Hopp til innhold

- Ikke løsningen å trekke seg ut

Platesalget er halvert på ti år og bransjen ser etter nye løsninger. Artistene og deres største organisasjon har størst tro på de nye streamingtjenestene.

Illustrasjonsbilde: Platesalget synker

Platesalget i Norge er blitt halvert på ti år.

Foto: Colourbox / AP

Spotify

Streamingtjenesten Spotify har over en million brukere i Norge, men svært få betaler for innholdet i tjenesten.

Foto: Colourbox/NRK
Elin Aamodt, daglig leder i Gramart

Elin Aamodt, daglig leder for Gramart, har stor tro på de digitale musikktjenestene.

Foto: Gramart
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Nye tall for det norske platesalget viser et fall på omkring 30 prosent i desember 2010, og en total nedgang i omsetning på omtrent 15 prosent for hele året sammenlignet med 2009.

- Svært alvorlig

Ifølge en artikkel i Aftenposten har platesalget siden 2000 falt dramatisk og blitt halvert. For ti år siden var det totale markedet på omkring 2,1 milliarder kroner, mens det i fjor var på ca. 1 milliard.

- Dette er svært alvorlig og den største grunnen er den ulovlige distribusjonen av musikk på nettet, sier Elin Aamodt, leder for Gramart – artistenes største interesseorganisasjon i Norge.

Les også:

Men hva er løsningen for platebransjen? De siste årene har nye digitale tjenester tatt over for mye det fysiske salget av plater; da er løsningen i hvert fall ikke å trekke seg ut av dem, mener Aamodt.

- Det er ikke vår oppgave å fortelle plateselskapene hva de skal gjøre. Men jeg mener i hvert fall at det ikke er løsningen å trekke repertoaret ut av Spotify. Det trekker utviklingen i en feil retning, mener hun.

Les også:

- Enkelt og revolusjonerende

- Jeg er en stor tilhenger av at streaming er løsningen for framtida. Det er så enkelt og revolusjonerende for forbrukeren og kommer til å være noe av det viktigste framover. Problemet er bare at det ikke gir nok penger til rettighetshaverne. Grunnen til det er at av den drøye millionen Spotify-brukerne er det for få som velger å betale.

Spotify er en tjeneste der man kan velge å høre musikken gratis mot å få reklame servert mellom låtene. Men ved å betale 99 kroner i måneden får man tilgang til hele repertoaret uten reklame.

- Hadde halvparten, eller flere av de som bruker Spotify i dag betalt kunne mye foreløpig vært løst, elller man kunne vært på vei til å få bedre betalt, mener Aamodt.

- Alle er blitt tapere

Askil Holm

Askil Holm er både artist og styremedlem i Gramart. Han stiller spørsmål med hva som er løsningen for framtidens musikere.

Foto: Agnete Brun

Askil Holm, artist og nestleder i styret til Gramart er også positiv til streaming, men stiller seg spørrende til om tjenester som Wimp og Spotify vil redde et skip i «havsnød».

- Det opprinnelige «skipet» - platemarkedet synker, men spørsmålet er om det nye «skipet» er like bærekraftig, sier han.

- Alle er blitt tapere i den tiden som har vært og i tiden som kommer er det vanskelig å se om det er Wimp og Spotify skal snu det. At folk blir nok tro mot streamingtjenestene til å skape nok inntekter for både selskaper og artister, sier artisten som på sin Facebook-side spør om man redder «bransjen om bare alle registrerte seg et musikkabonnement hos Wimp/Spotify … eller lignende abonnementsløsninger».

- Ikke misforstå; jeg synes dette er veldig gode tjenester, det er framtida, men vi må se på hvordan vi får enda flere til å betale for disse tjenestene. Og vi må spørre oss om det er for billig med abonnement?

- Jeg har abonnement og bruker både Spotify og Wimp, og de er helt fantastiske. Det er et godt utgangspunkt, men det er mange spørsmål som fortsatt er vanskelige å besvare.

- En mellomfase

Spørsmålet er hvordan man skal gjøre forbrukerne bevisst på hvordan de best støtter sine favorittartister.

- Problemet er at forbrukeren har blitt vant til at musikken skal være gratis. Den vanlige forbrukeren er kanskje ikke helt klar over hva som er lovlig og hva som gir mest tilbake til musikerne. Vi er i en mellomfase hvor mange ser at streaming funker, men hvis veldig mange flere betaler, vil mye være gjort, mener Elin Aamodt.

- 99 kroner i måneden for all tilgang til musikk er jo svært rimelig, kanskje for billig?

Hun kan ikke få understreket nok hvor alvorlig situasjonen er.

- Dette er helt kritisk - og spesielt for nye artister. Selv om det er svært tøft for alle artister i dag, kan etablerte artister i større grad reise på turné, men de som ikke allerede har et marked får det tøft. Noe som igjen går ut over forbrukeren som får et dårligere tilbud, sier hun.

Hva må platebransjen gjøre for å snu trenden? Hva mener du? Skriv det her:

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters