Albumformatet gjenoppstår på nett

Streaming av musikk kan puste liv i albumformatet. Man hører på hver artist i ett strekk ved bruk av tjenester som Spotify og WiMP, viser ny forskning.

Rihanna

Plateaktuelle Rihanna topper streamingtjenesten WiMPs spillelister denne uka.

Foto: TORSTEN SILZ / AFP

Bruken av musikktjenester som Spotify og WiMP har skutt i været. Ny forskning viser at brukere av streamingtjenestene slettes ikke hopper fra en ene låten til den andre - men heller er lojale til hver enkelt artist.

– Albumet er ikke dødt

– Dette kan tyde på at albumformatet ikke er dødt likevel, sier Anne Danielsen, professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, og en av forskerne bak forskningsprosjektet «Sky og scene».

Forskerne har analysert loggfiler fra Telenors streamingtjeneste WiMP. Den typiske lytter bruker 70 prosent av lyttetiden på samme artist i rekkefølge - ikke ulikt hvordan man lytta til musikk i før-digital tidsalder.

Musikkviter Anne Danielsen

Musikkviter Anne Danielsen.

Foto: UiO

– Vår analyse viser at de fleste foretrekker å spille flere låter av en og samme artist etter hverandre, og ikke en strøm av musikk som skifter mellom ulike artister, skriver Danielsen og forskerkollegene Arnt Maasø og Beathe Due i en kronikk i Aftenposten.

Stor tilgjengelighet

Forskerne har analysert bruken til WiMPs streamingbrukere gjennom ni uker. En typisk bruker lytta til 92 forskjellige artister i løpet av undersøkelsesperioden.

Forsker Danielsen sier dette høye tallet skyldes hvor enkelt det i dag er å få tilgang til musikk du før måtte jakte aktivt etter.

– Før var en platesamling på mer enn et par tusen plater så uvanlig at det gikk gjetord om det blant musikkinteresserte. Nå er det mye enklere å få tak i smalere musikk som før var lite tilgjengelig, sier hun.

Wimp

Skjermbilde fra streamingtjenesten WiMP.

Foto: Skjermdump

Festival gir oppsving

Undersøkelsen viser også at deltakelse på festivaler gir artister et oppsving på streamingtjenester. Under årets Øyafestival ble alle 81 artistene som opptrådte spilt i WIMP.

– Lytting til Øya-artistene var dobbelt så høy under festivaluka, sammenlikna med to uker før og etter. Og økt digital spilling sammenfalt for noen artister med tidspunktene da artistene spilte live, forteller hun, og trekker fram Lillebjørn Nilsen som en av artistene med særlig høy WiMP-rotasjon under sin opptreden på festivalen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Lillebjørn Nilsen

Lillebjørn Nilsen er en av artistene som har fått et oppsving etter å ha blitt gjenoppdaga via streamingtjenester på nett, sier musikkviter.

Foto: Hans H. Bjørstad

Hvordan bruker du streamingtjenester av musikk?

Kulturstrøm

  • Fire finalister tegner The Whale

    37 arkitektteam fra hele verden meldte interesse for å tegne det nye kommunesenteret på Andøya, The Whale. De fire finalistene er de norske kontorene Snøhetta og Reiulf Ramstad, og danske Dorte Mandrup. Den fjerde finalisten er et dansk/norsk samarbeid der BIG har gått sammen med ungt norsk miljø, ELEMENT, skriver Norske arkitekters landsforbund.

    Ideskisse til The Whale på Andøya
    Foto: Ralph Appelbaum Associates
  • Sirkus i møte med Stortinget

    De to gjenlevende sirkusene i Norge, Arnardo og Agora, frykter for bransjens eksistens. Onsdag møter de i Stortinget for å be om avgiftslettelse. De trekker blant annet fram utfordringer som økte kostnader til bompenger og ferger – og lang saksbehandlingstid for artister og arbeidere i Utlendingsdirektoratet. (NTB)

    Sirkus Arnardo
    Foto: Stig Jaarvik
  • Deathprod til Operaen

    Eks-Motorpsycho-musiker Helge Sten aka Deathprod, kommer med sin første soloplate på 15 år. Han gjør svært sjelden konserter, men i november spiller han på Operaen. Der spiller også blant andre Astrid S, Thomas Dybdahl og Janove i år.

    Helge Sten, Arve Henriksen og Ståle Storløkken
    Foto: Lise Åserud / NTB scanpix