Hopp til innhold

Sjamanrådet vil ha godkjenning av sjamaner

Føler du at du har en åndelig kraft som du kan hjelpe andre med i livet? Nå kan du søke om å bli en godkjent sjaman.

Isogaisa sjamanråd

SJAMANRÅDET: Her er sjamanrådet Isogaisa som ønsker at det skal opprettes kjøreregler for hvem som kan bli sjaman. Fra venstre: Nadia Fenina, Jane Folsted, Eirik Myrhaug, Hege Dalen, Robert Vars-Gaup, Erena Rhöse og Ronald Kvernmo.

Foto: Privat

– I søknaden tar en med sine kvalifikasjoner, utdannelse, hvilke spirituelle krefter en har opplevd, sammen med en attest fra noen i lokalsamfunnet, en sjaman som går god for personen, samt tre evalueringer fra klienter som en har hjulpet, som sjamanrådet kan ringe opp og sjekke med, sier Eirik Myrhaug i Sjamanrådet.

Tanken er at rådet utnevner de nye kvalifiserte sjamanene på sjamanfestivalen Isogaisa med en seremoni og diplomutdeling, men først må en bli foreslått av andre, eller søke.

Sjaman Eirik Myrhaug

«RIKSSJAMAN»: Erik Myrhaug regnes som «rikssjaman» av sjamanrådet, og har vært med i en rekke TV-program, blant annet «Jakten på den 6. sans».

Foto: Hilde Malme

– Det er en sikring for klienter som oppsøker en sjaman. Klienter kan klage til oss hvis sjamanen ikke fungerer etter det som er satt opp, mener Eirik Myrhaug som er den eldste i sjamanrådet.

Sjamanrådet Isogaisa ble opprettet for å fremme sjamanismen ut fra et urfolks perspektiv og rådet består av syv sjamaner.

– Vi ser at veldig mange kaller seg sjamaner uten å ha tilknytning til urfolkstradisjon, sier Myrhaug, og fortsetter:

– En sjaman skal komme fra urfolkstradisjon, eller en kultur som har brukt sjamanisme historisk. Man må være tilknyttet det.

En voksende religion

Flere forskere påpeker at sjamanisme representerer en av de raskest voksende religiøse strømmene i den vestlige verden, forklarer professor i samisk kulturvitenskap ved Universitetet i Tromsø, Trude Fonneland.

Trude Fonneland

– Tall sier oss svært lite om hvor mange mennesker fenomenet sjamanisme faktisk omfatter, mener Fonneland.

Foto: Privat

– Det ser vi blant annet på den stadige tilveksten av kurs og produkt som utvikles innenfor dette feltet og på en stadig økende tilvekst av publikum på ulike sjamanistiske arrangement.

Professoren tror at forslaget om å sette kriterier på hvem som kan kalle seg sjaman fremmes fordi sjamanisme har vært såpass populært i samfunnet.

– Tanken er at sjamanrådet skal bidra til en kvalitetssikring. Det henger nok også sammen med et ønske om å beskytte samisk kultur og tradisjon mot kulturell appropriasjon, sier Fonneland.

Første utkast er nå sendt til høring:

Korte nyheter

  • Alfheim spábbačiekčanšillju oažžu sámi nama

    Romssa spábbačiekčanšillju Afheim stadion rievdada namman Romssa Arena. – Sii háliidit sámegiela čalmmustahttit. Historjjálaš dáhpáhus go lea vuosttas geardi go spábbačiekčanšillju namma rievdaduvvo sámi namman, dadjá Romssa valáštallanlihttu beaivválaš jođiheaddji Øyvind Alapnes.

    Ruhtadili geažil searvi mearridii vuovdit spábbačiekčanšillju nama. – Mannán gease mii mearrideimmet vuovdit nama. Mii barggaimet guvttiin málliin. Nuppi málles lei sáhka vuovdit nama gávpeaktevrii. Nuppis gis vuovdit beaktilis ja suvdilis áigumušaide, dadjá Alapnes.

    Energiijakonsearna Troms kraft lea dál oastán nama vuoigatvuođaid viđa jahkái 12.5 miljon ruvdnui.

    Ii galgga dušše sámi namma spábbačiekčanšiljus. Valáštallansearvi fállagoahtá maiddái sámi biebmu ja sámegiella gullo maiddái dárogiela lassin čiekčamiid áigge.

  • Háliidit rievdadit lága vai ii leat nu álki "váldit" eatnamiid

    Fovsen-ášši oktavuođas lea alla konfliktadássi. Ja dál evttohuvvoge, ahte lága galggašii rievdadit vai garvit dákkárii dáhpáhuvvamis šat.

    Bieggafámu ja boazodoalu gaskasaš sierraoaivilvuođat Fovsenis vuođđuduvvet 1959 bággolonistanláhkii. Dát láhka addá vuoigatvuođa váldit ja geavahit eatnamiid maid earát eaiggáduššet, namalassii bággolotnut eatnamiid.

    – Dien áigge ii lean Norggas makkárge olmmošvuoigatvuođaláhka fámus, eaige lean mearridan čuovvut riikkaidgaskasaš olmmošvuoigatvuođasoahpamušaidge, dadjá UiT riektedieđaprofessor Øyvind Ravna. Son jođiha láhkalávdegotti, mii evttoha rievdadit dán lága go oaivvildit ahte dat ii heive dálá áigái.

    Dálá lága mielde sáhttá huksejeaddji geavahišgoahtit eatnamiid ovdalgo lea čielggas mo dat váikkuha daidda geaidda dat guoská.

    – Fovsen-duopmu lea čájehan ahte dát ii leat dušše unohas ja divrras stáhtii, muhto maiddái čuohcá Norgga beaggimii riektestáhtan, dadjá Ravna.

    Sámediggi lea árvvoštallan láhkarievdadusa evttohusa, ja dál loahpalaččat árvvoštallet dan ovttasráđiid Eana- ja biebmodepartemeanttain, ráđđehusain ja Stuorradikkiin.

  • Jávkadan getkkiid Finnmárkkus

    Stáhta luonddubearráigeahčču lea jávkadan guokte geatkki ja ovtta čivgageatkki Galmmat guovllus Anárjoga álbmotmeahcis.
    Dan dahket maŋŋá go Kárášjoga máttabeale orohagat leat olu massán bohccuid geatkái. Diimmá cuoŋománu rájes lea geatki speadjan oktiibuot 86 sávzza ja bohcco Romssas ja Finnmárkkus.

    Spor av jerv på Finnmarksvidda
    Foto: Per John Anti