– De forholdene vi har sett på «Snømannen» er helt vanlig i norsk filmkultur. Det er slik våre arbeidsdager er. Det er ikke noe spesielt med «Snømannen» på noen måte, dette har skjedd så lenge jeg har jobbet med dette, sier Tormod Fuglestad til NRK.
Han har jobbet som rekvisitør for norske film- og TV-produksjoner i en årrekke, og mener forholdene på «Snømannen»-innspillingen er typiske for norsk filmbransje.
Forholder seg ikke til loven
Forrige uke avslørte NRK at filmarbeidere som jobbet på innspillingen av «Snømannen» jobbet opp mot 190 timer overtid på en måned, langt mer enn det arbeidsmiljøloven tillater.
Fuglestad beskriver en kultur som sjelden forholder seg til arbeidsmiljøloven.
– Mine normalarbeidsdager begynner på 11-12 timer. Så går det opp til 18, 20, 25.
Den erfarne filmarbeideren forteller om en kultur der det å få opptakene i boks og filmen ferdig går fremfår alt annet, også arbeidsmiljøloven.
– Arbeidsmiljøloven forholder vi oss på en måte ikke til. Vi forholder oss til filmen, å få produktet ferdig og bildene tatt. Det trumfer alt annet, det trumfer familie, venner, sosialt liv.
Fuglestad forteller hvordan intense arbeidsøkter på filmsettet kjennes tydelig på kroppen.
– Hvis du jobber 30 timer i strekk, da er uka kjørt. Da er du ikke menneske igjen før neste helg. Du går rundt i en tåke på det verste. Det ødelegger jo hele sosiallivet ditt, fordi når helga kommer, vil du være helt alene under dyna eller i et mørkt rom.
Kjenner seg ikke igjen
Direktør Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av en norsk filmkultur der arbeidsdager på over tolv timer er regelen heller enn unntaket.
Han tror ikke beskrivelsene av brudd på arbeidsmiljøloven handler om produsenter som er medlemmer hos ham.
– Dette stemmer ikke helt overens med inntrykket fra den organsiserte bransjen som jeg representerer. Det kan godt hende det finnes produsenter som går over tolv timer, men hvis det skjer, må Arbeidstilsynet varsles, slik at lovverket følges opp.
Urfjell mener hans medlemmer holder seg innenfor rammene i loven, og at norske produsenter så langt det er mulig unngår utstrakt bruk av overtid fordi det er dyrt.
Han medgir likevel at forholdene på norske filminnspillinger kan være tøffe for mange.
– Å være på filmsett er tøft. Det tar tid, det er arbeidskrevende, og det er store investeringer i sving. Men det er overkommelig å jobbe på norske filmsett, og det skal ikke være brudd på arbeidsmiljøloven, sier Urfjell.