Aviser som kan bli kjøpt opp.
Foto: Aina Rødal / NRK

Aviser i Møre og Romsdal

  • Skuffa over avslag på pressestøtte

    Kjetil Haanes, ansvarleg redaktør i Nett.no, er kritisk til at avisa ikkje får produksjonsstøtte i 2019. Avslaget blir grunngitt med for lite kommentar- og debattstoff, og at nesten alt av journalistikken handlar om næringsliv. Det skriv Journalisten. Haanes meiner at dei har ei stor breidde i det dei skriv om og opplyser at dei vil klage på avgjerda.

    Kjetil Haanes
    Foto: Lena Stette Høyberg / NRK
  • Er forberedt på store endringer

    Mediehusene er godt forberedt på en kraftig nedgang i salget av papiraviser. Det sier medieforsker Tellef Raabe fra Ålesund. Han holder akkurat nå på med en doktorgrad i medieøkonomi og skal fokusere på situasjonen i de fem største avisene her i landet. Raabe sier at alle rekner med store endringer de neste årene, men det er også en del som henger etter i den digitale satsinga. Men han tror det kommer til å bli laget gode helgeaviser i årene som kommer og at papiralderen ikke er over.

    Illustrasjonsbilder av aviser
    Foto: Roald, Berit / NTB scanpix
  • Vil ha lokalaviser tre dager i uken

    Regjeringen vil endre postloven. I forslaget, som skal behandles i statsråd onsdag, foreslås det å ha utkjøring av post to og en halv dag i uka, altså to dager den ene uka, før det blir tre den neste. Etter planen vil endringen tre i kraft 1. juli 2020. – Vi sikrer nå at de aller fleste vil oppleve at lokalavisene vil komme ut som dagsferske i papirutgave i flere år, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for lokalaviser (LLA) er ikke fornøyd. – Det hjelper ikke hvor mye ressurser man legger i journalistikken om den ikke når fram til leserne, sier han til NTB.

    Jon Georg Dale
    Foto: Erik Waage
  • Økte digitale inntekter

    Polaris Medias inntekter fra digitale abonnementer kompenserer for nedgangen i inntektene fra papir, viser mediekonsernets kvartalsrapport. – Det er digitale annonse- og abonnementsinntekter som bidrar til veksten, mens det er fortsatt fall i papirbaserte inntekter. Vi ser allikevel at papiravisen fortsatt er et attraktivt produkt for våre abonnenter og annonsører, så fallet i papirbaserte inntekter er redusert fra tidligere perioder, fastslår konsernsjef Per Axel Koch. Polaris Media består blant annet av mediehusene Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke. Totalt hadde mediekonsernet en abonnementsvekst på 3 prosent til 201.000.

    Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke
    Foto: Birthe Bringsvor / NRK