Fredag kunne en nær samlet filmbransje juble over at regjeringen går inn for å opprette en insentivordning for filmproduksjon i Norge.
- Les:
Ordningen skal refundere deler av kostnadene ved innspillinger i Norge, opp til et foreløpig ikke angitt tak. Størrelsen på potten avgjøres av de årlige budsjettforhandlingene i Stortinget.
Om det er flere produksjoner som søker refusjon enn det er satt av midler til, legger regjeringen opp til at NFI, som administrerer ordningen, må prioritere hvem som får støtte.
- Les:
– Gjør det vanskelig å planlegge
Det siste bekymrer filmkommisjonær Truls Kontny, som jobber med å tilrettelegge for utenlandske innspillinger i Norge, og som er president for Nettverket av europeiske filmkommisjonærer (EFCN).
Han er skeptisk til at regjeringen vil sette et tak på ordningen, og at dette taket skal settes over statsbudsjettet.
– Ordningen blir mindre attraktiv for utenlandske produsenter fordi det blir lite forutsigbart. Med et tak vet ikke produsentene på forhånd om de kan få refusjon eller ikke, og vil gå til andre land med mer forutsigbare ordninger, mener Kontny.
Han viser til at Island stort sett tilbyr 20 prosent refusjon uten et absolutt tak på hvor store summer de refunderer. Filmkommisjonæren frykter at det skal bli vanskelig for utenlandske produsenter å vite når taket er nådd.
– Det kan nås etter en stor Hollywood-film i begynnelsen av året og så har man ikke noen insentivordning resten av året. For en produsent som skal sitte og regne på dette uten å vite om de kan regne med ordningen eller ikke, blir det vanskelig å planlegge.
- Les også:
– Mange spørsmål gjenstår
Kontny får langt på vei støtte fra Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen, som organiserer norske filmprodusenter og produksjonsselskaper.
– Widvey viser ambisjon, men det er mange spørsmål som gjenstår. Vi vet ikke hva rammene for ordninga kommer til å bli, sier Urfjell.
– Det er veldig bra at hun oppretter en insentivordning, men hun har ikke tatt den helt i mål. Hun har ikke levert en ordning med skatterefusjon som kan monne skikkelig. Nå må Widvey være budsjettvinner hvert år for å kunne levere i tråd med ambisjonene i meldinga, sier Urfjell.
Han er enig med Kontny i at usikkerhet rundt finansieringen kan undergrave forsøket på å lokke utenlandske storfilmer til Norge.
– Hollywood ville kommet hit dersom det var slik at de fikk skatterefusjon og det var automatikk i at de fikk pengene igjen. Å måtte slåss om penger i en pott som kommer over kulturbudsjettet, er noe annet enn en næringspolitisk skatterefusjonsordning.