Unge velger bort kinoen

Bare fem prosent av unge mellom 15 og 25 år velger kino oftest når de skal se film, ifølge undersøkelse. – Vi følger utviklingen nøye, sier Nordisk Film Kino.

Los Angeles World Premiere Of Marvel Studios' "Avengers: Endgame"

FILMSUKSESS: Filmen «Avengers: Endgame» er tidenes nest mest innbringende kinofilm gjennom tidene. Men de store filmene tar en stadig større andel av kinobesøket, samtidig som at norsk ungdom velger bort kinoen.

Foto: Alberto E. Rodriguez / AFP

I en undersøkelse Norstat har gjort for NRK kommer det frem at bare 5 prosent av unge mellom 15 og 25 år ser film oftest på kino. 65 prosent sier de oftest ser film på strømmetjenester.

I 2017 gjennomførte Norsk Filminstutt en undersøkelse som også viste at kinobesøket blant ungdom er på veg nedover. På begynnelsen av 2000-tallet gikk ungdom mellom 16 og 24 år i snitt ti ganger i året på kino.

I 2017 var dette tallet fem ganger i året.

– Går når det er filmer de vil se

Christin Berg, programsjef i Nordisk Film Kino sier til NRK at de følger nøye med på tallene på de unges kinovaner.

– Vi vet at ungdommen er en veldig viktig og utfordrende gruppe for oss å få på kino, sier hun.

– Og så vet vi at ungdommer går på kino når det er filmer de har lyst til å se, for eksempel «Avengers» eller «Star Wars», legger hun til.

Christin Berg programsjef i Nordisk Film og Kino

FØLGER MED: Christin Berg, programsjef i Nordisk Film og Kino, sier at ungdommene er en viktig og utfordrende gruppe å få på kino.

Foto: NRK

Superheltfilmen fra Marvel «Avengers: Endgame» ble i mai kåret til den nest største kinosuksessen internasjonalt noensinne, og ifølge Kinotoppen har over 500.000 nordmenn så langt sett den på kino. Til tross for det, startet 2019 dårlig for norske kinoer, forklarer Jørgen Stensland, avdelingsdirektør i bransjeorganisasjonen Film og Kino.

– Første kvartal var veldig svakt, ned 25 prosent og nå per første juli er vi ned 11 prosent, sier Stensland.

Les også: Først med hijab i en Marvel-film

– De ti største utgjør en større del av besøket

Han er ikke overrasket over at unge oftest velger å strømme film.

– Tall vi kjenner igjen fra DVD-tiden. De fleste ser flere ting hjemme på sofaen enten via mobil eller TV, så at det forholdet er 65 prosent – 5 prosent er ikke helt unaturlig, sier Stensland.

Jørgen Stensland i bransjeorganisasjonen Film og Kino

IKKE OVERRASKET: Jørgen Stensland, avdelingsdirektør i Film og Kino sier de fleste ser mest hjemme i sofaen.

Foto: NRK

Ifølge SSBs Norsk kulturbarometer har andelen nordmenn som går på kino, økt jevnt og trutt fra 1990-tallet fram til i dag. I 1991 hadde 58 prosent av befolkningen vært på kino i løpet av året. I 2016 var tallet 72 prosent.

Film og Kinos tall for 2018 viser at tallet fortsatte å stige etter at det siste kulturbarometeret ble laget. I fjor var oppsøkte 76 prosent av befolkningen minst en gang i løpet av året.

Men ser vi hvor ofte den enkelte av oss går på kino, er tendensen en annen. I 1991 så hver kinogjenger i snitt 4,3 filmer, mens dette hadde sunket til 2,8 besøk i 2016. I fjor viser Film og Kinos tall at dette har fortsatt å synke til 2,3 besøk i året.

Merker endrede seervaner

Berg merker konkurransen om filmseerne fra strømmetjenestene, men mener at deres kinogjester går like ofte nå som tidligere.

– Men det endrer seg hva folk ser på kino. De ti største filmene utgjør en større del av kinobesøket, så de 200 andre får færre besøk, forklarer hun.

Hun forteller at deres gjester foretrekker norske filmer, og at det har vært færre av dem, og mindre filmer så langt i år.

– I tillegg har heller ikke levert helt som det skulle i år, men nå er de virkelig tilbake og nå gleder vi oss til Løvenes Konge som kommer neste uke, sier hun.

Se traileren til Disneys nye versjon av filmen «Løvenes konge».

Kulturstrøm