Hopp til innhold

– Helbredere tar ikke betaling

Anette Langås Larsen har møtt med 15 tradisjonelle helbredere. Forskeren har også snakket med folk som oppsøker hjelp fra helbredere mot smerter og sykdom.

Forsker Anette Langås Larsen i kofte

DOKTORGRAD: Anette Langås Larsen har tatt doktorgrad i tradisjonell helbredelse av UiT/Norges arktiske universitet.

Foto: Vegard Mikal Sørnes

Vorter, øreverk, tannpine, betennelser, hodepine og blodstopping.

Men også alvorlig sykdommer og i forkant av alvorlige operasjoner gjør at folk tar kontakt med såkalte helbredere.

– De bruker det som et mestringsverktøy, og oppga at de følte seg roligere og tryggere, sier Anette Langås Larsen til forskning.no .

44-åringen er forsker og førsteamanuensis ved UiT - Norges arktiske universitet. I 2018 fullførte hun doktorgradsavhandlingen i tradisjonell helbredelse.

Debatten om sjamanisme har skutt fart i Norge etter at prinsesse Märtha Louise ble kjæreste med Durek Verrett . Han kaller seg for sjaman.

Ingen betaling og markedsføring

Langås Larsen møtte 15 tradisjonelle helbredere, 24 personer som hadde oppsøkt disse og 32 helsepersonell.

Studien ble gjennomført i to kystnære samisk-norske kommuner i Nord-Norge.

– Helbrederne jeg intervjuet kaller seg ikke helbredere selv. De tar ikke betalt for tjenestene sine og de markedsfører seg heller ikke. De ønsker ikke å bli nedringt av folk som trenger hjelp, forteller hun til nettstedet.

Ifølge forskeren tar helbrederne avstand fra andre helbredere som tar seg betalt for tjenestene sine. De anser hjelpen de gir som en kraft fra Gud.

– Grunnen til at de ikke tar seg betalt, er at de ikke vil gjøre seg høyere enn kraften, sier Anette Langås Larsen til NRK.

Hun forteller også at ingen helbrederne hun snakket med lovte å gjøre pasientene friske.

– De sa de vil prøve å gjøre det de kan, sier forskeren.

De anbefalte også pasientene til å fortsette med ordinær medisinsk behandling i tillegg til hjelpen de bidro med.

Behov for å bli sett og hørt

Pasientene forskeren møtte i de to nordnorske kommunene fortalte at i disse områdene er det nesten like naturlig å kontakte en helbreder som å ta ibux eller paracet mot hodepine.

– Det er ryggmarksrefleks å kontante en helbreder. Mange av pasientene oppga at de har et behov for å bli sett og hørt på som helsepersonell ikke har tid til å oppfylle. De ønsker en større respekt og åpenhet fra helsevesenet for at de benytter seg av dette som et supplement til skolemedisinen, uten å bli møtt med skepsis eller fordømmelse, sier hun.

Til NRK sier forskeren at dette er endel av en del av nordnorske pasienters tro, kultur og åndelig omsorg som helsevesenet ikke har tid til å oppfylle.

Hender healing

LOVER IKKE NOE: Helbrederne forsker Anette Langås Larsen møtte, fortalte at de hadde medfødte gaver eller evner som pårørende merket at de hadde.

Foto: TOM NICOLAI KOLSTAD / NRK

Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin (Nafkam) har i flere år arbeidet med alternative behandlingsformer i Norge.

Informasjonssjef Ola Lillenes ved Nafkam sier til forskning.no at åndelig baserte tjenester er blant de mest brukte innen alternativ behandling.

– Forskningen gir ingen støtte for de påstandene om effekt av sjamanisme og lignende mot konkrete kroppslige plager som er kommet fram gjennom media den siste tiden, sier Lillenes.

Han sier at forhold som «den gode kraften» er metafysiske faktorer som ikke kan kontrolleres i kliniske forsøk etter vanlige forskningsmetoder.

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK