Hopp til innhold

Vil myke opp arbeids­miljø­loven for film­produsenter

«Snømannen»-ansatte jobbet langt mer enn det loven tillater. – Arbeids­miljø­loven må få unntaks­bestemmelser for film, mener bransje­ekspert.

«Snømannen»-innspilling på Restaurant Schrøder

LANGE DAGER: Ansatte på «Snømannen»-innspillinga jobbet til de stupte og skrev langt mer overtid enn det loven tillater. Her fra en av opptaksdagene på Restaurant Schrøder i Oslo i fjor vinter.

Foto: Helga Tunheim / NRK

Terje Gaustad

UREALISTISK: Førsteamanuensis Terje Gaustad tror utenlandske produsenter krever lengre arbeidsdager enn det norsk lov legger opp til.

Foto: BI

– Jeg tror de utenlandske produsentene forventer å ha det de anser som normal arbeidstid når de kommer til Norge, og jeg tror de blir overrasket hvis de blir pålagt å holde seg innenfor det den norske loven legger til grunn, sier Terje Gausdal, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Han har selv erfaring innen filmproduksjon, driver et produksjonsselskap, og har publisert en rekke vitenskapelige artikler om økonomien i underholdningsindustrien.

Nå tar han til orde for å endre loven for å imøtekomme utenlandske filmprodusenter.

Vil tillate mer jobb på mindre tid

Som NRK fortalte tidligere denne uken, jobbet enkelte ansatte på «Snømannen»-innspillingen opp mot 190 timer overtid i måneden, langt mer enn de 50 timene arbeidsmiljøloven tillater.

Det fikk Arbeiderpartiets mediepolitiske talsmann Arild Grande til å ta til orde for å straffe filmprodusenter som har fått støtte gjennom insentivordningen, men som ikke følger norsk lov.

Men for Gaustad er norsk lov en del av problemet. Han mener arbeidsmiljøloven må få unntaksbestemmelser for prosjekter som filminnspillinger.

– Hvis myndighetene er seriøse med hensyn til målsettingene med insentivordningen, må de også lage unntak i Arbeidsmiljøloven som tillater å jobbe mer over kortere perioder tilpasset disse prosjektene.

Arbeiderpartiets Arild Grande fnyser av forslaget, og mener det er fullt mulig for krevende filmproduksjoner å holde seg innenfor dagens lovverk.

Arild Grande

BEKYMRET: Arild Grande (Ap) frykter et «kappløp mot bunnen».

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Arbeidsmiljøloven er svært fleksibel, og det er fullt mulig å komme frem til avtaler på forhånd som ivaretar behovet for å få en produksjon raskt i havn, men samtidig sikrer anstendige lønns- og arbeidsvilkår, fastslår Grande.

Frykter kappløp mot bunnen

Den norske arbeidsmiljøloven tillater så mye som 50 timer overtid på én måned og opptil 300 timer på et år for ansatte med tariffavtale.

Loven lar også ansatte jobbe mer intensivt i perioder, og har bestemmelser som tillater opptil 69 timers total arbeidstid på én uke. Men det fordrer samtidig at arbeidstakeren får redusert arbeidstid i for- eller bakkant.

Gaustad er skeptisk til at en produksjon som Snømannen kunne vært laget innenfor rammene til dagens arbeidsmiljølov.

– Jeg tror at det selv under de mulighetene er vanskelig å komme opp i femti til seksti timer per uke uten å inkludere mye overtid i den tiden.

Arild Grande har uansett prinsipielle betenkninger med å endre norsk lov for å gjøre seg mer attraktiv for Hollywood.

– Jeg er redd for et «race to the bottom», hvor man er så ivrig etter å tiltrekke seg internasjonale produksjoner at man glemmer alle prinsipper.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober