Siden den aller første Twitter-meldingen ble skrevet 21. mars 2006 har det blitt tvitret flere hundre milliarder Twitter-meldinger.
I gjennomsnitt blir det hver dag delt utrolige 500 millioner Twitter-meldinger verden over. Dette har naturlig nok skapt en enorm mengde «sosial data» som selskaper har ønsket å utnytte.
Det er nå gjort mulig av Twitter selv gjennom selskapet Gnip. I en pressemelding fra det sosiale nettstedet skriver de at selskaper nå vil få full tilgang til hele arkivet.
Tidligere har det kun vært mulig å lete blant Twitter-meldinger publisert de siste 30 dagene.
«– Det nye produktet bygger på vårt eksisterende 30-dagers søk og utvider det tilgjengelige vinduet med umiddelbar Twitter-tilgang til å strekke seg mer enn ni år», skriver selskapet.
- Les også:
«Sosial data»
I fjor kjøpte Twitter opp selskapet Gnip, som spesialiserer seg på «sosial data». Til Tech Crunch sier produktdirektør i Gnip, Adam Tornes, at det brukerne deres har forespurt mest er å kunne søke i det komplette arkivet.
Twitter skriver at tjenesten vil gi selskaper muligheten til å blant annet planlegge når det er best å slippe nye produkter og kjøre kampanjer.
– Dette er et stort steg frem når det gjelder å få kunnskap og en nyttig innsikt fra sosial data, skriver administrerende direktør Giles Palmer i selskapet Brandwatch.
Selskapene vil også få innsikt i hva som har fungert ved tidligere kampanjer og når på døgnet responsen fra brukerne er best.
«– Ved å gi umiddelbar tilgang til hele arkivet av historiske Twitter-meldinger, har vi skapt en ny god løsning for våre partnere til å kunne gi historisk sosial data til sine egne klienter», står det i pressemeldingen.
Allerede i bruk
Business Insider skriver at PayPal er et av selskapene som allerede er i gang med å bruke tjenesten.
Det finnes også andre tjenester som lar brukerne sine utforske Twitter-historikk, men dette skal være det første Twitter-produktet som indekserer dataen for bedriftskunder på en intelligent måte.
– Muligheten til å kunne se tilbake i tid og få en umiddelbar innsikt fra samtaler som fant sted måneder, kanskje år, tilbake i tid er banebrytende og vil forandre måten NUVI-brukerne analyserer sosial data, skriver Keith Nellesen, administrerende direktør i NUVI.
- Les også:
- Les også: