NRK Meny
Normal

Dette er allmennkringkasting

En allmennkringkaster er en mediebedrift som tilbyr et mangfold av innhold ut fra et gitt samfunnsoppdrag.

1814-jubilèet

Norgeshistorien på en - to - tre! Slik fortalte NRK Super hvordan grunnloven ble til for et ungt publikum. Grunnlovsjubileet var en tung satsing fra NRKs side med et bredt tilbud både i radio, tv og på nett.

I Norge er NRK, TV 2, P4 og Radio Norge allmennkringkasterne. Alle fire har fått et politisk bestemt oppdrag om å kunne drive kringkasting.

NRK har som den offentlige allmennkringkasteren et særskilt og utvidet samfunnsoppdrag definert både gjennom en egen NRK-plakat og NRKs vedtekter.

NRK er en stor mediebedrift, ca 3500 ansatte, en årsomsetning på over fem milliarder kroner og nær ni av ti i Norge benytter seg av ett eller flere NRK-tilbud hver eneste dag.

NRK fra hele landet til hele landet

NRK har avdelinger mer enn 50 steder landet rundt. Ingen annen norsk mediebedrift har en så bred lokal tilstedeværelse.

Totalt arbeider ca 3 500 i NRK, rundt 2 000 ved hovedkontoret på Marienlyst i Oslo, mens de øvrige 1500 er fordelt på rundt 50 store og små NRK-avdelinger landet rundt.

NRK tilbyr tre TV-kanaler, 14 radiokanaler og et bredt nettilbud.

Fra hele Norge til hele Norge har i alle år vært et mål for NRK.

Slik er NRK organisert

NRK er organisert som et aksjeselskap hvor Staten eier alle aksjene og hvor eierskapet utøves av Kulturdepartementet. Departementet ved statsråden er NRKs generalforsamling. Generalforsamlingen utnevner styret som i sin tur ansetter kringkastingssjefen.

Kringkastingssjefen er NRKs øverste sjef og slik er NRK organisert.

Slik er NRK finansiert

NRK er organisert som en lisensfinansiert allmennkringkaster. Det betyr at NRK i all hovedsak får sine inntekter fra en særskatt - kringkastingsavgift eller lisens, som NRK har lov til å kreve inn fra alle i Norge som eier et fjernsynsapparat..

Det er Stortinget som hvert år fastsetter størrelsen på lisensen.

Vel to millioner lisensbetalere - private husstander, bedrifter, lag og institusjoner - betaler kringkastingsavgift eller lisens.

Så å si alle NRKs inntekter, 97,2 prosent i 2016, kommer fra kringkastingsavgiften.

De øvrige tre prosentene eller, 161 millioner kroner i 2016 , kommer fra salg av rettigheter, salg av sponsorplakater, utleie av produksjonskapasitet og tilskudd fra fond og fra samproduksjoner.

Skam

Nettserien Skam har blitt utrolig populær. Svært mange unge følger med på livets utfordringer for Chris, Nora, Sana, Eva og Vilde.

Foto: Daniel McStay

Definisjon allmennkringkasting

Begrepet ”allmennkringkasting” kommer fra det engelske ”public service broadcasting”. Altså kringkasting av et bredt programtilbud som hele befolkningen kan ta del i.

Alle som driver en eller annen form for kringkasting i Norge må han en offisiell godkjenning av sin virksomhet.

NRK, TV 2, Radio Norge og P4 er de norske allmennkringkasterne.

Disse selskapene har fått tildelt ulike fordeler eller privilegier mot at de byr på et bredt medietilbud. Dette er privilegier knyttet både til sendenett og muligheter for finansiering av radio- eller tv-kanalen.

Innslag om allmennkringkasting hvor kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas bidrar. Inneholder mange glimt fra NRKs historie. Laget rundt år 2007.

Dette er allmennkringkasting og dette er NRK: Se moromann Trond Kirkvaag og tidligere kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas forklare.

Være allment tilgjengelig

Sentralt for alle allmennkringkasterne er at tilbudet skal kunne tas inn av hele befolkningen, og inneholde en variert programmeny. Det kreves daglige nyhetssendinger og solid, løpende orientering om viktige samfunns- og kulturspørsmål, nasjonalt og internasjonalt.

Kommersielle allmennkringkastere

De kommersielle allmennkringkasterne har på bakgrunn av søknad blitt tildelt sine konsesjoner av Kulturdepartementet. Gjennom konsesjonene har kringkasterne tatt på seg et sett av programforpliktelser.

