Hopp til innhold

«Kongolandsbyen» går verden rundt

Den kontroversielle «kongolandsbyen», som bygges i Frognerparken i forbindelse med grunnlovsjubileet, får nå internasjonal oppmerksomhet.

Kongolandsbyen

Med en såkalt Kongolandby i Frognerparken valgte Norge å feire sitt 100-årsjubileum i 1914. At dette prosjektet gjenskapes i dag, vekker oppsikt.

Foto: NRK

Det har vært heftig debatt siden de to kunstnerne lanserte ideen om å gjenskape «kongolandsbyen» som var en del av jubileumsutstillingen i Frognerparken i 1914 da Norge feiret 100 år som selvstendig stat.

Her ble 80 afrikanere stilt ut i fem måneder, og 1,4 millioner nordmenn strømmet til for å se hvordan afrikanere lever.

Les bakgrunn:

15. mai skal en rekonstruksjon av denne landsbyen åpnes i Frognerparken. På oppdrag fra kunstnerne Mohammed Ali Fadlabi og Lars Cuzner bygges det nå flere trehytter i Frognerparken.

Prosjektet er en del av det offisielle programmet til Grunnlovsjubileet, og har blitt heftig kritisert.

Internasjonal oppmerksomhet

Historien om prosjektet går nå verden rundt. I land som Storbritannia, Australia, Kina, Albania og Polen blir prosjektet omtalt i nyhetsartikler, og artikkelen i britiske The Guardian har skapt et stort engasjement i kommentarfeltet.

I tillegg ble Fadlabi og Cuzner denne helgen intervjuet av BBC.

– Vi ventet at det skulle bli verdensnyheter, men det er likevel vanskelig å forstå. Det er surrealistisk, sier Fadlabi til NRK.

Fadlabi og Lars Cuzner

Prosjektet til kunstnerne Mohammed Ali Fadlabi og Lars Cuzner får internasjonal oppmerksomhet.

Foto: Maria Pile Svåsand/NRK

Utstillingen i 1914 ikke var noe unikt fenomen for Norge. Også i land som Belgia, Frankrike, Tyskland og USA ble afrikanere og andre ikke-vestlige vist fram for folket.

– Dette var noe som skjedde i mange andre land, og det er et tema som er vanskelig å ta for seg. De sterke reaksjonene på prosjektet er en viktig grunn til at det får mye oppmerksomhet, sier Cuzner.

– Hvilket bilde skaper prosjektet av Norge?

– Det er ikke overraskende at det perfekte bildet som er skapt av Norge ikke stemmer, når det er så mange eksempler som ødelegger et slikt bilde. Det vekker oppsikt at det idylliske bildet av Norge ikke stemmer.

Søkere fra hele verden

Kunstnerne har søkt etter folk som kan tenke seg å delta, og ønsket deres er at det til enhver tid skal være 80 beboere i landsbyen – slik det var i 1914.

De sier til NRK at de har fått inn bra med søkere fra hele verden.

– Vi har fått mer enn 80 søknader, men noen kan bare være med i to uker, så vi trenger fortsatt flere folk. Men vi har nok på plass til å holde landsbyen åpen i minst en måned, sier de til NRK.

– Er beboernes etnisitet viktig?

– Vi snakker ikke om rasisme basert på etnisitet her. Det eksisterer fortsatt, men det er en primitiv variant. Vi snakker mer om å demonstrere at det finnes moralske og etiske overmennesker, og derfor spiller det ingen rolle hva slags hudfarge beboerne i landsbyen har, sier Fadlabi.

Audun Heimdal og Trond Solberg har startet byggingen av Kongolandsbyen

Byggingen av landsbyen startet i april i Frognerparken. Frem til 15. mai skal arbeiderne bygge 10 små hytter, samt en større hovedbygning.

Foto: Gabrielle Graatrud / NRK

Kulturstrøm

  • «Underholdende, dog noe underveldende debut»

    – Albumets tittel og gjennomgående tematikk handler om forhold som visner bort. Selv om man som lytter ikke sitter igjen med en klar følelse av hvilke forhold det hintes til, er det ingen tvil om at Blackie ser på disse bruddene som høyst nødvendige, skriver NRK P3-kritiker Even Samir Kaushik i sin anmeldelse av debutalbumet til Blackie.

  • Klesgiganten Shein vinner årets Gullbarbie

    Det skriver Press – Redd Barna Ungdom i en pressemelding.

    De nominerte til årets pris var Meta, Good For Me og Shein. Sistnevnte stikker av med seieren.

    Årlig deler organisasjonen ut prisen ut for å ansvarliggjøre aktører de mener bevisst bruker barn og unges usikkerheter for å tjene penger. Det er ungdommen selv som nominerer og stemmer frem verstingen.

    Tidligere har både Sophie Elise AS, TV-serien «Ex on the beach» og klesbutikkene BikBok og Brandy Melville fått årets Gullbarbie

    Med sine billige og masseproduserte klær er motegiganten Shein, som omtales som «Ultra-fast-fashion», nominert for måten de bruker influensere og sosiale medier til å skape kjøpepress blant unge.

    – Shein er et prakteksempel på fast fashion-industriens påvirkning på barn og unge, sier leder av organisasjonen, Maja Enerhaug Egge.

    Kåringen kan også vise at det er et høyt klimaengasjement blant unge, sier hun.

    – Barn og unges feed proppes full av plagg og selskaper som Shein er med på å skape en forventning om at man må kjøpe mer for å unngå klespresset.Sannheten er at det presset kommer fra klesgigantene selv.

    Egge mener at det trengs større politisk endring for å forhindre at barn og unge utnyttes for penger.

    – Vi etterspør alltid dialog med de nominerte, men opplever ofte at aktører heller ønsker å forholde seg taus enn å måtte svare på kritikken. Vi kan heller ikke ansvarliggjøre alle aktørene som på problematisk vis markedsfører til barn og unge én prisutdeling av gangen..

    Shein
    Foto: AP