Hopp til innhold
Anmeldelse

Sårbar og suveren

Om du ikkje blir råka av orda til Ocean Vuong, har du eit hjarte av stein.

Forfatter og poet Ocean Vuong og omslaget på diktsamlinga hans «Tida er ei mor».
Foto: Samlaget / Tom Hines
Bok

«Tida er ei mor»

Ocean Vuong

Oversatt av Mathias R. Samuelsen

Lyrikk

19.05.2023

Samlaget

Nokre forfattarar treng fleire år på å finne røysta si.

Nokre forfattarar – dei aller fleste – treng lang tid på å nå fram til lesarane.

Slik er det ikkje med vietnamesisk-amerikanske Ocean Vuong.

Litterært stjerneskot

Den første diktsamlinga hans, «Natthimmel med kulehòl» («Night Sky with Exit Wounds», 2016) råka amerikanske lesarar med stor kraft.

Her var ein poet som synte seg skjelvande sårbar og eineståande sterk på ei og same tid.

Eg svingar av til åkeren og vrir om tenninga.

Sånn er det: Eg veit ikkje

korleis eg elskar ein mann

varsamt. Kjærteikn

er noko ein slår

fast. Eldfluger strekkjer seg

gjennom steinblå luft.

Ocean Vuong: «Natthimmel med kulehòl»

Og – som svar på tida si påtakelege lengt etter det sjølvbiografiske, der forfattarar helst skal snakke om eigne traume frå oppveksten og gjerne ha minoritetsbakgrunn:

Han hadde ei personleg historie å fortelje.

Og historia hans er brutal. Vietnamkrigen tyngjer framleis dagane til 34-åringen, slik overgrep og vald har ein tendens til å nedfelle seg i generasjon etter generasjon.

Fredrik Brattberg og Ocean Vuong i samtale i Lillehammer kirke

PÅ FESTIVAL: Forfattar Fredrik Hagen i samtale med Ocean Vuong under Norsk Litteraturfestival i Lillehammer i mai 2023.

Foto: Knut Anders Finnset / NRK

Lærte eit nytt språk

Ocean Vuong kom til USA som flyktning då han var to år gammal. Han vaks opp med mora og bestemora og var den fyrste i familien som lærte å lese og skrive.

Både i debutsamlinga, i den rå romanen «På jorda er vi glimtvis vakre» og i den nye diktsamlinga som no er grundig og vakkert gjendikta av Mathias R. Samuelsen, skriv han til mor si om krig, vald, kjærleik, språk og identitet.

Skarpt medviten om det biografiske utgangspunktet sitt problematiserer han krava den litterære omverda kan ha til han i diktet «Not Even»:

Ein gong, på ein fest på eit tak i Brooklyn, det var meininga det skulle vere «artsy», sa ei ung dame mens ho nippa til drinken sin, You're so lucky. You're gay plus you get to write about war and stuff. I'm just white. [Pause] I got nothing. [Latter, glas som klinkar]

Ocean Vuong: «Tida er ei mor»

Utfordrar lesarane

Er eg ei slik, ei som puttar folk i bås? Les eg boka som eit vitneprov på utanforskap og undertrykking frå ein kvit, heterofil middelklasse som eg er ein del av?

Ocean Vuong gjer meg merksam på utfordringane i kor lett det er å karakterisere folk. Journalisten Yohan Shanmugaratnam viser i forordet sitt til bismaken som har følgt den litterære suksessen til Vuong og siterer frå eitt av dikta:

For alle veit at gul smerte, pressa inn i den amerikanske

litteraturen, er gull verd.

Sorga vår er rørt av Midas. Ein napalmregnboge som framleis

skin.

Ocean Vuong: «Tida er ei mor»

Ja, Vuong har ei sjeldan historie, spekka som ho er av sår erfaring.

