Hopp til innhold

Twitter gir selskaper full tilgang til arkivet

For å gjøre det lettere å planlegge kampanjer eller produktslipp, gir Twitter nå selskaper tilgang til hele arkivet på rundt 500 milliarder meldinger.

TWITTER

NY TJENESTE: Twitter har lansert en ny tjeneste som gir selskaper tilgang til over 500 milliarder Twitter-meldinger.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

Siden den aller første Twitter-meldingen ble skrevet 21. mars 2006 har det blitt tvitret flere hundre milliarder Twitter-meldinger.

I gjennomsnitt blir det hver dag delt utrolige 500 millioner Twitter-meldinger verden over. Dette har naturlig nok skapt en enorm mengde «sosial data» som selskaper har ønsket å utnytte.

Det er nå gjort mulig av Twitter selv gjennom selskapet Gnip. I en pressemelding fra det sosiale nettstedet skriver de at selskaper nå vil få full tilgang til hele arkivet.

Tidligere har det kun vært mulig å lete blant Twitter-meldinger publisert de siste 30 dagene.

«– Det nye produktet bygger på vårt eksisterende 30-dagers søk og utvider det tilgjengelige vinduet med umiddelbar Twitter-tilgang til å strekke seg mer enn ni år», skriver selskapet.

«Sosial data»

I fjor kjøpte Twitter opp selskapet Gnip, som spesialiserer seg på «sosial data». Til Tech Crunch sier produktdirektør i Gnip, Adam Tornes, at det brukerne deres har forespurt mest er å kunne søke i det komplette arkivet.

Twitter skriver at tjenesten vil gi selskaper muligheten til å blant annet planlegge når det er best å slippe nye produkter og kjøre kampanjer.

– Dette er et stort steg frem når det gjelder å få kunnskap og en nyttig innsikt fra sosial data, skriver administrerende direktør Giles Palmer i selskapet Brandwatch.

Selskapene vil også få innsikt i hva som har fungert ved tidligere kampanjer og når på døgnet responsen fra brukerne er best.

«– Ved å gi umiddelbar tilgang til hele arkivet av historiske Twitter-meldinger, har vi skapt en ny god løsning for våre partnere til å kunne gi historisk sosial data til sine egne klienter», står det i pressemeldingen.

Allerede i bruk

Business Insider skriver at PayPal er et av selskapene som allerede er i gang med å bruke tjenesten.

Det finnes også andre tjenester som lar brukerne sine utforske Twitter-historikk, men dette skal være det første Twitter-produktet som indekserer dataen for bedriftskunder på en intelligent måte.

– Muligheten til å kunne se tilbake i tid og få en umiddelbar innsikt fra samtaler som fant sted måneder, kanskje år, tilbake i tid er banebrytende og vil forandre måten NUVI-brukerne analyserer sosial data, skriver Keith Nellesen, administrerende direktør i NUVI.

Laster Twitter-innhold

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters