Hopp til innhold
Anmeldelse

Energisk, men ujevnt om identitet

Synne Sun Løes sparker i alle retninger på en gang.

Synne Sun Løes og omslag av boka «Ingen kan spytte på et smilende ansikt»
Foto: Blunderbuss/Anna-Julia Granberg/Cappelen Damm
Bok

«Ingen kan spytte på et smilende ansikt»

Synne Sun Løes

Essaysamling

2023

Cappelen Damm

«Historien om Sigbjørns og min begynnelse er både vond og rørende», skriver Synne Sun Løes i begynnelsen av denne essay­samlingen.

Etter en komplisert tvilling­fødsel svevde moren mellom liv og død på syke­huset i Sør-Korea i 1975. I fortvilelse valgte faren å adoptere bort barna fordi han ikke kunne ta vare på dem alene.

Da moren mirakuløst kom til hektene, var det for sent å trekke adopsjonen.

Foreldrene etterlot seg en lapp på barne­hjemmet med en bønn om at tvillingene måtte ta kontakt om de en gang skulle komme tilbake.

26 år senere er Synnes bror på reise i Sør-Korea. Han finner lappen på barne­hjemmet og kontakter de biologiske foreldrene.

Synne reiser året etter og blir i voksen alder kjent med mor, far og søster. Foreldrene i Norge kaller hun mamma og pappa.

Den stolte gråten

Med utenlands­adopsjon som bak­teppe utforsker Løes en rekke temaer knyttet til identitet.

Hun skriver om å være annerledes og om motviljen mot den samme annerledes­heten. Hun skriver om kulturelle røtter og traumer som kan gå i arv.

Ikke minst bruker hun egen erfaring som samtale­terapeut og bringer inn psyko­analytiske perspektiver inn i tekstene.

«Miss» av Synne Sun Løes Intelligent om spiseforstyrrelser

Portrett, kvinne

Løes er en dreven historie­forteller og velger talende detaljer med omhu.

Hun skriver om filmene hennes norske 25 år gamle mamma ble tilbudt av SAS på flyreisen til og fra Korea i 1975 «Funny Lady» med Barbara Streisand på vei ned, «The Wind and the Lion» med Sean Connery på vei tilbake.

Hun skildrer farens tårer da de møtte hverandre i voksen alder og får frem kulturelle forskjeller mellom Norge og Sør-Korea. Gråt i Sør-Korea kan i tillegg til sårbarhet også stå for styrke og stolthet og kan symbolisere noe heroisk.

Med rett til å krenke

Den primære driv­kraften i boken synes å være en vill og fandenivoldsk energi.

Løes går inn i aktuelle debatter om krenkelse og rasisme og tar til orde for det mange­tydige:

Jeg er både norsk, takknemlig, koreansk og hevnlysten.

Synne Sun Løes

Det essayistiske tvi­synet fremstår flere steder forfriskende og raust. Andre steder blir det forvirrende.

I essayet «Med rett til å krenke» utforsker Løes den hvite anti­rasisten Robin DiAngelos perspektiver på «hvit skjørhet». DiAngelo er kjent for å hevde at hvite nesten alltid vil ha bevisste eller ubevisste fordommer i møte med melanin­rike mennesker.

I samme kapittel støtter Løes Siv Jensens rett til å kle seg ut som Pocahontas. Det er først og fremst medias fokus på at minoriteter blir krenket som er krenkende, ikke selve kostymet.

Løes skriver:

«Måtte hele verden kle seg ut som Pocahontas, Oprah Winfrey, Sølvpilen og Karate Kid. Og måtte 'den hvite rase' ta innover seg sin egen liten­het og marginaliserte innsikt om hvordan de historisk og i nåtid forholder seg (bevisst og ubevisst) til egen og andres hudfarge – og hvordan et hvitt tanke­sett har påvirket og skadet samfunnet, grupper og enkelt­mennesker gjennom tidene.»

I ønsket om å favne flere posisjoner på en gang, kan Løes argumentasjon fremstå uforpliktende.

Synne Sun Løes

BRAGEVINNER: Synne Sun Løes debuterte i 1999 med «Yoko er alene». Gjennombruddet kom med ungdomsromanen «Å spise blomster til frokost», som hun vant Brageprisen for i 2002.

Foto: Lise Åserud / NTB

Blomstrete språk

Løes er mest interessant når hun forankrer teksten i det konkrete, for eksempel i egen familie­historie. I refleksjonene er det som om tekstene iblant mister fot­festet, og språket kan bli i overkant blomstrete.

Et sted sammenligner hun mennesker som ser annerledes ut med engler:

«Men engler vil alltid forbli gåtefulle og mytiske. Usynlige og evige. Annerledes. Med sine flagrende vinger. Svevende. Utenfor enhver definisjon. Ikke sjelden vil de søke tilflukt mellom trygge roman­permer eller i under­fundige diktvers. På den andre siden av månen. Der merke­varer ikke eksisterer, der de kan spre vingene sine ut.»

Dette er ett av flere eksempler på språklige bilder som etter min mening gjør det vanskelig for leseren å henge med.

På samme måte kan den ironiske forteller­stemmen iblant forvirre, særlig når det tipper over i kåseriet. En stund var jeg usikker på om Løes mente alvor da hun foreslo at hvite kvinner burde test­kjøre to-tre asiatiske menn for å komme over egne fordommer.

Potensiell energi

Boken er et originalt bidrag til den pågående samtalen om utenlands­adopsjon og gir et innblikk i en kompleks opplevelse av å være annerledes i Norge.

Løes perspektiver utfordrer majoritets­befolkningen til å se med nye briller på sin egen selvfølgelige posisjon.

Men den potente energien som ligger i det både kloke og ubearbeidede i Løes skrift, blir ikke tilstrekkelig kanalisert inn i en form som bærer helt inn.

Hei!

Jeg er frilanser og anmelder bøker for NRK. Lurer du på hvilke bøker jeg anbefaler deg å lese, kan du se mine anmeldelser av «God morgon, midnatt» av Jean Rhys, «Min kjæreste skatt» av Marieke Lucas Rijneveld eller Stein Torleif Bjellas «Fiskehuset».

«Kvit, norsk mann» av Brynjulf Jung Tjønn «Rørte meg til tårer»

Bilde i to deler. Til venstre er en svart bok med gul tittel "Kvit, norsk mann" og hvitt forfatternavn "Brynjulf Jung Tjønn". Til høyre er et bilde av forfatter Brynjulf Jung Tjønn som ser alvorlig inn i kamera.