TV 2, Radio Norge og P4 har fått privilegiet å drive reklamefinansiert riksdekkende kringkasting. Det betyr at de kan drive sin virksomhet gjennom å selge reklameplass i sine sendinger.

Testpanelet bak julepølsetesten i Jacobsen på NRK P1+

Noe for alle - alltid, er et NRK-motto. NRK P1+ er radiotilbudet for godt voksne. Hans Petter Jacobsen t v, her sammen med gode medarbeidere, er frontfigur i programmet - 'Jacobsen'.

Foto: Tone Rieber-Mohn / NRK

NRK - statlig allmennkringkaster

NRK har ikke konsesjon på samme måte som de private aktørene, men har som statlig mediebedrift et eget sett regler som er satt av de politiske myndigheter å forholde seg til.

Det er staten som eier NRK. Bedriften er organisert som et statlig aksjeselskap. Staten ved kulturdepartementet er aksjeeier og setter rammene for NRKs virksomhet.

Medietilsynet fører tilsyn med alle som driver på med kringkasting i Norge.

Les mer: NRKs eier, generalforsamling og styre

Les mer: Om allmennkringkasting på Medietilsynets sider.

NRKs oppdrag

Et sett lover og regler setter rammene for NRKs virksomhet.

Både en NRK-plakat, NRKs vedtekter og en egen kringkastingslov er med på å definere NRK oppgaver og samfunnsoppdrag.

NRK-plakaten kom i 2007 og inneholder statens krav og forventninger til NRKs allmennkringkastingstilbud.

Essensen er at NRK skal understøtte og styrke demokratiet, styrke norsk språk, identitet og kultur og være allment tilgjengelig.

Videre reguleres virksomheten både gjennom Åndsverkloven, Offentlighetsloven, Lov om offentlige anskaffelser og pressens egne etiske regler.

Les mer: NRK-plakaten, rammer, lover og etiske regelverk for NRK

I dag feirer et av Norges mest populære radioprogram 20 år. Norgesglasset på NRK P1 har en trofast lytterskare på mellom 600- og 700 tusen lyttere på hver eneste sending.

Norgesglasset i NRK P1 er et av Norges mest populære radioprogram med rundt 700 000 lyttere en vanlig dag. 20-årsjubileet ble markert med sending fra Trondheim sentrum.

Kommersiell virksomhet

Mens cirka 97 prosent (5,4 milliarder kr) kom fra lisensinntektene i 2015, kom de øvrige tre prosentene av NRKs totale inntekter, ca 155 millioner kroner, fra flere ulike inntekstkilder.

Dels fra salg av bøker, klær og andre produkter laget med utgangspunkt i NRKs programmer, dels fra salg av sponsorplakater, programmer og konsepter og noe som inntekter i forbindelse med samproduksjoner NRK har vært med på å lage.

All kommersiell virksomhet er samlet og foregår via datterselskapet NRK Aktivum.

Les mer: I 2015 bidro NRK Aktivum med 85 millioner kroner til NRKs drift.

Ella Aase Anker og artisten Mo

NRK mP3 er radiokanalen myntet på de fra 12 - 19 år. 200 000 har for vane å lytte en vanlig dag. Her har programleder Ella Aase Anker et direktesendt akebrettintervju med artisten Mo.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

Les mer: nrkaktivum.no

Kan selge sponsorplakater

NRK har ikke lov til å selge reklameplass i sine radio- og tv-sendinger. Det eneste unntaket er salg av sponsorplakater i forbindelse med større sport- og kulturbegivenheter.

Mellom en og to prosent av NRKs inntekter har de senere årene kommet fra salg av slike sponsorplakater.

Les mer: Sponsorplakater i NRKs sendinger

Ingen overskuddskrav

Mens kommersielle allmennkringkastere har som mål å skape overskudd for sine eiere, har NRK som mål å gi et godt og bredt tilbud til den norske befolkningen.

NRK har altså ikke som mål å gi inntjening til sin eier, som er den norske stat, men å levere medieinnhold til publikum.

Tilsvarende allmennkringkastere finner vi i en rekke land. I Sverige SVT og SR, DR i Danmark, ARD og ZDF i Tyskland og BBC i Storbritannia. Et fellestrekk er at de er finansiert helt eller delvis ved hjelp av en form for kringkastingsavgift eller lisens.

Les mer: Europeiske allmennkringkastere og lisensen

Alstad ungdomsskole vant NRK mP3-festen

mP3 er NRKs radiokanal for de mellom 13 og 19 år. Alstad ungdomsskole i Bodø mobiliserte voldsomt og vant gedigent juleball arrangert i mP3-regi.