– Nå kom den store brottsjøen over Polaris også.
Konserntillitsvalgt Ulf Dalheim sukker tungt over telefonen fra Oslo. Han har tatt den tunge turen fra Trondheim for å høre at arbeidsgiveren hans, Polaris Media, har varslet at de må forbedre inntjeningen med 300 millioner per år innen 2020.
Norge er for lengst innhentet av den globale medietrenden, der flere og flere annonsekroner havner i lommene til Facebook og Google.
– Størrelsen er urovekkende
– Det ligger i kortene at det blir betydelige nedbemanninger hos oss.
Den dystre meldinga kommer fra Jørn Helge Egset, hovedtillitsvalgt i Sunnmørsposten.
– Folk her er spent på hvordan dette vil gå, og hvordan avisa skal se ut om kort tid. Den enkelte lurer på hvordan egen framtid blir, sier Egset.
Han forteller at de har vært gjennom mange slike runder helt siden slutten av 1980-tallet.
– Så vi er ikke direkte overrasket. Men nivået og størrelsen er urovekkende.
Lenger nord i konsernet er stemninga like dyster.
– Vi vet at det blir flere enn 100 som må gå. En del av dem hører til i Nord-Norge, sier konsernlagsleder Christer Pedersen i NJ Polaris Media, som er journalist i mediehuset iTromsø.
Han mener de nærmer seg et kritisk punkt.
Mener utbyttet må bli mindre
De tre tillitsvalgte er enige om at eierne må inn og ta deler av regninga.
– Vi mener kravet til utbytte i dagens situasjon er altfor stort. Mer av overskuddet må gå til å utvikle avisa, sier Egset i Sunnmørsposten.
Konserntillitsmannen med base i Trondheim er enig.
– Vi har protestert på størrelsen på utbyttet i Polaris gjennom mange år. Dessverre har vi eiere som ser på Polaris som en utbytteaksje. Vi mener det nå bør bli noen år uten at det utbetales utbytte, sier konserntillitsmannen, som selv sitter i styret i Polaris.
Liten forståelse hos eierne
Bernt Olufsen kjenner mediebransjen ut og inn, etter 36 år i avisbransjen. 17 av årene var han sjefredaktør i VG. Han har opplevd de fete årene. Nå kommer de magre.
– Utbyttet har reflektert inntjeningen, sier han til NRK.
– Generalforsamlingen vedtok en beskjeden utbytteøkning for 2015. Det skyldes at fjorårets resultat ble noe bedre enn året før, forklarer Olufsen.
For 2015 tok Polaris-eierne ut 61 millioner i utbytte. Olufsen forsvarer at eierne tar ut deler av overskuddet.
– Polaris trenger gode og langsiktige eiere, som ser verdien av at selskapet investerer i omstilling og videre utvikling. Eierne bør få et rimelig godt utbytte, samtidig som vi har bærekraft til å finansiere frivillig nedbemanning.
– Slik sikrer vi også flest mulig arbeidsplasser.