NRK Meny
Normal

U2-produsent skal finne Norges nye superhit

Den britiske plateprodusenten Steve Lillywhite skal plukke ut låtene til NRKs nye musikkreality «The Hit». – Han har en helt drøy merittliste, sier programleder Marte Stokstad.

Den britiske plateprodusenten Steve Lillywhite skal plukke ut låtene til NRKs nye musikkreality «The Hit». Se Lillywhite fortelle hva han synes er viktig i en låt.

Se produsent Steve Lillywhite fortelle hva han mener er viktig for at en låt skal bli en hit. Kanskje han velger DIN låt? Send inn innen 15. mars - se skjema nederst i denne saken. «The Hit» skal sendes på NRK1 til høsten, sendestart i september.

Lillywhite har produsert plater blant annet for U2 og The Rolling Stones, og vunnet Grammy fem ganger.

Av nyere artister har han blant annet jobbet med nylig norgesaktuelle 30 Seconds to Mars.

Nå blir det hans jobb å finne potensielle monsterhits til NRKs nye fredagssatsing «The Hit», som kommer til høsten.

– Merittlista hans er helt drøy. Han har blant annet produsert The Pogues' «Fairytale of New York», for meg en juletradisjon på lik linje med pinnekjøtt og Chevy Chase-filmer. Legendarisk! sier Marte Stokstad, som skal være programlederen for talentkonkurransen hvor låtskriveren er i fokus.

Vil du delta i «The Hit»? Fyll ut skjemaet nederst i saken. Frist 15. mars!

Skal vurdere alle låtene

Marte Stokstad

– Det er stas for låtskriverne at en så anerkjent og stor fyr er med, sier programleder Marte Stokstad om Steve Lillywhite.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Steve Lillywhite skal vurdere alle de innsendte bidragene til konkurransen.

«The Hit» starter sendinger i september. I løpet av april skal Lillywhite fra sin base i Hollywood plukke ut låtene som får være med i programmet.

Norskspråklige tekster blir oversatt av redaksjonen før de blir sendt til briten.

– Han skal plukke ut låtene og kvalitetssikre utvalget. Så blir det opp til de deltakende artistene å forvalte det videre, sier Stokstad.

Hvilke artister som skal delta i programmet til høsten er ennå ikke helt klart, forteller hun videre.

– Stor stas for låtskriverne

Etter Lillywhite har vurdert alle låtene, drar et tv-team til USA og filmer ham mens han begrunner sine valg.

Disse korte anmeldelsene blir i innslagsform med i programmene til høsten.

Lillywhite deltar i levende live i den store finalesendingen i oktober, der vinneren av «The Hit» skal kåres.

– Det er stas for låtskriverne at en så anerkjent og stor fyr er med, sier Marte Stokstad.

– Dere er ikke redde for at dere nå bare får inn låter som høres ut som U2?

– Nei, det er jeg ikke redd for. Da er det i såfall noen som har misforstått konseptet, ler programlederen.

Saken fortsetter under bildet.

U2 Grammy 2006

U2 på scenen under Grammy-utdelingen i 2006. Det irske bandet vant to priser det året for albumet «How To Dismantle An Atomic Bomb», produsert av Steve Lillywhite.

Foto: Mark J. Terrill / AP

– Må være et godt refreng

Den britiske produsenten har tidligere vært med i den irske utgaven av «The Hit», og deltar i vinter i den nederlandske.

– Jeg gleder meg veldig til å jobbe med norsk musikk. Jeg vil lytte til alle sangene deres og velge de beste, sier han.

Lillywhite, som i 2012 ble utnevnt til Commander of Order of the British Empire for sin innsats i britisk musikkliv, sier det finnes noen minstekrav til en hit.

– Jeg må ha et godt refreng, et man kan synge med til. Ikke kom til refrenget for seint i sangen! Og til «The Hit» bør du lage korte låter. Ta ut de dårlige delene fra sangen din og hold kun på de bra, sier han.

LES OGSÅ:

Har du lyst til å være med i «The Hit» og få låten din vurdert av Steve Lillywhite? FRISTEN ER NÅ UTE.

Kulturstrøm

  • Bergman-året i Cannes

    At det i år er 100 år siden Ingmar Bergman markeres under årets filmfestival i Cannes – som byr på verdenspremiere for en ny dokumentar, Jane Magnussons film «Bergman – Ett år, ett liv». Samtidig vises tyske Margareta von Trotta klar i samme kategori med sin dokumentardebut «Searching for Ingmar Bergman» (NTB).

  • Skeptisk til bok i butikk

    Generalsekretær Tore Slaat­ta i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) er bekymret for hvilken type bøker Coop-kundene blir tilbudt på sin daglige handlerunde. – Dette er en form for ensretting som kan bli skadelig for omsetningen av breddelitteratur i Norge, sier Slaatta til Klassekampen. Tanum-direktør Karin Mundal presiserer at de er i oppstartsfasen, og at utvalget kommer til å bli bedre.