Hopp til innhold

Netflix soper inn kunder og penger

Strømmingsselskapet Netflix har sikret seg langt flere nye abonnenter enn ventet. Nå har de rundet 50 millioner kunder på verdensbasis.

Taylor Schilling i “Orange is the New Black” sesong 2

Netflix-serien «Orange is the New Black» får mye ære for at den globale strømmingstjenesten ekspanderer voldsomt. Taylor Schilling spiller Piper Chapman, som har seriens hovedrolle.

Foto: JoJo Whilden for Netflix

Strømmingselskapet for TV-serier og filmer sikret seg 1.690.000 nye kunder på verdensbasis i andre kvartal – 230.000 flere enn hva analytikerne hadde forventet, skriver bransjebladet Variety.

Og selskapet forventer å fortsatt ekspandere voldsomt. I tredje kvartal forventer de å få nærmere 3,7 millioner flere kunder.

Selskapet opplyser selv at den økte månedsprisen for å få tjenesten i HD-kvalitet har hatt minimalt negativt utslag for medlemsveksten.

– Vår brede suksess fra Argentina til Finland har overbevist oss om at det er riktig å jobbe aggressivt mot videre global ekspansjon, sier Netflix-sjef Reed Hastings.

Reed Hastings, Netflix-sjef

Netflix-sjef Reed Hastings kan se tilbake på et svært godt år for strømmingsselskapet.

Foto: FRED PROUSER / Reuters

Doblet overskuddet

Han kan konstatere at selskapet hans omsatte for 8,3 milliarder kroner i andre kvartal.

Overskuddet ble på 440 millioner kroner – noe som er en dobling fra samme periode i fjor. Og markedet er glade i Netflix-aksjen: Den har økt i verdi med 70 prosent på ett år.

Netflix viser til at de ved utgangen av 2014 fortsatt bare vil være tilgjengelige for en tredel av klodens husstander som har tilgang på bredbånd, og at muligheten for å vokse ytterligere er sterkt til stede.

Ekspanderer ytteligere

Selskapet har nå passert 50 millioner kunder på verdensbasis, og er til stede 40 land. I september lanseres tjenesten i nye og store europeiske markeder når Tyskland, Frankrike, Luxemburg, Belgia, Østerrike og Sveits står for tur.

Tall fra februar i år viser at 20 prosent av norske husstander har Netflix, og at én million nordmenn har tilgang til tjenesten.

Eksklusive TV-serier som «House of Cards» og «Orange Is The New Black» har fått mye omtale, og har vært svært viktige i å øke kundebasen til Netflix.

Sesong to av sistnevnte serie har vært en stor suksess for selskapet. I tillegg til å håve inn hele 12 Emmy-nominasjoner , og er den mest sette Netflix-serien i alle markeder.

Skuespillerne fra Netflix-serien møtte pressen i forkant av premieren på andre sesong.

VIDEO: NRK møtte skuespillerne fra Netflix-serien «Orange Is The New Black».

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters