– Det er problematisk at annonsører ber om at innlegg ikke skal merkes som reklame. Det er direkte i strid med regelverket, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Barn helt ned i 14-års alderen blir i dag kontaktet av annonsører om å reklamere for produkter på sine profiler i sosiale medier.
Forbrukertilsynet får stadig inn henvendelser fra unge folk som har blitt kontaktet av annonsører som ikke ønsker at innleggene skal bli merket som reklame.
– Villedende for forbrukeren
Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukertilsynet er bekymret for at useriøse aktører utnytter at ungdommene ikke kjenner lovverket.
– Det er ikke nødvendigvis et sammenfall mellom når påvirkerne blir aktuelle for annonsørene, og når de får kunnskap om regelverket. Men ansvaret ligger primært på annonsørene.
Skjelbostad sier videre at de ikke kjenner til omfanget av denne praksisen, men mener det kan bli problematisk for forbrukerne.
– Det som kan bekymre oss er at det i sluttproduktet blir villedende for forbrukeren hva som er reklame og ikke. Den sammenblandingen er uheldig.
– Kan være enkelt å tro at ingen finner ut av det
Henrik Mortensen har litt over 4000 følgere på Instagram, og får stadig forespørsler om å reklamere for produkter på profilen sin.
– Det er også aktører som spør om å injisere ting i ansiktet ditt for å reklamere for det, men ikke skrive at det er reklame. Det synes jeg er veldig urovekkende, sier Mortensen.
Han startet da han var i tjueårene, og det var derfor lettere for ham å si nei til useriøse henvendelser, men forstår at gratis ting er fristende for de unge.
– Er det noe du har veldig lyst på, kan det være enkelt å tenke at det er ingen som kommer til å finne ut av det, sier Mortensen, som mener firmaene som ønsker spons må være ansvarlige.
– De må være flinkere på å opplyse om merking. Selv om jeg vil påstå at man selv har et ansvar for å sette deg inn i hvilke regler som gjelder.
Henrik Mortensen legger ned mye arbeid i innleggene sine, sminken i dette innlegget tok 17 timer:
– Ikke en del av problemet
Thea Winger er agent i Splay One Norge, som organiserer rundt 70 «påvirkere», eller influensere. De merker at det er et økende behov for veiledning.
– Flere i denne bransjen er uerfarne, og hvis du er 13 år har du ingen forutsetning for å vite at du skal merke det som reklame.
Winger mottar daglig e-poster med tilbud om reklame. Hun tror tilbudene er fristende for uerfarne påvirkere.
– Problemet er at det er profiler som ikke er i et nettverk, som plutselig får tilbud om å få 10.000 kroner. Hvis du er 14 år er det utrolig mye penger.
Splay One Norge mener de er med på å profesjonalisere en bransje med mange unge aktører, men de avviser at de er en del av problemet.
– Et av våre verdiord er å være redelig. Sosiale medier har kommet for å bli, og tenåringene er på sosiale medier. Da er det viktigste for oss å kunne bidra positivt, sier nestleder i Splay One Norge, Maren Aas Nakken.