«Bolig til salgs» med Sturla Berg Johansen og Gunhild Dahlberg ble ingen suksess for TV2.
Etter bare tre episoder ble programmet tatt av lufta på grunn av lave seertall. De siste årene har flere feilslåtte programkonsepter blitt skrotet etter få episoder.
Feilsatsingene koster tv-kanalene millioner av kroner. Nå mener det norske firmaet ID Management å ha kommet opp med et dataprogram som kan forhindre TV-flopper.
- Les også:
Superdatamaskin skal velge vinnerkonseptene
Dataprogrammet de har laget kan forutsi hvor populært et TV-program vil bli, og har ifølge selskapet også oppskriften på hvordan man kan lage nye programmer publikum vil like.
– Både i NRK og i TV 2 og rundt omkring sitter smarte, flinke folk og bestemmer hvilke temaer de skal velge og hvilke programledere de skal ha. Men en datamaskin vil være mye mer avansert: Den ser så mange variabler på likt at den klarer å treffe et bra program mye bedre enn et menneske kan, sier Espen Søndtvedt, daglig leder i ID Management.
Selskapet har fôret superdatamaskinen sin med en enorm mengde informasjon fra de tre siste årene:
- Hvilke programmer som har vært sendt
- Hvor mange som så hvert program
- Hvilke anmeldelser de enkelte programmene har fått
- Hva publikum har sagt om programmene i sosiale medier
- Hva slags vær det var da programmene ble sendt
- Hvilke gjester som medvirket
- Hvem som var programledere
Og så videre.
- Les også:
Tror på datarevolusjon i TV-bransjen
Sluttresultatet er en enkel oversikt av grønne og røde bokser som viser hvorfor folk likte eller ikke likte programmet. Når programskaperne vet hva som gir suksess, kan de også lage nye programmer som blir enda mer populære.
– Du kan se etter spesielle programledere. Eksempelvis så vi at «Dritseint med Edel» plutselig gikk opp 90.000 i seing. Algoritmen hadde funnet ut var at det skyldtes gjesten: Marit fra «Farmen» var den perfekte gjesten for programmet, forteller Søndtvedt.
Han er sikker på at samtlige norske TV-kanaler vil ha skaffet seg teknologien innen fem år. Selskapet har allerede store kunder som TV 2 og Canal Digital på kundelista. Nå prøver de å få NRK som kunde.
NRKs analysesjef Kristian Tolonen mener teknologien er spennende, men mener samtidig at den har sine begrensninger.
– Jeg tror fortsatt jeg stoler på programskaperne og ideene deres. For eksempel kunne vi ikke forutsett at «Skam» skulle bli det det ble, et program med over 400.000 seere, 80 prosent av dem på nett. Jeg vet ikke helt hvordan det hadde passet inn i disse modellene. Noen må i hvert fall tenke tanken om å gjøre noe annerledes enn det som finnes i dag.
- Les også: