– Jeg får en følelse av at han får sin egen lille herostratiske «hall of fame». Jeg, og jeg tror det gjelder de fleste i min situasjon, ønsker at han skal bli glemt og at han skal sitte der han sitter uten å få noen oppmerksomhet, sier Østbø som understreker at han ikke har sett utstillingen.
Flere av gjenstandene Anders Behring Breivik brukte under terrorangrepene for fire år siden skal stilles ut, blant annet restene av bilen han brukte til å detonere en bombe i Regjeringskvartalet.
Østbø frykter utstillingen av disse gjenstandene fører til at gjerningsmannen får oppmerksomheten han søkte.
– Ved å vise frem disse gjenstandene får han en del av sin berømmelse gjentatt. Breivik søkte oppmerksomhet, fikk oppmerksomhet og får fortsatt oppmerksomhet.
- Les også:
- Les også:
– Gjerningsmannen kommer ikke til orde
Tor Einar Fagerland, fagansvarlig for utstillingen, sier han har forståelse for at etterlatte kan reagere på at noen av gjenstandene Brevik brukte vises frem.
Å dokumentere terrorangrepet er viktig for demokratiet, mener han.
– Enn så lyst vi har til å glemme Breivik, så er kunnskap og åpenhet rundt grusomheten oksygen for demokratiet. Det å ha et sted hvor hendelsene blir dokumentert er viktig for samfunnet og for fremtidige generasjoner.
Fagerland sier utstillingens fokus er på historiene til de overlevende og vitnene.
– Fokuset er på de menneskene som ble berørt. Det er overlevende og vitner som får fortelle sin historie. Gjerningsmannen kommer ikke til orde.
- Les også:
Han sier de har vært nøye med å velge ut hvilke gjenstander som vises frem, nettopp for å unngå at utstillingen skal bidra til å mytologisere drapsmannen.
– Vi har valgt bort veldig mye. Vi har kun valgt å vise fram det som er viktig for den helhetlige fortellingen. Alt annet, ting som for eksempel kunne hatt en fetisjaktig kvalitet, er utelatt.
– Riktig å konfrontere historien
Forfatter Aage Storm Borchgrevink ga i 2012 ut boken «En norsk tragedie», om Anders Behring Breiviks oppvekst og radikalisering. Han ser innvendingene mot å vise frem gjerningsmannens effekter, men mener det likevel er riktig å stille dem ut.
Borchgrevink ser faren for at Breivik-tilhengere kan oppsøke utstillingen, men tror ikke det lar seg forhindre.
– Breivik er en slags kultfigur i enkelte andre land, for eksempel Russland. Høyreekstremister der kunne finne på å reise hit for å se utstillingen. Hvis man forsøker å legge skjul på historien, tviler jeg på at statusen til Breivik blir noe mindre. Snarere tvert imot, vil jeg tro.
Borchgrevink sier «kulter» lett kan trekkes mot denne typen gjenstander, men at det avgjørende blir hvordan utstillingen formidler historien.
– Hvis den fortelles slik den var, tror jeg at noe av «glorien» rundt Breivik forsvinner.
- Les også:
- Les også: