Norske markedsførere flytter stadig flere av sine annonsemilliarder til Facebook og Google. I år vil de to globale aktørene hanke inn 3,8 milliarder norske reklamekroner, av et marked på om lag 20 milliarder. Det viser tall fra Schibsted, selskapet som lekker mest.
Tapene forflytter seg raskt til redaksjonene. Torsdag varslet Polaris at deres 35 mediehus skal øke inntjeningen med 300 millioner per år innen 2020. Samme dag informerte Aftenpostens ledelse sine ansatte om at enda en betydelig nedbemanning må tas denne høsten. Flere hundre årsverk vil altså forsvinne fra en innenlands mediebransje hvor annonseinntektene er i fritt fall.
Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal har invitert Amedia og Polaris Media til å samarbeide om programmatisk annonsering for å slå tilbake konkurransen fra globale aktører som Facebook og Google.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpixUtmanøvrert over flere år
«De globale gigantene Google, Apple, Facebook og Amazon har det til felles at de har vært gode til å lage brukervennlige digitale tjenester som folk vil ha.» Ordene er hentet fra en kronikk av Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Media Group. Nå skal norske mediehus gjøre det samme for norske annonsører.
En viktig del av vinneroppskriften er det som kalles programmatisk annonsering. Målrettet markedsføring skal følge sporene etter dine og mine klikk. I stedet for å skyte med hagle kan annonsørene nå håndplukke hvem de vil nå med sine budskap.
Felles plattform
Tidligere i sommer inviterte Schibsted Polaris og Amedia til en felles plattform for salg av skreddersøm innen markedsføring. Amerikanske AppNexus leverer en uavhengig og åpen plattform for programmatisk annonsering. Schibsted har sikret seg forhandlerrettigheter for det norske markedet.
Polaris Media er positive. Styreleder Bernt Olufsen i Polaris tror AppNexus kan vinne tilbake det tapte fra Facebook og Google.
– Vi må samarbeide mer på tvers i norsk mediebransje., sier Olufsen.
Men da må Amedia være med. De har foreløpig nøyd seg med å begynne å snakke med Schibsted.
– Vi er i forhandlinger med Schibsted, forteller Pål Nedregotten, konserndirektør for innovasjon, forretningsutvikling og strategisk analyse i Amedia.
Norske aviser har tapt milliarder i annonsekroner til Google og Facebook. Resultatet er nedbemanning i norske mediehus.
Foto: Roald, Berit / NTB scanpixLekker som en sil
Noe av det som bekymrer Amedia er at mye av annonsekronene forsvinner på veien.
– I dag forsvinner mye av pengene underveis. Når mange eiere av ulike kritiske teknologier tar hver sin lille cut av omsetningen blir det lite igjen til oss. Noen av disse eierne heter Facebook og Google.
– Vi regner med at bare halvparten av annonsekronene kommer fram til mediene, sier Nedregotten.
I Polaris Media håper Bernt Olufsen at konsernet skal klare å snu trenden.
– De har klart det på New Zealand. Der har de gått sammen, og fortrengt Google og Facebook. Vi burde kunne klare det i Norge også.