NRK Meny
Normal

Twitter tar et oppgjør med vitsetyveri

For å hindre at spamkontoer og vanlige brukere stjeler hverandres Twitter-meldinger, har det sosiale nettverket begynt å slå ned på tyveriene med loven om opphavsrett.

TWITTER

TWITTER: Det sosiale nettverket Twitter går nå til aksjon mot brukere som stjeler andres meldinger og publiserer dem som sine egne.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

Siden lanseringen av Twitter i 2006 har brukere stjålet fra hverandre. Det være seg vitser, visdomsord, rykter, bilder eller andre budskap.

Nå ser det ifølge nettstedet The Verge ut som Twitter har valgt å gjøre noe med disse tyveriene.

Det var brukeren @PlagiarismBad som først illustrerte dette, ved å vise til flere separate Twitter-meldinger som hadde blitt skjult av det sosiale nettverket, antagelig fordi de har stjålet en vits fra en annen bruker.

Laster Twitter-innhold

Levebrød

Vitsen som ble stjålet i eksemplet ble først publisert av Olga Lexell, en frilansforfatter i Los Angeles, ifølge hennes egen profil.

Hun forklarte bakgrunnen for at hun reagerte på vitsetyveriet slik:

«Jeg bare forklarte Twitter at jeg som frilansforfatter lever av å skrive vitser (og at jeg bruker Twitter for å teste ut noen av disse vitsene). Deretter forklarte jeg at vitsene derfor er min intellektuelle eiendom og at brukerne som kopierte den ikke hadde min tillatelse til å gjøre det».

Dette skal heller ikke ha vært den første gangen Lexell har opplevd at noen har stjålet vitsene hennes. Hun skriver at hun har kommet med lignende forespørsler til Twitter tidligere.

Klageskjema

Twitter gjør det mulig å komme med opphavsrettslige krav om du ser noen som har stjålet en melding du har publisert tidligere. Det gjør du via deres eget klageskjema.

Finner de ansatte i Twitter ut at det er grunnlag for klagen og velger å gå videre med saken, kan de slette eller fjerne meldingen.

Laster Twitter-innhold

Den som får meldingen sin fjernet har da ti dager på seg til å sende inn en forklaring.

Opphavsrett

Normalt er Twitter beskyttet under «Digital Millennium Copyright Act» (DCMA) mot forespørsler om opphavsrett så lenge de ikke forsøker å beskytte krenkende materiale.

Vanligvis baserer opphavsrettslige forespørsler seg om innebygde bilder eller videoer, og meldinger med lenker til opphavsrettiget materiale.

Ifølge The Verge er det sjelden forespørsler angående opphavsrett er rettet mot den faktiske teksten i en Twitter-melding.