Hopp til innhold

Original eller nyinnspilling: Hvilken film er best?

Er det sånn at originalfilmen som regel er bedre enn remaken? NRKs kritikere går løs på noen kjente titler for å felle dommen.

Du har sikkert hørt ihugede kinogjengere si «originalen var bedre» på vei ut av salen. Det er nærmest en etablert regel, men er det alltid sånn?

De siste årene har vi fått nyinnspillinger av klassikere som «Løvenes konge», «Askepott» og «Dune». Men kan disse nye filmene trumfe originalen?

NRK Filmpolitiets anmeldere har, med utgangspunkt i nyinnspillingene, sett på noen kjente og kjære filmer og en gang for alle avgjort hvilken som faktisk er best.

Er «Dune» (2021) bedre enn «Dune» (1984)?

  • Dette taler for: «Dune» (2021) er kraftfull, visuelt slående og gledelig ambisiøs science fiction! Denis Villeneuves stilsikre mastodont må nesten regnes som en helt ny og egen adapsjon av Frank Herberts roman, og ikke en nyinnspilling av David Lynch sin mer eksperimentelle filmtolkning fra 1984.
  • Dette taler mot: Romanen «Dune» har inspirert så mange filmer og historier i de over 50 årene siden boken kom ut, at filmversjonen fra 2021 har mange likhetstrekk med megapopulær science fiction som har kommet i mellomtiden. Blant annet Star Wars. Og så er David Lynch sin versjon bedre på humør og indre monologer.
  • Konklusjon: Med Denis Villeneuve sin del 1 ser endelig «Dune» ut til å få den dundrende og storslåtte filmversjonen den fortjener. Her er nyinnspillingen den beste filmatiseringen. Og dette kan muligens vokse til å bli et stort filmunivers.

Vurdert av Sigurd Vik.

Er «The Karate Kid» (2010) bedre enn «The Karate Kid» (1984)?

  • Dette taler for: Harald Zwarts nyinnspilling fra 2010 gjør ære på fundamentet den er bygget på, samtidig som den fremstår ny og frisk. Filmen byr på heftig kung-fu, følelsesladet drama, sjarmerende romantikk og en ubestridelig god kjemi mellom filmens hovedpersoner, spilt av Jaden Smith og legendariske Jackie Chan.
  • Dette taler mot: Det er ikke mye å sette fingeren på her. Men med kniven på strupen, måtte jeg likevel ha foretrukket originalfilmen med Ralph Macchio og Pat Morita, simpelthen fordi nostalgiens kraft er stor. Og måtte den nye versjonen egentlig være hele 2 timer og 20 minutter lang?
  • Konklusjon: Regissør John G. Avildsens originalfilm fra 1984 er fremdeles den morsomste, mest velspilte og engasjerende, selv om Harald Zwart tilfører nyinnspillingen sin egen stil og identitet. Den gir også kung fu-stjerna Jackie Chan muligheten til å vise at han kan være en dyktig karakterskuespiller når han vil og får lov. Likevel går originalen seirende ut av denne matchen!

Vurdert av Birger Vestmo.

Er «Jungelboken» (2016) bedre enn «Jungelboken» (1967)?

  • Dette taler for: «Jungelboken» anno 2016 ser helt fantastisk ut. Regissør og produsent Jon Favreau er en foregangsmann når det kommer til tilrettelegging for bruk av ny teknologi. I «Jungelboken» tar han oss med inn i en digital jungel med dataanimerte dyr, men klarer å gjøre det til et eventyrlig og levende sted. En sjarmerende Neel Sethi i hovedrollen som Mowgli, nydelig stemmeskuespill fra Idris Elba som Shere Khan, og Bill Murray som Baloo, er også et pluss.
  • Dette taler mot: Den fantastiske musikken fra originalfilmen, komponert av George Bruns og med tekst fra Terry Gilkyson og Sherman-brødrene, er ikke like tilstedeværende i denne versjonen, ei heller like fengende.
  • Konklusjon: Effektiv historiefortelling i en visuelt slående verden gjør nyinnspillingen av «Jungelboken» til et spennende eventyr. Men når rollefigurer som Baloo og Kong Louie bryter ut i sang blir man ikke like revet med. I stedet blir det blir en påminnelse om at originalen fortsatt er best.

Vurdert av Marte Hedenstad.

Er «Halloween» (2007) bedre enn «Halloween» (1978)?

  • Dette taler for: Den som savnet blod og gørr i John Carpenters banebrytende originalfilm får ørlite grann mer av dette i Rob Zombies nye «Halloween». Det er faktisk det eneste positive å trekke frem.
  • Dette taler mot: 2007-versjonen mangler all form for spenning og annen filmatisk verdi. Michael Myers er like kjedelig som et blankt A4-ark og «white trash»-familien hans overspilles kraftig, uten humor og ironisering.
  • Konklusjon: Rob Zombies nye «Halloween» er ei lærebok i hvordan man ikke skal lage skrekkfilm. Michael Myers er så overeksponert at vi aldri blir redde for ham. Jeg tror egentlig at dette er en spøk på kinogjengernes bekostning.
    Les anmeldelsen av «Halloween» fra 2007 her.

Vurdert av Birger Vestmo.

Er «A Nightmare on Elm Street» (2010) bedre enn «A Nightmare on Elm Street» (1984)?

  • Dette taler for: Den nye versjonen ser veldig bra ut, det er åpenbart lagt ned mye jobb i scenografien, og filmen har et bombastisk lydspor. Rooney Mara utmerker seg positivt.
  • Dette taler mot: Freddie Krueger, mannen med knivhanske, rødstripete genser og hatt, sitter klistret i vår popkulturelle bevissthet. Og der er skuespiller Jackie Earle Haley nesten dømt til å mislykkes i sammenligning med Robert Englunds ikoniske rolle i originalen. 1984-Freddie var kul, morsom, mystisk og litt skremmende. 2010-Freddie er bare litt skremmende.
  • Konklusjon: Wes Cravens originale «A Nightmare on Elm Street» er regnet som en klassiker i sjangeren, så nyinnspillingen hadde tøff motstand i utgangspunktet. 2010-versjonen har lite av originalens lek med sjangerens konvensjoner.

Vurdert av Birger Vestmo.

Er «Løvenes Konge» (2019) bedre enn «Løvenes Konge» (1994)?

  • Dette taler for: Disney har klart å lage omtrent akkurat samme film to ganger, i to forskjellige visuelle uttrykk. Det er teknisk sett bra arbeid.
  • Dette taler mot: Disney har laget omtrent akkurat samme film to ganger. Den første er et mesterverk, den andre en blek og distansert kopi.
  • Konklusjon: Denne nyinnspillingen skulle ikke vært laget. Se originalen.

Vurdert av Sigurd Vik.

Er «RoboCop» (2014) bedre enn «RoboCop» (1987)?

  • Dette taler for: Hvis jeg later som om den første «RoboCop» ikke eksisterer, og at jeg ser denne historien for aller første gang, sitter jeg igjen med et inntrykk av en tøff hitech sci-fi actionfilm med noen store ideer. Svenske Joel Kinnaman spiller også en god hovedrolle.
  • Dette taler mot: Nyinnspillingen er dessverre nesten fri for originalens bitende satire og overdrevne voldsestetikk. Bombastisk action er et pluss, men den er dessverre styrt mot en lavere aldersgrense. Og selv om Kinnaman spiller godt, må han finne seg å stå i skyggen av Peter Wellers uforglemmelige hovedrolle i originalfilmen.
  • Konklusjon: «RoboCop» (1987) mot «RoboCop» (2014) er ingen match. Selv om originalen kanskje er teknisk utdatert på enkelte fronter, er den innholdsmessig overlegen. Satiren er skarpere, og voldsestetikken slår mye hardere.

Vurdert av Birger Vestmo.

Er «The Girl with the Dragon Tattoo» (2011) bedre enn «Menn som hater kvinner» (2009)?

  • Dette taler for: Regissør David Fincher tar med seg et a-lag av skuespillere og lager en spenningsthriller som fenger med krim og grusomheter. Filmen tar vare på styrkene fra den svenske originalen, og bruker Hollywood-budsjett og Finchers særegne stilgrep til å gjøre dette lett å like for et internasjonalt publikum.
  • Dette taler mot: Nyinnspillingen er ikke like spennende hvis du har sett originalen av Niels Arden Oplev. Og så åpnet dessverre denne filmen døren for den amerikanske oppfølgerfilmen «The Girl in the Spider’s Web» – den er det bare å styre unna.
  • Konklusjon: Her er det jevnt. Svenske Noomi Rapace er definitivt den beste Lisbeth Salander, men David Fincher har laget den beste filmatiseringen med «The Girl with the Dragon Tattoo».

Vurdert av Sigurd Vik.

Er «Cinderella» (2021) bedre enn «Askepott» (1950)

  • Pluss: «Cinderella» (2021) er ikke en nyinnspilling av Disneys versjon av «Askepott», men eventyret følger stort sett den samme malen. Regissør og manusforfatter Kay Cannon har forsøkt å modernisere den til et 2021-blikk ved å få inn en mer feministisk vri. Det gjør han med en sprudlende Camila Cabello i hovedrollen, som leverer flere gøyale musikallåter. Billy Porter er en legendarisk «Fabulous Godmother».
  • Minus: For lite av Billy Porter som «Fabulous Godmother»! Og Cannons forsøk på et feministisk budskap forblir overfladisk staffasje. Historien mangler dybde og sjel, og dette eventyret blir aldri mer enn lettbeint underholdning. James Corden er ikke noe bedre som mus i «Cinderella», enn han var som katt i «Cats». Slutt å caste den fyren i alt som finnes av musikaler!
  • Konklusjon: Til tross for en ekstremt tam og kjedelig prins, er det fortsatt Disneys originale tegnefilm som er den beste av disse. Tegnefilmen har så mange artige rollefigurer, som for eksempel musene Gus og Jack, som må slippe unna den utspekulerte katten «Lussefe». Og det er få rollefigurer på film det er så lett å hate som den onde stemora i denne versjonen. Et herlig eventyr!

Vurdert av Marte Hedenstad.

Anbefalt videre lesning:

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober