Snøfattig start på vinteren skaper hodebry – slik løser Kjell Magne problemet

Lang og mild høst har blitt en utfordring for reindrifta. Der andre ser problemer, ser Kjell Magne Eira løsninger.

Kjell Magne Eira kjører rundt på en noe spesiell doning. En snøskuter med hjul foran.

SPESIELL SNØSKUTER: Se hvordan snøskuteren tar seg frem i terrenget.

– Dette er jo en genial maskin, sier Eira.

NRK er ute på Finnmarksvidda, 1 mil unna Lakselv. Eira kommer kjørende med et smil om munnen på en noe spesiell maskin.

Kjell Magne Eira sitter på snøskuter med hjul

FORNØYD: Den spesielle doningen går godt i all slags vær, forteller Kjell Magne Eira.

Foto: Nils John Porsanger / NRK

Snøskuteren har fått på plass to hjul fremme som går silkemykt over den røffe finnmarksnaturen. Bak på maskinen er det sedvanlige snøskuterbeltet. Dette kan kalles en hybridvariant mellom en snøskuter og firehjuling.

Mens vi er på plass ute på vidda er det skiftende vær.

Det er ikke nok snø for å kjøre snøskuter, men det blir også for mye snø til å kjøre med firehjuling lenger oppe på vidda.

Eira hadde klødd seg flere ganger i hodet over de skiftende værforholdene og hvilket kjøretøy han skulle velge for å følge reinflokken. Nå er det derimot ingen tvil lenger. Firehjulingen står parkert inne i en varm garasje i Karasjok.

– Denne dekker det føret som er før det blir skikkelig vinter. På dette skiftende føret går denne maskinen mye smidigere, sier Eira mens han sitter på snøskuteren.

  • Bli med på en liten kjøretur!
Se snøskuteren med hjul til Kjell Magne Eira kjøre på nært hold.

SMIDIG: Se hvor enkelt snøskuteren beveger seg over landskapet som har masse steiner.

– Passer perfekt

Det er Viggo Hansen, drengen til Eira, som er «oppfinneren» bak maskina. Eira har sagt sine behov og ønsker før Hansen gikk i gang med å lage den noe spesielle snøskuteren.

Dette kan virkelig kalles en skikkelig Reodor Felgen-løsning.

Il Tempo Gigante

OPPFINNSOM: Reodor Felgen er en sykkelreparatør og oppfinner fra Flåklypa, kanskje er Kjell Magne Sápmis svar til Reodor Felgen?

Foto: Torunn Myhre / NRK

Beltet er det eneste som drar snøskuteren fremover, mens forhjulene kun triller. Kjøretøyet er ekstra skånsom for naturen, siden den ikke har grove dekk som river opp myrene eller spinner opp mosen.

Maskinen er hjemmelaget og veier mellom 150 til 160 kilo. En vanlig snøskuter veier rundt 220 kilo, mens en firehjuling veier rundt 375 kilo.

– Den passer perfekt til mitt bruk i dette været og den tåler litt juling. Hvis man ville kjørt med en snøskuter nå ville det blitt dyrt siden mange deler blir ødelagt av steiner og annet, sier Eira.

Lite snø i vente

Det har vært en lang høst med skiftende vær i Finnmark. Dette til stor frustrasjon for reindriftsutøvere.

Det har også vært flere alvorlige ulykker knyttet til det varierende været.

I slutten av oktober holdt det på å gå skikkelig galt for Nils Per. Firehjulingen hans rullet over han da han spant i en bratt motbakke. Noen dager senere gikk en reinflokk gjennom isen. Her var det bare flaks som gjorde at ingen menneskeliv gikk tapt.

Statsmeteorolog Ole Mellem forteller at vinteren har latt vente på seg i nord.

Meterologisk institutt, Tromsø

UTSETTER VINTEREN: Meteorologisk institutt i Tromsø med Ole Mellem har ingen gode nyheter for reindriften.

Foto: Meterologisk institutt

Vinteren startet med 30 centimeter snø på én dag, men som smeltet igjen dagen etter.

Han kan ikke love noen stabil vinter på Finnmarksvidda med det første.

– Det ser ut som at lavtrykkene ligger øst for oss og med vind fra nordlig retning, da er det fjordstrøkene som får mest nedbør, sier Mellem.

Gode nyheter for reinen

Den varierende vinteren kan være frustrerende for oss mennesker, men for dyrene er dette en drømmesituasjon.

De har lettere tilgang til mat og gjør det også enklere for reinen å flytte på seg.

– Når det blir mildere begynner soppen å gi fra seg en sterkere lukt. Det fører til at reinen spiser og beveger seg mer. Reinen synes soppen er en skikkelig delikatesse, sier reineier Mihkkal Máhtte Hætta.

Mihkkal Máhtte Hætta

UTFORDRING: Mihkkal Máhtte Hætta forteller at det har vært en tung høst for reindriftsutøveren.

Foto: Privat / Privat

Og hvis det ikke blir snø på en god stund fremover, kan Kjell Magne Eira med sin spesialdoning cruise videre på Finnmarksvidda.

– Dette blir nok min foretrukne maskin på denne typen værdager, sier Eira.