Allerede før valgkampen har startet her i landet har partiene begynt å krangle om hvem som sier hva og hvordan ting blir sagt. Arbeiderpartiet har sluppet en reklame med Erna Solberg i hovedrollen, og det liker ikke statsministerens parti.
– Arbeiderpartiet er helt klart ledende i Norge på å lage politisk reklamefilmer som kun sverter motstanderne, og som ikke peker på egne løsninger, sier kommunikasjonssjef i Høyre, Rune Alstadsæter.
– Dette er et eksempel på noe vi virkelig kommer til å se i valgkampen. Det er politisk reklame som har én hensikt, som ikke er å fremheve egen politikk, men å sverte politiske motstandere, sier Alstadsæter.
- Les også:
– De må gå i seg selv
Den amerikanske valgkampen var preget av mye drittkasting, og hvor denne typen reklame var mye brukt:
Høyre mener at Arbeiderpartiet nå legger opp til en valgkamp som i verste fall kan føre til lavere valgdeltakelse.
– Dette er det samme som Hillary Clinton ble utsatt for i USA, med reklame som kanskje fikk hennes velgere til å sitte hjemme på valgdagen, sier Alstadsæter.
Men kritikken synker ikke helt inn hos Kjersti Stenseng, som er partisekretær i Arbeiderpartiet.
– Høyre driver jo med merkelapper og personkarakteristikker selv, så jeg tror Høyre må gå i seg selv, hvis de mener dette er en for negativ kampanje, sier hun.
Se Høyres valgkampvideo her:
– Ser ikke seg selv fra utsiden
– Dette viser bare at Høyre og Arbeiderpartiet er helt ute av stand til å se seg selv fra utsiden, sier Ketil Raknes til NRK.
Han har lang erfaring fra PR, politikk og kommunikasjon, og har tidligere jobbet som statssekretær i SV.
– Det begge partiene har gjort, er at de har henta ut offisiell statistikk og offisielle uttalelser. Så det som ligger der, er like sant som står på forsiden av VG, sier Raknes.
Han mener grensen går når man kommer med grove personkarakteristikker, eller om man lyver eller bevisst kommer med usann informasjon om andre partier.
– Da er man inne i et helt annet landskap, mener han.