Loga árvvoštallama sámegillii.
Første gang jeg så verk av Britta Marakatt-Labba, var på den prestisjetunge kunstmønstringen Documenta i 2017. Der var hennes 24 meter lange broderibilde «Historjá» den store attraksjonen som alle de besøkende flokket seg omkring.
Nå vises dette episke broderiet i Nasjonalmuseet som del av utstillingen «Sylkvasse sting».
Dette er den største presentasjonen av Marakatt-Labba hittil, og Nasjonalmuseets aller første separatutstilling med en kvinnelig samisk kunstner noensinne.
Det er virkelig på tide. Utstillingen viser tekstil, grafikk, installasjon og skulptur, men det er broderiene som spiller hovedrollen.
Rik historie
I den nordre delen av lyshallen kommer verket «Historjá» enda bedre til sin rett enn det gjorde på Documenta.
Vi kan følge den smale, broderte billedfortellingen i et spesialbygd, sirkulært opplyst rom.
Her fletter hun sammen glimt fra egen biografi med samenes historie og hverdagsliv fra urtiden og frem til moderne tid. Hun henter også inn forunderlige elementer fra samisk mytologi og folkefantasi.
Jeg blir stående en lang stund og se fascinert på den lette, presise måten hun «tegner» med tråd.
Det er nesten ufattelig hvordan hun med disse små, nøyaktige stingene klarer å skildre alle disse veldig ulike scenene like levende. Her får vi virkelig en opplevelse av de dype skogene og åpne viddene.
Det er uoversiktlige reinsdyrflokker, gåtefulle ansikter som dukker frem mellom bleke bjørkestammer. Det er samisk kystkultur og bondeliv. Bildet byr også på dramatiske opptøyer og slag: en kirkebrann, der spiret brister i et sprakende hav av flammer.
Tekstilfortellingen har en påtakelig sanselighet: Det er så vi formelig kan kjenne lukten av lyng og mose, fuktig snø og solvarmt gress.
Kråkene
Et annet veldig kjent verk er «Garjját», eller «Kråkene», fra 1981. Her forteller hun om politiets inngripen i Alta-aksjonen.
Gjennom den populære TV-serien «Makta» har mange fått kjennskap til det store samiske opprøret på 70- og 80-tallet knyttet til den planlagte utbyggingen av Alta-Kautokeino-vassdraget.
Her sultestreiket og demonstrerte samene fortvilet i frykt for hvilke konsekvenser kraftutbyggingen ville få for både reindrift og natur.
I Marakatt-Labbas broderi ser vi hvordan de samiske aksjonistene ble fjernet med makt fra vidda. En flokk kråker flyr lavt i det snødekkede landskapet.
Og så skjer det noe uhyggelig: Gradvis forvandles de svarte fuglene med sine vinger, nebb og klør til en hær av uniformerte politifolk. Her får hun fram noe dyrisk og åndsforlatt hos håndheverne av statens voldsmonopol.
De stirrende, tomme fugleblikkene understreker den totale mangelen på innlevelse. Broderiene hennes er preget av en organisk og rytmisk variasjon i komposisjonen, og en utsøkt koloritt.
Et evig kretsløp av overtramp og overgrep
Gjennom billeduniverset ser vi den brutale kontrasten mellom samenes naturnære livsform som bygger på mangetusenårige tradisjoner og statens gjentakende, groteske inngrep i naturen, basert på kyniske næringsinteresser.
I et verk skildrer hun sin fortvilelse over gruvebyen Kiruna, der innsjøen ganske enkelt ble tømt for vann. Gjennom generasjoner har industriprosjekter på denne måten spist seg inn på reinens beiteområder og lagt gamle offerplasser øde.
Gjennom sitt kunstnerskap formidler Marakatt-Labba en dyp uro for fremtiden.
«Jeg ble født inn i en kamp», sier Labba i et intervju med Samtiden. «I den samiske kulturen har vi alltid måttet kjempe, (...) nå har vi en ny kamp vi må føre, mot klimaendringene, og vinner vi ikke den, så blir den vår siste.»
Formsterk og tankevekkende
Tittelen «sylkvasse sting» er virkelig velvalgt. Ikke bare på grunn av den presise formstyrken i uttrykket, men også fordi bildene bærer i seg et stillferdig og betimelig historisk raseri.
Med sine enkle kraftfulle billeduttrykk spisser hun sitt budskap på formsterk og tankevekkende måte.
Mange forbinder tekstilkunst og broderi med noe dekorativt, pyntelig og tannløst. De som har denne fordommen, bør snarest komme seg til Nasjonalmuseet og få utvidet sin horisont.
Jeg tror jeg kan love deg at dette er en utstilling du aldri kommer til å glemme!
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.