Som vi har kunnet lese den siste tiden er salget av cd-plater stadig på vei ned, både i Norge og i USA. Nå viser nye tall at dette gjelder for hele verden.
Det globale salget av musikk falt med ni prosent det siste året, viser tallene fra rapporten som ble lagt fram av Ifpi, på en pressekonferanse i London torsdag.
95 prosent ulovlig
I tillegg viser det seg at hele 95 prosent av all musikk som lastes ned fra nettet skjer ulovlig. Noe som også pekes på som hovedgrunnen til det sterke fallet i salg av fysiske produkter.
- Som industri er vi veldig sårbare. Vi jobber nå innenfor et svært vanskelig klima, når 19 av 20 nedlastinger er ulovlige, sa Ifpi-sjef Frances Moore ifølge Reuters til pressen.
Les også:
- Vi fikk utført uavhengig forskning sist år som viser at det i Europa vil forsvinne omkring 1,2 millioner jobber innenfor den kreative sektoren innen 2015 – eller omtrent 10 prosent av arbeidsstyrket, var hans dystre spådom.
Digitalt salg øker
Den globale nedgangen på ni prosent I 2010 følger opp et fall på sju present fra 2009. Og inntektene bare fortsetter å synke til tross for at det lovlige digitale musikksalget fortsetter å øke.
Globalt økte salget av lovlig nedlastet eller streamet musikk med seks prosent i året som gikk.
Moore mener, ifølge Dagens Næringsliv, at nye tjenester som Wimp og Spotify er de viktigste faktorene i den digitale veksten.
Max Hole, en av sjefene i Universal Music, ser imidlertid minst ett lys i enden av den svært mørke tunellen. Han mener bransjen har grunn til optimisme siden stadig flere forbrukere får tilgang til musikk via sine smarttelefoner og nettbrett.
- Finnes ikke bevis
I tillegg skal piratvirksomheten ha gått ned i land der myndighetene har gått til aksjon, som i Sør-Korea og Frankrike.
En kan kanskje også spørre seg om ikke unge mennesker i dag bruker så mye tid på sosiale medier at musikkforbruket rett og slett har gått ned.
Det tror ikke Max Hole noe på.
- Det er ikke sant. Det finnes ikke bevis for noe slikt. Forbruket av musikk i alle tilgjengelige kanaler og sjangre bare øker. Alle digitale kanaler som bærer musikk, fra YouTube til radio og streamingtjenester går bare oppover. Musikk betyr mer for folk følelsesmessig enn noen gang, sier Hole ifølge Dagens Næringsliv.