– Det er også et lerret på siden her, på veggen.
Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i Odeon Kino, viser ivrig frem deres siste nyvinning i en av salene til kinoen ved Storo i Oslo.
Det koreanske kinokonseptet kalles ScreenX. I tillegg til det vanlige lerretet vises også deler av filmen ved siden av lerretet. For å få en følelse av tilstedeværelse i filmen.
– Er dette et desperat forsøk på å få folk til å gå på kino?, spør vi.
– Nei, dette er et forsøk på å tilby noe annet, svarer Sivertsen.
– Noe ekstra
Kinoene er avhengig av å tilby noe ekstra, forteller kinosjefen som driver 12 kinoer rundt om i Norge.
Og både Odeon Kino og Nordisk Film Kino, som eier de fleste kinoene i Norge, prøver stadig ut nye måter å se film på, for å få folk til å skru av strømmetjenestene og heller gå på kino:
3D, 4DX, IMAX – og nå ScreenX.
– Dette har blitt viktigere enn før. Kinoene kan ikke bare «vise film» lenger, sier Sivertsen.
Programdirektør i Nordisk Film Kino, Christin Berg, er enig:
– Folk elsker at det skjer noe ekstra, sier hun.
Lite kinobesøk i 2019
I 2019, frem til 1. desember, var det solgt rundt 9,9 millioner kinobilletter i Norge. Det viser tallene fra bransjeorganisasjonen Film og kino.
Det er 12 prosent lavere enn kinobesøket i dette tidsrommet i fjor.
Det er seks år siden det ble solgt så få kinobilletter frem til årets siste måned.
– Det er veldig trist, sier Berg i Nordisk Film.
Begge kinosjefene forteller at det lave kinobesøket hovedsakelig skyldes en mangel på store norske kinosukseer.
– For Hollywood har, men noen få unntak, levert det de har lovet, påpeker Berg.
Både hun og Sivertsen har likevel troen på at 2019-tallene vil bedre seg betraktelig når storfilmer som «Star Wars: The Rise of Skywalker» og «Frost 2» har premiere.