Hopp til innhold

Hvem er denne mannen?

Har du sett denne mannen før? I fjor vant han Nobels litteraturpris, men selger likevel ikke særlig godt i Norge.

Jean-Marie Gustave Le Clézio

Jean-Marie Gustave Le Clézio vant Nobelprisen i litteratur i 2008. Fremdeles er han relativt ukjent i Norge.

Foto: Michel Euler / Scanpix/AP

I dag offentliggjøres vinneren av den prestisjefylte Nobelprisen i litteratur. Men heller ikke denne gangen kan vinneren forvente seg å selge bra her hjemme.

Det var ikke mange norske lesere som hadde hørt om fjorårets prisvinner, Jean-Marie Gustav Le Clézio, og det er ikke mange som er blitt kjent med ham etter at han fikk prisen.

Se vinneren bli offentliggjort direkte her

Les også: Prisvinner utropes torsdag

Nobelpris gir ikke norsk suksessalg

Anne Fløtaker, forlagssjef for norsk skjønnlitteratur i Cappelen Damm

Anne Fløtaker, forlagssjef for norsk skjønnlitteratur i Cappelen Damm.

Foto: Eirin Venås Sivertsen / NRK

Verdens viktigste litteraturpris er ikke ensbetydende med norsk salgssuksess, viser en gjennomgang NRK har gjort.

De færreste av prisvinnerne fra år 2000 til i dag har hatt noe særlig oppsving i salgstallene her til lands som følge av prisen.

– De fleste vinnerne er ikke bestselgere på samme måte som Dan Brown og Stieg Larsson, sier Anne Fløtaker i Cappelen Damm.

Hun mener at noe av forklaringen er at det norske markedet er for lite til at disse forfatterne kan slå igjennom, men prisen er viktig for at utenlanske forfattere skal få et navn er i landet.

– Den tar for seg forfatterskap fra hele verden, og dermed blir vi jo også kjent med forfattere som vi vanligvis ikke ville lest.

Bestselgere

Doris Lessing

Doris Lessing

Foto: Shaun Curry / Scanpix/AFP

På spørsmål fra NRK sier forlagene at Nobelprisvinnere i litteratur de siste ti årene bare har solgt rundt 2000-3000 bøker hver, det året de har vunnet prisen. Deretter går tallene ned for de fleste. Unntaket er vinnere som var kjent i Norge før de vant prisen, slik som Doris Lessing og John Coetzee.

Forfattere som virkelig selger her i landet, kan vise til helt andre tall, sier redaksjonsjef i Gyldendal, Janneken Øverland.

– Det vi i Norge kaller bestselgere, er bøker som selger 10.000 eller 20.000 og høyere.

Viktig med vinnere på lista

Alexander Opsal, informasjons- og markedssjef i Pax Forlag

Alexander Opsal

Foto: Eirin Venås Sivertsen / NRK

Markeds og informasjonsjef i Pax Alexander Opsal mener det er viktig for forlaget å ha nobelprisvinnere på lista selv om de ikke er bestselgere.

– For oss betyr det at vi som forlag blir knyttet til kvalitetslitteratur. At vi står for høykvalitets oversatt skjønnliteratur, sier Opsal til NRK


Skal vi tro våre eksperter kommer heller ikke årets vinner til å være en kjent forfatter for nordmenn flest.

– Om jeg skal være Gyldendalsjovenist kan Alice Monroe, Cormac McCarthy eller Mario Vargas Llosa, gjerne få prisen for meg. Da spretter vi sjampanjen!

Les også: Amerikanske forfattere haler innpå

Les også: Israeler og rumener er favoritter

Kulturstrøm

  • Frankrike: bøter og fengsel for skjult reklame hos influensere

    Frankrike har vedtatt en ny lov som innebærer at influensere risikerer både kraftige bøter og fengselsstraff hvis de driver med skjult reklame og svindel.

    Loven innebærer at det blir forbudt å promotere blant annet kosmetisk kirurgi, tobakk og enkelte finansprodukter.

    Influensere risikerer opptil to års fengsel og bøter på over 3 millioner kroner hvis de driver med slik ulovlig markedsføring.

    – Festen er over for dem som tror de kan drive med svindel på internett, sa økonomiminister Bruno Le Maire nylig.