Ikkje minst er bandet til mora viktig. No er ho gått ut av tida, ho som jobba med å pynte andres neglar og som blei slått av mannen sin. Slaga gav ho vidare til den vesle sonen.

Bandet til mora er altså ikkje utan knutar.

Kan hende er ho gått ut av tida, men for Ocean Vuong finst ikkje tida utan henne.

Forfatter Ocean Vuong i besøkte Framtidsbibliotekskogen i Nordmarka, han leverte bidraget for 2020 til biblioteket som skal åpnes i 2114.

NOREGSBESØK: Ocean Vuong besøkte Framtidsbibliotekskogen i Nordmarka i mai, der han leverte bidraget for 2020 til biblioteket som skal opnast i 2114.

Foto: Frederik Ringnes / NTB

Ordrik

«Tida er ei mor» er ei omfattande samling på heile 137 sider, då reknar eg med forordet av Shanmugaratnam og etterordet av omsetjaren Mathias R. Samuelsen. Dikta er delt inn i fire bolkar, der forfattaren vender seg direkte til mora, eller til kjærasten Peter, som og er tydeleg til stades i boka.

Ikkje alle forteljingane – for dei fleste dikta ber på ei forteljing – er like intuitive eller lette å forstå.

Dikta er ofte lange, dei flyt av garde i ein skimrande sensualitet som kan minne om tekstar av Marguerite Duras eller Anne Carson.

Brått kjem det brot i det rytmiske. Eg må stoppe opp og lese på nytt, eller eg blir merksam på ein dobbelttyding i teksta. Dette gjeld ofte ved orddeling og bindestrekar.

Samuelsen har valt å sette bindestreken på nedste linje, og ikkje rett etter første leddet i det samansette ordet, slik vi oftast gjer det på norsk. Då kan det sjå slik ut:

Fordi åsane enno brenn i California. Gjennom raud røyk, syngjande. Gjennom sorgen ei flukt

–rute.

Ocean Vuong: «Tida er ei mor»

Knyttneven til far

I det lange diktet «Künstlerroman» skildrar Vuong hendingar langt tilbake i tid som om han spolar ein film – ein DVD – baklengs. Det er effektfullt.

Leseopplevinga blir nærast fysisk når han skriv om farens knyttneve som trekkjer seg attende frå nasen til mor hans:

Far sin neve rykkjer vekk frå nasen hennar, som finn att forma si som programmeringsfeil retta opp. Om eg sakka ned her, kunne eg ha feiltolka knokane til mannen som eit kjærteikn, som om han strauk noko med handbaken for å sette det på plass.

Ocean Vuong: «Tida er ei mor»

Eit håp om fridom

Ja, det handlar om mor. Om tida, som både kjem og går, men mest av alt er der, som ein eigenrådig storleik, ubønnhørleg og alltid til stades i livet til menneska.

Ocean Vuong skriv om mora. Og om livet, slik det var og slik det vart.

Men fyrst av alt kretsar diktsamlinga kring fridom. Slik sluttar det aller siste diktet:

Så gjekk det opp for meg, livet mitt. Eg hugsa livet mitt slik eit økseskaft, i svingen, hugsar treet.

Og eg var fri.

Ocean Vuong: «Tida er ei mor»

Krafta i orda til Vuong ligg i dei sterke kjenslene, i rytmen og i utsnitta han vel.

Spenninga ligg i skildringane av eit fattigsleg innvandrar-liv i supermakta USA og i ønsket om å finne sin veg i livet, trass i tap og sakn.

Styrken er at han skapar rom der også lesarane får plass.

Hei!

Eg er litteraturkritikar i NRK, og skriv om bøker både for barn og vaksne. Les gjerne saka mi om Emil i Lønneberget. Gode bøker eg har lese i det siste, er «Den barbeinte kvinnen» av Scholastique Mukasonga og «Hafni forteller» av Helle Helle. Vi oppdaterer alle lesetipsa våre i denne saken, og tips til gode barnebøker finn du her.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.