Hopp til innhold

- Klarer ikke stoppe nedgangen

Lovlig streaming og nedlasting klarer ikke demme opp for nedgangen i inntektene til plateselskapene.

Illustrasjonsbilde, nedlasting av musikk

Lovlig nedlasting og streaming er blitt alternativet til cd-plater, men er ikke blitt stort nok ennå.

Foto: Illustrasjonsbilde: Colourbox

Geoff Taylor, BPI

Geoff Taylor, sjef for BPI (som tilsvarer norske Ifpi) er redd for at investeringer i digitale tjenester og britiske musikalske talenter ville tørke opp.

Foto: BPI
Illustrasjonbilde: Musikklytting

Både lovlig og ulovlig nedlasting øker, men den lovlige delen klarer ikke kompensere for tapte inntekter fra cd-salget.

Foto: dlaborde / PHOTOPQR/LA NOUVELLE REPUBLIQUE / COLOURBOX
Taylor Swift

Countryartisten Taylor Swift forsetter å toppe Billboard-lista, men med stadig lavere salgstall.

Foto: Richard Drew / Ap
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Til tross for at stadig mer av musikkforbruket på nettet har gått over i lovlige former klarer ikke platebransjen å hente inn det de har tapt på det stadig synkende platesalget.

- Klarer ikke å veie opp

Vi ser et stadig mer oppdelt musikkmarked der cd-salget synker, lovlig nedlasting og streaming øker og vinyl-platene har fått sin renessanse . Likevel klarer ikke de positive trekkene ved utviklingen å kompensere for plateselskapenes tapte CD-salg.

Les også:

- Lovlig nedlasting klarer ikke å veie opp for nedgangen i CD-salget, fordi det overskygges av ulovlig konkurranse, sier Geoff Taylor, sjefen for BPI (British Phonographic Industry) til The Independent.

Mens vi denne uken har kunnet lese at inntektene til plateselskapene i Norge de siste ti åra har blitt halvert, viser nye tall at nedgangen også fortsetter i Storbritannia.

7 prosent ned

Albumsalget falt i Storbritannia med 7 prosent i året som gikk, mens den lovlige digitale nedlastingen økte med nesten 33 prosent. Det ble solgt 14 millioner færre cd-plater i Storbritannia i 2010 enn året før.

Når det gjelder singler (eller digitale enkeltlåter) er tallene mer positive. Der økte salget med 6 prosent i året som gikk, men 98 prosent av salget var på digitale plattformer. Det selges altså svært få cd-singler .

- Vi må få til meningsfulle tiltak for å takle den ulovlige nedlastingen. Det blir helt avgjørende dersom vi skal stabilisere det britiske musikksalget - enn si komme tilbake til vekst i markedet, sier Geoff Taylor som er redd for at investeringer i digitale tjenester og britiske musikalske talenter ville tørke opp.

Ny bunn-notering

I tillegg til disse negative nyhetene har også det amerikanske platemarkedet fått en ny bunn-notering.

Countrystjerna Taylor Swift ligger for sjette uka på rad øverst på den amerikanske Billboard 200-lista med låta «Speak now». Dette er til tross for at salget av melodien har gått ned med 32 prosent siden forrige uke og «bare» solgt 52.000 kopier.

Det betyr at den har det laveste salget for en toppnotering siden Nielsen SoundScan startet sine målinger av musikksalget i USA i 1991.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober