NRK Meny
Normal

Superdatamaskiner skal finne fremtidens TV-vinnere

Programsatsinger som flopper koster norske TV-kanaler millioner av kroner. Nå setter et norsk selskap sin lit til at stordata og algoritmer skal finne de riktige TV-konseptene å satse på.

ID Managements analyse av TV-programmer

OK COMPUTER: Superdatamaskinen knuser stordata og forteller programskapere hva som fungerer og ikke fungerer. Håpet er at teknologien skal la TV-kanalene satse på de riktige konseptene og unngå de kostbare floppene. Her viser skjermbildet en oversikt over hva som har blitt sagt om et program i sosiale medier.

Foto: Petter Sommer / NRK

Espen Søndtvedt

TROR PÅ DATAREVOLUSJON: Espen Søndtvedt i ID Management tror TV-bransjen innen få år vil sette sin lit til superdatamaskiner og avanserte algoritmer for å skille suksessene fra floppene.

Foto: Petter Sommer / NRK

«Bolig til salgs» med Sturla Berg Johansen og Gunhild Dahlberg ble ingen suksess for TV2.

Etter bare tre episoder ble programmet tatt av lufta på grunn av lave seertall. De siste årene har flere feilslåtte programkonsepter blitt skrotet etter få episoder.

Feilsatsingene koster tv-kanalene millioner av kroner. Nå mener det norske firmaet ID Management å ha kommet opp med et dataprogram som kan forhindre TV-flopper.

Superdatamaskin skal velge vinnerkonseptene

Dataprogrammet de har laget kan forutsi hvor populært et TV-program vil bli, og har ifølge selskapet også oppskriften på hvordan man kan lage nye programmer publikum vil like.

– Både i NRK og i TV 2 og rundt omkring sitter smarte, flinke folk og bestemmer hvilke temaer de skal velge og hvilke programledere de skal ha. Men en datamaskin vil være mye mer avansert: Den ser så mange variabler på likt at den klarer å treffe et bra program mye bedre enn et menneske kan, sier Espen Søndtvedt, daglig leder i ID Management.

Selskapet har fôret superdatamaskinen sin med en enorm mengde informasjon fra de tre siste årene:

  • Hvilke programmer som har vært sendt
  • Hvor mange som så hvert program
  • Hvilke anmeldelser de enkelte programmene har fått
  • Hva publikum har sagt om programmene i sosiale medier
  • Hva slags vær det var da programmene ble sendt
  • Hvilke gjester som medvirket
  • Hvem som var programledere

Og så videre.

Tror på datarevolusjon i TV-bransjen

Sjef for NRK Analyse, Kristian Tolonen.

SKEPTISK: NRKs analysesjef Kristian Tolonen mener teknologien er spennende, men at den ikke vil kunne forutse overraskende suksesser som NRKs «Skam».

Foto: Iakob Prebensen

Sluttresultatet er en enkel oversikt av grønne og røde bokser som viser hvorfor folk likte eller ikke likte programmet. Når programskaperne vet hva som gir suksess, kan de også lage nye programmer som blir enda mer populære.

– Du kan se etter spesielle programledere. Eksempelvis så vi at «Dritseint med Edel» plutselig gikk opp 90.000 i seing. Algoritmen hadde funnet ut var at det skyldtes gjesten: Marit fra «Farmen» var den perfekte gjesten for programmet, forteller Søndtvedt.

Han er sikker på at samtlige norske TV-kanaler vil ha skaffet seg teknologien innen fem år. Selskapet har allerede store kunder som TV 2 og Canal Digital på kundelista. Nå prøver de å få NRK som kunde.

NRKs analysesjef Kristian Tolonen mener teknologien er spennende, men mener samtidig at den har sine begrensninger.

– Jeg tror fortsatt jeg stoler på programskaperne og ideene deres. For eksempel kunne vi ikke forutsett at «Skam» skulle bli det det ble, et program med over 400.000 seere, 80 prosent av dem på nett. Jeg vet ikke helt hvordan det hadde passet inn i disse modellene. Noen må i hvert fall tenke tanken om å gjøre noe annerledes enn det som finnes i dag.