Hopp til innhold

Wimp-aksjene til himmels etter Jay Zs stjernespekkede lanseringsfest

Stockholmsbørsen tar Jay Z-eide Aspiro midlertidig ut av handel etter at aksjekursen tirsdag steg nærmere ett tusen prosent på under en time.

Tidal-lansering

A-LISTERE: Jason Aldean, Jack White, Daft Punk, Beyoncé, Regine Chassagne og Win Butler fra Arcade Fire og Alicia Keyes på scenen under Tidal-lanseringen mandag.

Foto: Jamie McCarthy / AFP

Mandag kveld amerikansk tid lanserte hiphopmogulen Shawn «Jay Z» Carter og et kobbel av musikkjendiser offisielt musikktjenesten Tidal, som skal tilby strømming i høyere kvalitet enn dagens strømmetjenester, i tillegg til eksklusive førpremierer og musikkvideoer.

Kjendistung lansering

Strømmetjenesten er en videreutvikling av norske Wimp, og eies av Aspiro, som tidligere denne måneden ble kjøpt opp av Jay Z.

Nå har tjenesten fått nytt navn, nytt utseende og nye kjendisstøttespillere.

På den offisielle lanseringen i New York mandag kveld fikk Jay Z selskap på scenen og via satellitt av en rekke tunge musikknavn.

Rihanna, Madonna, Kanye West og Nicki Minaj er blant artistene som støtter opp om tjenesten og som ventes å gå inn på eiersiden.

Flere av artistene brukte også sin tilstedeværelse i sosiale medier til å spre budskapet om tjenesten til sine hundretusener av fans.

Tidoblet verdi

Tidals planer om å erobre USA-markedet har vært kjent en stund, men den stjernespekkede produktlanseringen ga raskt utslag på Stockholmsbørsen tirsdag.

Etter under en times handel var Aspiros aksjekurs steget med 938 prosent, til elleve svenske kroner per aksje, og ble tatt ut av handel.

Stockholmsbørsen har ikke sagt hvorfor handelen med aksjen ble stanset, men opplyser at Aspiro ventes å forklare beslutningen i en pressemelding i løpet av kort tid.

Jay Zs selskap Project Panther Bidco har tidligere varslet at de ønsker å kjøpe ut de resterende aksjonærene og ta selskapet av børs.

Kulturstrøm

  • Bruce Willis nekter for å ha solgt ansiktet

    Den amerikanske filmstjernen og actionhelten Bruce Willis nekter for at han har solgt rettighetene til ansiktet sitt til et selskap som lager deepfakes, skriver BBC.

    Deepfake betyr at et bilde eller video forfalskes ved at en persons ansikt plasseres på en annens kropp. Metoden blir brukt ved produksjon av blant annet falske nyheter og i pornobransjen.

    Agenten til Bruce Wiilis avviser at noen slik avtale er inngått.

  • Justisministaren bruker Tiktok uten å spørre om råd

    Justisminister Emilie Enger Mehl har ikkje spurt norske tryggingsstyresmakter om råd før ho tok i bruk den kinesiske appen TikTok i september. Fleire ekspertar advarer om at appen er eit datainnsamlingsverktøy som vidaresender informasjon til Kina.

    Førsteamanuensis i informasjonssikkerheit ved NTNU, Gaute Bjørklund Wangen ved NTNU meiner mehls bruker problematisk.

    – Det er veldig uheldig at ho ikkje tar eit meir aktivt grep og spør om råd. Det er snakk om justisministeren vår, som har ei sentral rolle i den digitale tryggleiken vår, seier Wangen til NRK.

  • Paris presenterer vårmoten

    Under moteuken i Paris er flere kolleksjoner med vårmote presentert. Bildet viser et snasent forslag fra moteskaperen Comme des Garcons.

    Moteuken i Paris, Comme des Garcons vårkolleksjon for 2023
    Foto: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP