Som kjent forholder vi oss stadig mer til musikk via nettet, framfor de tradisjonelle cd-platene. Salget av plater er halvert på ti år og cd-singelen er i ferd med å dø.
Én av løsningene?
Plateselskapene ser stadig etter løsninger på problemet med ulovlig nedlasting og nå tror to av de største at de har funnet én av løsningene.
Det vanlige har vært at en ny låt først slippes til radiokanalene, der den spilles noen uker, før den kommer i ordinært salg. Men dagens unge nøyer seg ikke med å lytte til låta på radioen; de vil ha den med en gang.
Les mer:
Nå vil Universal og Sony Music isteden begynne å selge låtene med en gang de er å høre på radio.
- Å «vente» finnes ikke i vokabularet til dagens generasjon. Det er utdatert tenkning å tro at du kan bygge opp etterspørsel etter låta, ved å spille den på radio flere uker før den kommer i salg, sier David Joseph, administrerende direktør i Universal Music til The Guardian.
- Piratkopiert før de kommer i salg
Dette er et tiltak selskapene håper vil få den utålmodige X Factor-genereasjonen til å kjøpe låtene framfor å for eksempel ta dem opp fra radiosendinger på nettet.
Les mer om nedlasting, fildeling og streaming!
I Storbritannia har man begynt å selge den første singelen fra vinneren av X Factor rett etter at finalen har vært avgjort. Matt Cardles låt «When we collide» solgte 439.000 eksemplarer for Sony Music før jul og fikk selskapene til å tenke på nytt.
- Vi fant ut at, under det gamle regimet, var det aller mest søk etter låtene på Google og iTunes omkring to uker før de faktisk kom i salg. Publikum var altså «ferdig» med låta eller hadde allerede piratkopiert den, før den kom i salg, sier David Joseph.
- Helt sikkert riktig
Det har kunnet gå opp til seks uker fra en låt første gang spilles på radio til den er tilgjengelig i salg og Atle Bredal, musikkprodusent i NRK P1, tror det er et lite skritt i rett retning.
- Eksempelet i saken er X Factor og den slags tv-show og der er det helt sikkert riktig å gjøre låtene tilgjengelige for salg umiddelbart etter - eller kanskje før de har vært på luften, mener Bredal.
Han tror imidlertid dette ikke gjelder hele markedet.
- Det er bare en brøkdel av musikken i dag som er tilgjengelig på radio før den kan kjøpes. Mye av musikken fra USA er for eksempel tilgjengelig for kjøp måneder før den i det hele tatt blir utgitt i Europa.
Et pedagogisk problem
Piratkopiering er fortsatt det store problemet for platebransjen og i fjor falt det totale markedet i Storbritannia med seks prosent.
Atle Bredal mener selskapene har et pedagogisk problem.
- Det er nok vanskelig å snu trenden med at musikk er «gratis» for den generasjonen som har vokst opp uten å betale. Utfordringen er å lære de som begynner med nedlasting nå at det lønner seg å bruke penger på musikk slik at artistene faktisk kan fortsette å lage musikken de liker, mener Bredal.