NRK Meny
Normal

Twitter gir selskaper full tilgang til arkivet

For å gjøre det lettere å planlegge kampanjer eller produktslipp, gir Twitter nå selskaper tilgang til hele arkivet på rundt 500 milliarder meldinger.

TWITTER

NY TJENESTE: Twitter har lansert en ny tjeneste som gir selskaper tilgang til over 500 milliarder Twitter-meldinger.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

Siden den aller første Twitter-meldingen ble skrevet 21. mars 2006 har det blitt tvitret flere hundre milliarder Twitter-meldinger.

I gjennomsnitt blir det hver dag delt utrolige 500 millioner Twitter-meldinger verden over. Dette har naturlig nok skapt en enorm mengde «sosial data» som selskaper har ønsket å utnytte.

Det er nå gjort mulig av Twitter selv gjennom selskapet Gnip. I en pressemelding fra det sosiale nettstedet skriver de at selskaper nå vil få full tilgang til hele arkivet.

Tidligere har det kun vært mulig å lete blant Twitter-meldinger publisert de siste 30 dagene.

«– Det nye produktet bygger på vårt eksisterende 30-dagers søk og utvider det tilgjengelige vinduet med umiddelbar Twitter-tilgang til å strekke seg mer enn ni år», skriver selskapet.

«Sosial data»

I fjor kjøpte Twitter opp selskapet Gnip, som spesialiserer seg på «sosial data». Til Tech Crunch sier produktdirektør i Gnip, Adam Tornes, at det brukerne deres har forespurt mest er å kunne søke i det komplette arkivet.

Twitter skriver at tjenesten vil gi selskaper muligheten til å blant annet planlegge når det er best å slippe nye produkter og kjøre kampanjer.

– Dette er et stort steg frem når det gjelder å få kunnskap og en nyttig innsikt fra sosial data, skriver administrerende direktør Giles Palmer i selskapet Brandwatch.

Selskapene vil også få innsikt i hva som har fungert ved tidligere kampanjer og når på døgnet responsen fra brukerne er best.

«– Ved å gi umiddelbar tilgang til hele arkivet av historiske Twitter-meldinger, har vi skapt en ny god løsning for våre partnere til å kunne gi historisk sosial data til sine egne klienter», står det i pressemeldingen.

Allerede i bruk

Business Insider skriver at PayPal er et av selskapene som allerede er i gang med å bruke tjenesten.

Det finnes også andre tjenester som lar brukerne sine utforske Twitter-historikk, men dette skal være det første Twitter-produktet som indekserer dataen for bedriftskunder på en intelligent måte.

– Muligheten til å kunne se tilbake i tid og få en umiddelbar innsikt fra samtaler som fant sted måneder, kanskje år, tilbake i tid er banebrytende og vil forandre måten NUVI-brukerne analyserer sosial data, skriver Keith Nellesen, administrerende direktør i NUVI.

Laster Twitter-innhold

Kulturstrøm

  • Birgitta Oftestad til finalen

    Da juryen plukket ut de seks finalistene som skulle gå videre til finalen i Eurovision Young Musicians, la de stor vekt på de unge musikernes evne til å kommunisere musikken. Norske Birgitta Oftestad var en av de seks som traff juyren sterkest med sitt musikalske budskap, og er videre til finalen som finner sted torsdag 23.08 i Edinburgh.

    Birgitta Elisa Oftestad til finalen i Eurovision Young Musician
    Foto: Karen Brodshaug Sveen / NRK
  • Uvær skaper problem for festival

    Sterk vind gjør at en av scenene til Parkenfestivalen i Bodø kan falle sammen. Politiet har sperret av et område og evakuert to hus. Beboerne er innlosjert på hotell. Festivalen startet fredag, og søndag ble scenen rigget ned.

  • Kjemper om finaleplass

    Cellist Birgitta Elisa Oftestad (16) representerer Norge i solistkonkurransen Eurovision Young Musicians, som i år finner sted i Edinburgh. I kveld kjemper hun om en av seks finaleplasser i den prestisjefylte konkurransen. Se semifinalen her, på NRK2 torsdag 23.08. kl. 20.00, eller hør den på NRK Klassisk.

    Birgitta Elise Oftestad i Eurovision Young Musician 2018
    Foto: Karen Brodshaug Sveen / NRK