Hopp til innhold

Sår tvil om regjeringens insentivmodell

Filmkommisjonær Truls Kontny mener regjeringen gjør en feil ved å sette et øvre økonomisk tak på insentivordningen. – Filmprodusenter vil søke seg til land med mer forutsigbare ordninger, advarer han.

Truls Kontny / Thorhild Widvey

SKEPSIS: Filmkommisjonær Truls Kontny (innfelt) har lang erfaring med å tilrettelegge for utenlandske innspillinger i Norge. Han tror uforutsigbare refusjonsordninger kan gjøre at produsenter søker seg til andre land. Til høyre kulturminister Thorhild Widvey under fremleggingen av Filmmeldingen fredag.

Foto: NTB Scanpix / NFI

Fredag kunne en nær samlet filmbransje juble over at regjeringen går inn for å opprette en insentivordning for filmproduksjon i Norge.

Ordningen skal refundere deler av kostnadene ved innspillinger i Norge, opp til et foreløpig ikke angitt tak. Størrelsen på potten avgjøres av de årlige budsjettforhandlingene i Stortinget.

Om det er flere produksjoner som søker refusjon enn det er satt av midler til, legger regjeringen opp til at NFI, som administrerer ordningen, må prioritere hvem som får støtte.

– Gjør det vanskelig å planlegge

Det siste bekymrer filmkommisjonær Truls Kontny, som jobber med å tilrettelegge for utenlandske innspillinger i Norge, og som er president for Nettverket av europeiske filmkommisjonærer (EFCN).

Han er skeptisk til at regjeringen vil sette et tak på ordningen, og at dette taket skal settes over statsbudsjettet.

– Ordningen blir mindre attraktiv for utenlandske produsenter fordi det blir lite forutsigbart. Med et tak vet ikke produsentene på forhånd om de kan få refusjon eller ikke, og vil gå til andre land med mer forutsigbare ordninger, mener Kontny.

Han viser til at Island stort sett tilbyr 20 prosent refusjon uten et absolutt tak på hvor store summer de refunderer. Filmkommisjonæren frykter at det skal bli vanskelig for utenlandske produsenter å vite når taket er nådd.

– Det kan nås etter en stor Hollywood-film i begynnelsen av året og så har man ikke noen insentivordning resten av året. For en produsent som skal sitte og regne på dette uten å vite om de kan regne med ordningen eller ikke, blir det vanskelig å planlegge.

– Mange spørsmål gjenstår

Torbjørn Urfjell

FRYKTER UFORUTSIGBARHET: Virke Produsentforeningen-sjef Torbjørn Urfjell skulle helst sett en mer forutsigbar ordning for utenlandske produsenter.

Foto: FN-sambandet

Kontny får langt på vei støtte fra Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen, som organiserer norske filmprodusenter og produksjonsselskaper.

– Widvey viser ambisjon, men det er mange spørsmål som gjenstår. Vi vet ikke hva rammene for ordninga kommer til å bli, sier Urfjell.

– Det er veldig bra at hun oppretter en insentivordning, men hun har ikke tatt den helt i mål. Hun har ikke levert en ordning med skatterefusjon som kan monne skikkelig. Nå må Widvey være budsjettvinner hvert år for å kunne levere i tråd med ambisjonene i meldinga, sier Urfjell.

Han er enig med Kontny i at usikkerhet rundt finansieringen kan undergrave forsøket på å lokke utenlandske storfilmer til Norge.

– Hollywood ville kommet hit dersom det var slik at de fikk skatterefusjon og det var automatikk i at de fikk pengene igjen. Å måtte slåss om penger i en pott som kommer over kulturbudsjettet, er noe annet enn en næringspolitisk skatterefusjonsordning.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters