Trekløvere er ingen nyhet på humorscenen.
Se bare på Kåre Conradi, Linn Skåber og Christian Skolmen (Chat Noir, 2010), «Mot i Brøsta» (Henriette Steenstrup, Sigrid Bonde Tusvik og Else Kåss Furuseth, 2015), eller Ole, Dole og Doffen (Andeby Showteater, 1931).
Ingen ubetinget suksessoppskrift, snarere tvert imot.
Tre komikere kan, når de går sammen på en scene, gå hverandre i beina, misforstå de andres komiske språk og harmonere like godt som salt og sår.
Men når trioen består av Pernille Sørensen, Kristine Riis og Live Nelvik, er resultatet sammensveiset som Harry, Ronny og Hermine.
STØDIG SPILLER: Pernille Sørensen ble «årets nykommer» under komiprisen for nøyaktig 20 år siden, og er med andre ord en trygg havn i et krevende format. Slikt blir det både ublu pågangsmot og ufravikelig selvtillit av.
Foto: Aksel RustadVaklende start
Forestillingen åpner med et talkshowaktig segment der de tre presenterer seg som nyfrelste scenekomikere med store vyer.
Til å åpne sin «første» forestilling vil Live Nelvik ha en litt fleipete jazzknipsing, Kristine Riis ha musikal, mens Pernille Sørensen er helt sikker på at hun ligner på Shakira.
Som ved (altfor) mange andre forestillinger hos Latter virker det umulig å unngå en åpning der et musikalnummer med storband fra 40-tallet setter takt og tone.
Nelvik, Riis og Sørensen unnskylder seg nærmest for å naturligvis ha sett den innlysende koblingen til showkonseptet Wallmans salonger, og suser gjennom første nummer så godt det lar seg gjøre.
En vaklende start, ja vel, men «3 for 1» får straks bein å gå på.
Ingen klassisk 40-årskrise
Revysjangeren melder sin ankomst med Live Nelviks vidunderlige parodi av svigerinne Catrin Sagen.
Hun skal fungere som «showtrygghetskoordinator», en tittel som subtilt peker nese til konstruerte begreper og følelsesspektre.
For de uinnvidde er Catrin Sagen psykolog med spesialisering i emosjonsfokusert parterapi, en yrkestittel som slett ikke gjør seg bort i komisk øyemed.
Hun har også fungert som intimitetskoordinator i storserien «Succession» på HBO.
SUKSESSOPPSKRIFT: «3 for 1» er en forestilling som for det meste følger oppskriften fra «Underholdningsavdelingen», et sketsjeprogram som to av tre på scenen har deltatt i. Nelvik og Riis har riktignok aldri vært i programmet til samme tid, men har tydelig tatt med seg en felles forståelse av idéføring og manusarbeid til scenen_
Foto: Aksel RustadMan skal likevel være nokså oppdatert for å holde følge med denne referansen – dette er ikke en parodi kreti og pleti biter seg fast i.
Derfor er rollen et fordømt modig og dessuten glimrende gjennomført nummer.
Den jevnaldrende trioen kunne lett falt for fristelsen til å harselere overdrevent med eget alderssegment.
Folk i 40-åra har gjerne mange lignende utfordringer: tidsklemme, nyvunne helseproblemer og overtenning ved barnefri, for å nevne noen.
Dette er imidlertid ikke en slik forestilling.
Ja, vi får ganske tidlig møte et menneske i 40-åra på legekontoret, men frykt ikke.
Pernille Sørensens utmerkede fingerfølelse med karakterer er den perfekte motsats til Kristine Riis i rollen som plagsom lege.
SITTER SOM ET SKUDD: Upåklagelige kjemi kombinert med et sylskarpt manus gjør «3 for 1» til en deilig humoropplevelse, skriver NRKs anmelder. Her Kristine Riis og Pernille Sørensen som lege og pasient.
Foto: Aksel RustadNår man først skal behandle et så utbrukt tema, er det vanskelig å svinge utenom den største fallgropen – oppramsing.
Her kunne vi fort fått servert et typisk sketsjeformat der karakterene simpelthen gjentar ulike aldersrelaterte utfordringer helt til et slags sluttpoeng snører sekken i hop.
Uten å avsløre for mye: Når Riis og Sørensen behandler temaet, er det gjort med en tydelig selvtillit til manus, der det ikke er funnet rom til klisjeer eller selvfølgeligheter.
Her ligger også hovedårsaken til at «3 for 1» lykkes.
Materialet er gjennomgående nytenkende, ideene er skarpe og friske, mens utførelsen bærer preg av lang erfaring og komisk harmoni.
De tre forstår hverandres humor, spiller hverandre morsomme og er alltid trygge på eget stoff.
I tillegg får Sørensen, Riis og Nelvik god drahjelp av visuelle bakgrunner som titt og ofte gir en ekstra dimensjon til sketsjene.
Hør Live Nelvik i «Sommer i P2»:
Karakterer av beste sort
Numrene har ingen overordnet sammenheng, og dette er selvfølgelig en luksus kun de beste komikere kan unne seg.
Vi går fra Ingvild Kjerkol-parodi til besjeling av tankekjør på nattetid der den utmerkede komiske kjemien viser seg fra sin beste side.
Nelviks karakter forsøker å sove, mens Sørensen og Riis dukker opp som krisemaksimerende og underliggjørende, levende tanker.
Sketsjen er ikke bare blant forestillingens høydepunkter, men et perfekt eksempel på godt idéarbeid, original utførelse og gjenkjennbart materiale.
Apropos krisemaksimering – for en mossing som har ufrivillig klassereist til Oslo, er dette en svært presis observasjon av mennesker i No. 4-segmentet:
Oslosentriske, selvopptatte og privilegerte folk som spiller tilsidesatte og undertrykte, men som i virkeligheten har naturvinen i den ene hånda, og doktorgraden i den andre.
SMART PARODI: Den lavmælte poptrioen No. 4 og deres tilhengere blir en metafor for privilegerte hovedstadsfolk og deres selvmedlidenhet over egne i-landsproblemer.
Foto: Aksel RustadI «3 for 1» får man oppleve karakterskuespillere av beste sort, samfunnsinnsikter av ypperste klasse og manus fra aller øverste hylle.
Når man først skal lage (nok) en revyinspirert forestilling med sketsjer, musikalnumre og parodier, er det mange å hoppe etter.
Pernille Sørensen, Kristine Riis og Live Nelvik gjør det på best tenkelige vis.
Hei!
Det er jeg som er Espen. Jeg er frilanser som skriver om musikk og humor for NRK. Du finner alt det nyeste på nrk.no/anmeldelser.
NRK opplyser: Anmelder Espen Borge og Kristine Riis, Pernille Sørensen og Live Nelvik er alle frilansere som leverer eller har levert innhold på oppdrag for NRK. Borge har ikke kontakt med Riis/Sørensen/Nelvik i NRK og har ingen personlig relasjon til dem.