NRK Meny
Normal

Polaris Media varsler nedbemanning de neste årene

Veksten i inntekter fra digitale abonementstjenester klarer ikke å demme opp for fallet i annonseinntekter.

Per Axel Koch

Konsernsjef i Polaris Media Per Axel Koch varsler at mange må gå i konsernets 35 mediehus de neste tre årene. Målet er blant annet å sikre eierne utbytte.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Mediekonsernet Polaris Media straffes hardt av sviktende annonseinntekter og varsler at en vesentlig del av spareplanen fram mot 2020 innebærer nedbemanninger.

Selskapet fikk økte abonnementsinntekter i andre kvartal, men annonseinntektene falt med 12 prosent. Det fører til at selskapet planlegger å gjennomføre nye sparetiltak i størrelsesorden 300 millioner kroner innen 2020.

Halvparten av kuttene (120-150 millioner kroner) skal tas allerede i 2017. Deler av den planlagte resultatforbedringen skal skje innen annonse, brukermarked og de tre trykkeriene i konsernet. Likevel må ansatte i konsernets mange selskaper belage seg på nedskjæringer.

Frivillige ordninger

Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.

Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. 35 mediehus inngår i konsernet, blant annet Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.

– Det er ikke sagt noe om hvor mange som skal nedbemannes i hver enkelt bedrift, sier konserntillitsvalgt Ulf Dalheim, som deltok i gårdagens konsernstyremøte.

– Styrene i de enkelte avishusene skal fatte vedtak om nedbemanninger i de enkelte bedriftene i løpet av september.

Taper til Google og Facebook

Mediekonsernet mener svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene.

Styret skriver at tapet i digitale annonseinntekter skyldes økt konkurranse fra internasjonale aktører. I praksis betyr det Google og Facebook. Konsernet har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen.

Abonnementsinntektene steg med 6 prosent for konsernet som helhet. Konserndirektør Per Axel Koch skriver i kvartalsrapporten at Polaris lykkes stadig bedre med å utvikle leserproduktene og klarer å skape betalingsvillighet for de digitale leserproduktene.

– De tillitsvalgte har satt som en forutsetning at nedbemanningen ikke skal gå ut over produktkvalitet og utviklingskraft, sier Ulf Dahlheim.

Dramatiskfor alle mediehus

Sjefredaktør i lokalavisa Folkebladet, som gis ut på Finnsnes i Troms, Steinulf Henriksen, kaller sparetiltakene i Polaris Media for dramatiske, som vil få konsekvenser for alle mediehus.

– Det er en knalltøff tid i mediebransjen, som også rammer alle nordnorske redaksjoner. Min primære oppgave er å kjempe for kjernen i det vi driver med, nemlig å ha redaksjonelle ressurser som kan ivareta samfunnsoppdraget. Det er faktisk veldig utfordrende slik situasjonen er nå i alle nordnorske mediehus, sier Henriksen, som også er leder av Nordnorsk redaktørforening,

Beholder journalistene for nå

De ansatte i Folkebladet ble i dag informert om vedtaket på et allmøte.

– Vi har sørget for at vi beholder den redaksjonelle bemanningen på 13 ansatte i alle fall i to år, men det blir endringer i kundesenteret i avisa, som nå betjener alle de nordnorske abonnentene, sier Henriksen.

Kundesenteret har i dag fem ansatte, og deler av tjenestene der skal etter planen sentraliseres. Sjefredaktøren vet ennå ikke hvor store endringer der vil bli.

Video fra Trøndelag

Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.
Sverre Magnus Selbach fikk oppfylt fiskedrømmen da han fikk en 1,8 meter lang svartskate på kroken i Trondheimsfjorden.