Hopp til innhold

Filmfestivalen i Cannes avsluttet

Etter 11 glamourøse dager er det slutt, gullpalmen er delt ut og filmstjernene har dratt hjem.

Apichatpong Weerasethakul

Apichatpong Weerasethakul var i fokus siste dag av filmfestivalen i Cannes.

Foto: JEAN-PAUL PELISSIER / Reuters

Filmfestivalen i Cannes ble avsluttet med utdelingen av den berømmelige gullpalmen, som i år gikk til den thailandske regissøren Apichatpong Weerasethakul og hans film «Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives».

Ikke alle stiller seg helt bak den overraskende beslutningen.

– Storfavoritten var «Another year» av den britiske regissøren Mike Leigh, som også jeg synes var den suvernt beste filmen. Men når jeg tenker etter, synes jeg det var et spennende valg fordi det er en film ingen forventet at den skulle vinne, sier Kjetil Lismoen, redaktør for Rushprint og filmanmelder i Aftenposten, til NRK.

Utdelingsseremoni under filmfestivalen i Cannes

Juryen og gulpalmevinner Apichatpong Weerasethakul under prisutdelingen.

Foto: ERIC GAILLARD / Reuters

– Magisk realisme

Filmen handler om en døende mann som blant annet blir hjemsøkt av gjenferdet av sin kone.

– «Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives» er slettes ikke dårlig, det er en interessant og spennende film, fortsetter Lismoen.

– Hvorfor vant akkurat denne filmen?

– Jeg tror juryen har lagt vekt på at den er original, og har en del kvaliteter som andre av de nominerte ikke har. To nøkkelord for meg for å beskrive denne filmen er naturmystikk og science fiction, og så har regissøren pinadø hevet inn litt dokumentarisk realisme inne i dette universet.

Juliette Binoche

Skuespiller Juliette Binoche på den røde løperen i Cannes.

Foto: MARTIN BUREAU / Afp

Første pris til Tsjad

Franske Xavier Beauvois film «Of Gods and Men» mottok prisen Grand Prix, mens landsmannen Mathieu Amalric fikk prisen for beste regissør.

Juryprisen gikk til «A Screaming Man» av regissør Mahamat-Saleh Haroun. Det er første gang en film fra Tsjad deltok i hovedprogrammet under filmfestivalen.

Juliette Binoche ble kåret til beste kvinnelige skuespiller for sin innsats i iranske Abbas Kiarostamis «Certified Copy», mens spanske Javier Bardem og italienske Elio Germano delte prisen for beste mannlige skuespiller for deres rolle i henholdsvis «Biutiful» og «Our life».

Mahamet Saleh Haroun mottok juryens pris

Mahamet Saleh Haroun mottok juryens pris av juryleder Tim Burton. Årets gullpalmevinner, Apichatpong Weerasethakul, følger med.

Foto: ERIC GAILLARD / Reuters

– Svakere hovedprogram

Lismoen mener valget av den thailandske filmen sier mer om filmfestivalen i Cannes enn den sier om filmverdenen generelt.

– Cannes lever i en slags schizofreni ved at de hauser opp Hollywoodstjerner på rød løper, og så utnytter de den oppmerksomheten til fremheve smale, små filmer som denne som ellers aldri ville fått oppmerksomhet globalt sett.

Før festivalen åpnet fortalte programsjef Thierry Fremaux at de hadde hatt en vanskeligere jobb enn på lenge med å sette sammen festivalprogrammet. Færre filmer enn vanlig var blitt meldt på til festivalen som følge av finanskrisen.

Ifølge Kjetil Lismoen var årets hovedprogram et av de svakeste på noen år, men at det fantes flere interessante filmer i sideprogrammene.

Javier Bardem (v) og Elio Germano (h)

Spanske Javier Bardem (til venstre) og italienske Elio Germano delte prisen for beste mannlige skuespiller.

Foto: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / Afp

Dansk suksess

I sidekonkurransen «Semaine de La Critique» vant den danske krigsdokumentaren «Armadillo» som den første dokumentaren noensinne.

Den kontroversielle filmen som følger en tropp danske soldater i Afghanistan, ble mottatt med svært gode kritikker av filmanmelderne etter premieren i Cannes.

Den danske regissøren Janus Metz hadde også muligheten til å vinne prisen «Camera D'Or», men denne gikk til den australske regissøren Michael Rowe for hans film «Leap Year». Prisen deles ut til den beste debutfilmen blant filmene som deltar i de ulike konkurransene under filmfestivalen.

Danske soldater i dokumentarfilmen Armadillo

Danske «Armadillo» fremskyndet premieredatoen i Danmark etter positiv mottakelse i Cannes.

Foto: Lars Skree

Gode avtaler for norske filmer

Selv om ingen norske filmer deltok i festivalen, ble det likevel uttelling for noen av dem som var tilstede. Produsent Aage Aaberge avslørte til NRK at de kommer til å lage spillefilmen «Kon-Tiki» i 3D etter positive møter under festivalen.

Også spillefilmen «Kommandør Treholt & Ninjatroppen» kunne ta med seg gode nyheter hjem til Norge etter at salgsselskapet Celluloid Dreams sikret seg de internasjonale rettighetene til filmen. Filmen med blant annet Mads Ousdal, Jon Øigarden, Linn Stokke og Trond Viggo Torgersen får premiere på norske kinoer i august.

Trond Viggo Torgersen som Kong Olav

Trond Viggo Torgersen som Kong Olav «Kommandør Treholt & Ninjatroppen».

Foto: Foto/Copyright: Ellen Ugelstad/Tordenfilm

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.