NRK Meny
Normal

Norsk TV er mer trendy enn noen sinne

Kortreist TV og egenproduserte, norske programmer er i vinden. NRK og TV2 jobber for tiden med et rekordantall nye TV-konsepter, og utenlandske selskaper retter øynene mot Norge.

Silya med "Welcome To The Jungle"

Silya Nymoen vant Stjernekamp 2013. Konseptet er et av flere norske TV-formater som er solgt til utlandet.

Foto: Julia Naglestad/NRK

– Det er ikke noen hemmelighet at det har vært mange tørre år, med lite utvikling i norsk TV-bransje. Men det endrer seg nå. Vi har mye spennende og ny, norsk TV-utvikling. Flere norske formater gjør det bra internasjonalt, og jeg merker tydelig at vi er blitt veldig trendy, sier Petter Wallace, sjef for eksternproduksjon i NRK, på telefon fra Dublin.

Petter Wallace

Petter Wallace

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Det er allerede kjent at norske TV-serier som Mammon, Dag, Halvbroren og Lilyhammer er kjøpt opp av utenlandske TV-kanaler. Dessuten er norske TV-konsepter som sakte-TV, Ikke gjør dette hjemme, Teenage boss og Stjernekamp blitt solgt til utlandet.

Suksesshistoriene har gitt mersmak for TV-produksjonsmiljøene, og flere melder at det nå er mer aktivitet og kreativitet i norsk TV-bransje enn noensinne.

Bare i NRK jobber man med utviklingen av åtte splitter nye TV-formater sammen med eksterne TV-produksjonsbyråer. Aldri før har NRK jobbet med så mange ulike, nye ideer til TV-program.

– Vi har utviklet flere konsepter som nå skal i produksjon. Det kommer flere nye program utover våren, forteller Petter Wallace.

Fredag ble det kjent at realityserien Anno blir den første av de åtte nye NRK-konseptene.

Flere nye aktører i markedet

I TV 2 jobber de med en ny form for TV-utvikling etter inspirasjon fra Nederland, kalt TV-lab.

I løpet av våren skal TV 2 Zebra vise pilotprogrammer for ti nye, norskutviklede konsepter og TV-seerne skal være med å gi tilbakemelding på hvilke program de ønsker på skjermen.

– Vi skal vise programmer som er nyskapende, og de skal pushe grensene for dagens TV. Deretter spør vi seerne hvilke programmer de mener vi skal satse på, forteller prosjektleder for TV 2s TV-lab, Andreas Wangensten Hatlevik til NRK.no.

All nyskapningen skjer samtidig med, og delvis på bakgrunn av, at det for tiden er store endringer i TV-markedet i Norge.

De siste årene har flere globale medieselskaper kjøpt seg inn i norsk TV-bransje. Samtidig har flere nøkkelpersoner i de største TV-produksjonsmiljøene byttet jobber, og flere har startet egne selskap. «Stollek i produksjonsbransjen» kalte Dagens Næringsliv i forrige uke alle endringene.

– Det har vært ganske statisk ganske lenge, med etablerte selskaper og etablerte sendeflater. Men nå flytter folk og talenter seg rundt. Det er veldig spennende, sier Leif Holst Jensen, generalsekretær i Produsentforeningen.

Daniel J. Elmrhari ble kåret til vinneren av finalen i TV2-serien Norske Talen

Daniel J. Elmrhari ble kåret til vinneren av Norske Talenter i 2012. Nå tar den internasjonale eieren tilbake rettighetene til å produsere showet.

Foto: Lien, Kyrre / NTB scanpix

Skandinavia er trendy

Nylig ble det klart at den internasjonale TV-giganten FremantleMedia skal etablere et kontor i Norge. Selskapet eier TV-formater som Idol og Norske Talenter, programmer som har vært hovedsatsingene til TV 2 på fredagskvelden og har vært laget av norske Monster. FremantleMedia varsler at de vil ta tilbake produksjonen av de nevnte konseptene, samt av programmet Jakten på kjærligheten som har vært laget av Nordisk Film TV.

Morten Aass er direktør i den nordiske tv-produksjonsalliansen Northern Alliance Group, som igjen eier produksjonsselskapet Monster. Han mener konkurransen om de store underholdningsprogrammene vil tvinge frem ytterligere nyskaping i bransjen.

– For oss betyr det at vi må høyne kvaliteten på det vi produserer og komme opp med nye program som blir bedre, sier Aass til NRK.no.

Han mener den økte konkurransen er bra for bransjen, og at det gjør den nordiske regionen mer attraktiv for internasjonale selskaper og investorer.

– Det er mye aktivitet. Vi har fått langt flere produksjonsselskaper en tidligere, samt at lokale produksjoner har blitt viktigere og viktigere, sier han.

– Skandinavia regnes som en av de mest kreative områdene i TV-industrien om dagen. Det er mange TV-formater fra vår region som kommer i internasjonal produksjon. Tiden fra ideen kommer til programmet er i produksjon, er også kort sammenlignet med andre større markeder, sier han.

Kortreist TV

Leif Holst Jensen

Leif Holst Jensen, generalsekretær i Produsentforeningen, mener seerne blir de store vinnerne når TV-bransjen kniver om å lage de beste nye programmene.

Nett-TV-selskapenes inntreden i markedet gjør at flere nordmenn ser TV-serier på nett. Produksjonsselskapene satser derfor på konsepter à la «Idol» og «Stjernekamp» som fortsatt får folk til å sette seg ned i sofaen og se på tradisjonell TV.

Leif Holst Jensen, generalsekretær i Produsentforeningen, mener seerne blir de store vinnerne når TV-bransjen kniver om å lage de beste nye programmene. Han låner metaforer fra matverdenen for å forklare trenden.

– TV-bransjen er blitt mer à la carte, der den enkelte seer i større grad kan velge det de vil ha på menyen. Da må bransjen servere, sier han.

Jensen er også styremedlem i Gullruten, TV-bransjens egen prisutdeling. Han forteller at juryen de siste årene har fått mange nye, norske programmer å bedømme.

– Tidligere slet vi med å finne kandidater til kategorien årets nyskapning. Nå har vi mange norske kandidater hvert år. Det har skjedd en voldsom utvikling de siste årene. Vi kan kanskje snakke om kortreist TV som trend tilsvarende kortreist mat.

Ekspertene gleder seg over utviklingen

De som jobber med analyse av TV-bransjen, bekrefter den voksende omfanget av og interessen for norske TV-program.

– Det skjer veldig mye i TV-markedet nå. Mer enn noensinne, sier Knut Kristian Hauger, ansvarlig redaktør i Kampanje, et medium som følger utviklingen av Medie-Norge tett.

Hauger mener at finanskrisen i Europa og sviktende reklameinntekter verden over, har bidratt til at flere selskaper ser til Norge og Norden.

– Norge er blitt attraktivt for TV-selskapene som ikke har vært her før, sier han.

– Det blir en tøff konkurransehverdag, men kommer til å skje mye spennende, mener Hauger.

Det samme mener Lasse Gimnes daglig leder i GimCom AS, et konsulentselskap innen fagområdene medier og kommunikasjon.

– TV-bransjen trenger å tenke nytt og trenger nye formater og overraskende ting. Jeg tror den økte konkurransen vil føre til at TV-produksjonen blir bedre, sier Lasse Gimnes.