Spotify vil hjelpe nordiske artister ut i verden

De nordiske landene er på topp i verden når det gjelder bruk av musikkstrømmetjenester. Det vil Spotify bruke for det det er verdt.

Lukas Graham

STOR HIT: Danske Lukas Graham står for den største pophiten landet har opplevd. Det er takket være Spotifys nye strategi i musikkbransjen.

Foto: Casey Rodgers / Ap

Danmark opplever nå sitt største popkulturelle fenomen noensinne med Lukas Grahams sang «7 Years».

For noen måneder siden fortalte nemlig Spotify plateselskapet hans hva de måtte gjøre for å få en verdensomspennende hit.

Nå ligger sangen i toppen av USAs største hitliste, Billboard Top 100, og er Danmarks største pophit gjennom tidene.

Kathrine Synnes Finnskog

STRATEGI: Kathrine Synnes Finnskog sier Spotify har stått for en helt ny tendens i plateindustrien med «7 Years».

Foto: ILJA C. HENDEL FOTOGRAF/ / © Ilja C. Hendel

– Det de har gjort er å gå inn og se på én artist som det begynte å gå bra for, for så å anbefale plateselskapet om å slippe sangen internasjonalt, sier Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.

Poenget er at det var Spotify og ikke plateselskapet som stod for strategien.

– Det er en ny tendens i plateindustrien og det tror jeg helt klart vi vil se mer av, sier Synnes Finnskog.

I oktober

Det var i oktober at Spotify kontaktet plateselskapet Warner og fortalte at «7 Years» toppet alle listene i Norden.

– Warner hadde opprinnelig planlagt å lansere sangen i januar, men nå var vi i oktober og kunne se at «7 Years» var nummer én på alle listene våre. Om de ville lansere sangen tidligere, kunne sangen bli en global hit, sier Eva Lægdsgaard Madsen, nordisk sjef for label relations i Spotify.

Graf for 7 Years

UTVIKLING: Slik utviklet sangen «7 Years» seg etter at Spotify ba Warner slippe sangen globalt i oktober.

Foto: Spotify

Nordisk offensiv

Både Spotify og Music Norway ser en nordisk offensiv i popmusikken. Låter fosser frem internasjonalt og i Norge har vi blant annet Kygo, Aurora og Alan Walker.

Dette skjer fordi vi i Norden ligger i toppsjiktet når det kommer til musikkstrømming. I Sverige står strømming for 79 prosent av musikkmarkedet, mens det i Norge og Danmark ligger på 77 og 71 prosent.

Norden utgjør altså en stor andel av den samlede globale musikkstrømmingen, så om en sang slår til her, så vil andre land legge merke til den og følge etter.

– Jeg tror norske og nordiske artister akkurat nå har et fortrinn internasjonalt og det er et momentum som vi må utnytte, sier Synnes Finnskog.

– Vil hjelpe artister

Eva Lægdsgaard Madsen

FORDEL: Eva Lægdsgaard Madsen i Spotify sier nordiske artister og plateselskaper har en fordel overfor andre når det kommer til å promotere musikk.

Foto: Spotify

Lægdsgaard Madsen sier at de vil fortsette å hjelpe nordiske artister ut i verden.

– Vi gjør det vi kan for å hjelpe nordiske artister og for å eksportere så mange nordiske artister som mulig, sier hun.

Hun sier nordiske artister og plateselskaper har en fordel da de har vært tidlig ute og omfavne strømmemodellen.

– De vet akkurat hvordan de skal promotere musikken deres gjennom strømmetjenester. Det som har skjedd er at de har et fortrinn i forhold til resten av verden, sier hun.