Sår tvil om regjeringens insentivmodell

Filmkommisjonær Truls Kontny mener regjeringen gjør en feil ved å sette et øvre økonomisk tak på insentivordningen. – Filmprodusenter vil søke seg til land med mer forutsigbare ordninger, advarer han.

Truls Kontny / Thorhild Widvey

SKEPSIS: Filmkommisjonær Truls Kontny (innfelt) har lang erfaring med å tilrettelegge for utenlandske innspillinger i Norge. Han tror uforutsigbare refusjonsordninger kan gjøre at produsenter søker seg til andre land. Til høyre kulturminister Thorhild Widvey under fremleggingen av Filmmeldingen fredag.

Foto: NTB Scanpix / NFI

Fredag kunne en nær samlet filmbransje juble over at regjeringen går inn for å opprette en insentivordning for filmproduksjon i Norge.

Ordningen skal refundere deler av kostnadene ved innspillinger i Norge, opp til et foreløpig ikke angitt tak. Størrelsen på potten avgjøres av de årlige budsjettforhandlingene i Stortinget.

Om det er flere produksjoner som søker refusjon enn det er satt av midler til, legger regjeringen opp til at NFI, som administrerer ordningen, må prioritere hvem som får støtte.

– Gjør det vanskelig å planlegge

Det siste bekymrer filmkommisjonær Truls Kontny, som jobber med å tilrettelegge for utenlandske innspillinger i Norge, og som er president for Nettverket av europeiske filmkommisjonærer (EFCN).

Han er skeptisk til at regjeringen vil sette et tak på ordningen, og at dette taket skal settes over statsbudsjettet.

– Ordningen blir mindre attraktiv for utenlandske produsenter fordi det blir lite forutsigbart. Med et tak vet ikke produsentene på forhånd om de kan få refusjon eller ikke, og vil gå til andre land med mer forutsigbare ordninger, mener Kontny.

Han viser til at Island stort sett tilbyr 20 prosent refusjon uten et absolutt tak på hvor store summer de refunderer. Filmkommisjonæren frykter at det skal bli vanskelig for utenlandske produsenter å vite når taket er nådd.

– Det kan nås etter en stor Hollywood-film i begynnelsen av året og så har man ikke noen insentivordning resten av året. For en produsent som skal sitte og regne på dette uten å vite om de kan regne med ordningen eller ikke, blir det vanskelig å planlegge.

– Mange spørsmål gjenstår

Torbjørn Urfjell

FRYKTER UFORUTSIGBARHET: Virke Produsentforeningen-sjef Torbjørn Urfjell skulle helst sett en mer forutsigbar ordning for utenlandske produsenter.

Foto: FN-sambandet

Kontny får langt på vei støtte fra Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen, som organiserer norske filmprodusenter og produksjonsselskaper.

– Widvey viser ambisjon, men det er mange spørsmål som gjenstår. Vi vet ikke hva rammene for ordninga kommer til å bli, sier Urfjell.

– Det er veldig bra at hun oppretter en insentivordning, men hun har ikke tatt den helt i mål. Hun har ikke levert en ordning med skatterefusjon som kan monne skikkelig. Nå må Widvey være budsjettvinner hvert år for å kunne levere i tråd med ambisjonene i meldinga, sier Urfjell.

Han er enig med Kontny i at usikkerhet rundt finansieringen kan undergrave forsøket på å lokke utenlandske storfilmer til Norge.

– Hollywood ville kommet hit dersom det var slik at de fikk skatterefusjon og det var automatikk i at de fikk pengene igjen. Å måtte slåss om penger i en pott som kommer over kulturbudsjettet, er noe annet enn en næringspolitisk skatterefusjonsordning.

Kulturstrøm

  • Vaksineforskar-Barbie

    Leiketøysprodusenten Mattel har laga ei Barbie-dokke som førestiller den britiske vaksineforskaren Sarah Gilbert. Gilbert har utvikla AstraZeneca-vaksinen og seier ho håper dokka vil inspirere barn til å oppdage nye yrke, som vaksineforskar.

    Leketøysprodusenten Mattel har laget en Barbie som forestiller den britiske forskeren Sarah Gilbert som designet Oxford/Astra Zeneca-vaksinen.
    Foto: Andy Paradise/Mattel / AP
  • Rolling Stones-trommeslageren syk

    80 år gamle Charlie Watts må la trommestikkene ligge når The Rolling Stones gjenopptar sin USA-turne neste måned. Bandet forteller at han trenger tid til å komme seg etter et uspesifisert medisinsk problem. Steve Jordan stepper inn for Watts.

    Laster Twitter-innhold
  • Selger produksjonsselskapet

    Reese Witherspoon selger produksjonsselskapet Hello Sunshine, som hun grunnla i 2016. Det ble grunnlagt med tanken å skape filmer og TV-serier med kvinner i fokus. Nå sier kilder til The New York Times at Hello Sunshine er verdsatt til rundt 900 millioner dollar. Det er ukjent hvor stor salgssummen er.

    Hello Sunshine vokste til å bli en maktfaktor i Hollywood, med suksesser som HBOs «Big Little Lies» – der Reese Witherspoon selv spilte en av rollene, så vel som Apple TV+ sin flaggskipsserie «The Morning Show». Også der stod hun på rollelisten.

    (NTB)

    Reese Witherspoon
    Foto: JEAN-BAPTISTE LACROIX / AFP