Hopp til innhold

Norge og Japan møtes i ensomheten

LILLEHAMMER (NRK): Den japanske forfatterstjernen Yukiko Motoya (38) er overrasket over likheten mellom nordmenn og japanere.

Yukiko Motoya

STJERNE: Yukiko Motoya er den yngste av en rekke japanske forfattere på Norsk litteraturfestival. Her er hun i Lillehammer sentrum.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Yukiko Motoya blir omtalt som en av Japans mest lovende, unge forfattere, og har fått det som finnes av litterære priser i hjemlandet, etter å ha skrevet bøker i ti år.

Blir hun den neste store japanske importen etter nobelkandidaten Haruki Murakami (som i likhet med Motoya også skriver mye om ensomhet og fremmedgjøring)?

Vi er i alle fall klare for mer fra Japan, får vi høre. Generasjonen som har vokst opp med japansk populærkultur har blitt voksne. Dermed øker nå interessen for japansk litteratur.

Det mener Marit Borkenhagen. Hun er festivalsjef for Norsk Litteraturfestival på Lillehammer.

– Manga og anime har vært med på å åpne og øke interessen for japansk kultur og litteratur, sier Borkenhagen.

Flere japanske bøker er oversatt til norsk de siste årene, som for eksempel Mieko Kawakami og Hiromi Ito. Ensomhet og indre konflikter går ofte igjen som tema. Et tema som slår an i Japan – og Norge.

– Jeg ble veldig overrasket da jeg snakket med min kontaktperson her som fortalte meg at studenter i Norge går rundt og bekymrer seg for de samme tingene som studenter i Japan, sier Yukiko Motoya til NRK.

– Ensomhet og vennskapsbånd.

Yukiko Motoya

Yukiko Motoya tilhører den unge generasjonen japanske forfattere. Sosiale medier ga inspirasjon til den nye romanen som kommer ut i hjemlandet i sommer.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Motoyas bok «Kunsten å bli glad i seg selv» kom ut i Norge i 2017. Den tar utgangspunkt i jordskjelvet og atomulykken i Fukushima i Japan i 2011, og de mellommenneskelige ettervirkningene.

Etter ulykken var menneskene opptatt av å stå sammen og bygge opp etter skadene. Mange knyttet bånd. Nære bånd.

Motoyas hovedkarakter Linde derimot, grubler seg helt bort i hva det egentlig vil si å knytte seg så sterkt til andre. Hun vil være alene og ha nære bånd til andre. Det blir en vanskelig kombinasjon.

– Hun er så opptatt av ekthet, at hun virkelig skal bli elsket og få gode vennskap, at hun ikke klarer å finne ut av det, forklarer Yukiko Motoya.

NRK møter 38-åringen i Lillehammer sentrum. Det er varmt, og det overrasker japaneren som egentlig bare kjente til «OL på Lillehammer» før hun kom til byen. Men den hyggeligste overraskelsen er mottagelsen boka har fått fra norske lesere.

– Før jeg kom til Norge, var jeg veldig nysgjerrig på hvordan norske lesere ville forstå den. Etter å ha snakket med en del mennesker som har lest den, vet jeg at de har forstått den, at vi har likt utgangspunkt, sier Yukiko Motoya.

– For eksempel ønsker man å stenge seg litt inne i seg selv iblant.

  • Ps. Yukiko Motoya er snart ferdig med sin nye bok som tar opp det som kanskje er viktigste mellommenneskelige omveltningen i vår tid – sosiale medier, om likes-jag og ... jepp; ensomhet.
  • Anbefalt videre lesning:

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters