Vil myke opp arbeids­miljø­loven for film­produsenter

«Snømannen»-ansatte jobbet langt mer enn det loven tillater. – Arbeids­miljø­loven må få unntaks­bestemmelser for film, mener bransje­ekspert.

«Snømannen»-innspilling på Restaurant Schrøder

LANGE DAGER: Ansatte på «Snømannen»-innspillinga jobbet til de stupte og skrev langt mer overtid enn det loven tillater. Her fra en av opptaksdagene på Restaurant Schrøder i Oslo i fjor vinter.

Foto: Helga Tunheim / NRK

Terje Gaustad

UREALISTISK: Førsteamanuensis Terje Gaustad tror utenlandske produsenter krever lengre arbeidsdager enn det norsk lov legger opp til.

Foto: BI

– Jeg tror de utenlandske produsentene forventer å ha det de anser som normal arbeidstid når de kommer til Norge, og jeg tror de blir overrasket hvis de blir pålagt å holde seg innenfor det den norske loven legger til grunn, sier Terje Gausdal, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Han har selv erfaring innen filmproduksjon, driver et produksjonsselskap, og har publisert en rekke vitenskapelige artikler om økonomien i underholdningsindustrien.

Nå tar han til orde for å endre loven for å imøtekomme utenlandske filmprodusenter.

Vil tillate mer jobb på mindre tid

Som NRK fortalte tidligere denne uken, jobbet enkelte ansatte på «Snømannen»-innspillingen opp mot 190 timer overtid i måneden, langt mer enn de 50 timene arbeidsmiljøloven tillater.

Det fikk Arbeiderpartiets mediepolitiske talsmann Arild Grande til å ta til orde for å straffe filmprodusenter som har fått støtte gjennom insentivordningen, men som ikke følger norsk lov.

Men for Gaustad er norsk lov en del av problemet. Han mener arbeidsmiljøloven må få unntaksbestemmelser for prosjekter som filminnspillinger.

– Hvis myndighetene er seriøse med hensyn til målsettingene med insentivordningen, må de også lage unntak i Arbeidsmiljøloven som tillater å jobbe mer over kortere perioder tilpasset disse prosjektene.

Arbeiderpartiets Arild Grande fnyser av forslaget, og mener det er fullt mulig for krevende filmproduksjoner å holde seg innenfor dagens lovverk.

Arild Grande

BEKYMRET: Arild Grande (Ap) frykter et «kappløp mot bunnen».

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Arbeidsmiljøloven er svært fleksibel, og det er fullt mulig å komme frem til avtaler på forhånd som ivaretar behovet for å få en produksjon raskt i havn, men samtidig sikrer anstendige lønns- og arbeidsvilkår, fastslår Grande.

Frykter kappløp mot bunnen

Den norske arbeidsmiljøloven tillater så mye som 50 timer overtid på én måned og opptil 300 timer på et år for ansatte med tariffavtale.

Loven lar også ansatte jobbe mer intensivt i perioder, og har bestemmelser som tillater opptil 69 timers total arbeidstid på én uke. Men det fordrer samtidig at arbeidstakeren får redusert arbeidstid i for- eller bakkant.

Gaustad er skeptisk til at en produksjon som Snømannen kunne vært laget innenfor rammene til dagens arbeidsmiljølov.

– Jeg tror at det selv under de mulighetene er vanskelig å komme opp i femti til seksti timer per uke uten å inkludere mye overtid i den tiden.

Arild Grande har uansett prinsipielle betenkninger med å endre norsk lov for å gjøre seg mer attraktiv for Hollywood.

– Jeg er redd for et «race to the bottom», hvor man er så ivrig etter å tiltrekke seg internasjonale produksjoner at man glemmer alle prinsipper.

Kulturstrøm

  • Kinesere boikotter Canada Goose

    Kinesere boikotter den canadiske dunjakkeprodusenten Canada Goose, etter Canadas pågripelse av Huaweis finansdirektør tidligere denne uken. Klesmerket er i ferd med å etablere seg i landet, og skal åpne sin første butikk i Beijing de kommende ukene.

  • Svensk oppkjøp av norske Paradox

    Produksjonsselskapet Paradox, som blant annet sto bak Erik Poppes Utøya-film og «Kongens nei», er kjøpt av svenske SF Studios.

    SF Studios, som regnes som et av verdens eldste filmselskap, har i mange år produsert film og TV-serier i Sverige og Danmark. Deres oppkjøp av Paradox, som blant annet sto bak Erik Poppes Utøya-film og «Kongens nei», er ifølge pressemeldingen «et veldig viktig steg» i selskapets strategi om å bli den ledende aktøren i det nordiske markedet. (NTB)

  • Norsk konsertarrangør kjøpt opp

    Det nederlandske oppkjøpsfondet Waterland kjøper norske Atomic Soul. Planen er å lage et nordisk konsertkonsern med omsetning på 800 millioner kroner årlig. – Nå skal vi jobbe bedre og gjøre større ting, sier gründer Peer Osmundsvaag (47) i Atomic Soul til Dagens Næringsliv. (NTB)