Hopp til innhold

BTS fyller ti år – slik tok de over verden

K-pop-fenomenet har gått fra det helt ukjente til å dominere den internasjonale musikkscenen.

BTS

SUPERGRUPPE: BTS består av de syv medlemmene (fra venstre) J-Hope (29), Suga (30), V (27), Jimin (27), Jin (30) Jungkook (25) og RM (28).

Foto: AFP

Denne uken feirer boybandet, som herjer hitlister og knuser rekorder over hele verden, ti år siden første platedebut.

Til tross for at BTS i skrivende stund har tatt en pause som gruppe på grunn av obligatorisk militærtjeneste og fokus på solokarrierer, har ikke ballen sluttet å rulle. Blant annet er de aktuelle med en helt fersk singel, som de har dedisert til fansen i anledning jubileumet.

De fleste har hørt om BTS, men vet du hvem de er og hvorfor de er så populære? Her er en kjapp guide med 7 grunner til hvorfor de har bergtatt verden :

Håndplukket suksess

BTS

Visste du at BTS står for «Bangtan Sonyeondan» – som oversatt til norsk blir «skuddsikre guttespeidere?»

Foto: Chris Pizzello / AP

Det er ingen tilfeldighet hvem som er med i BTS. De sju har artistnavnene RM, Jin, Suga, J-Hope, Jimin, V og Jungkook – og alle er håndplukket for å være med i nettopp dette bandet.

Jakten på det perfekte bandet startet i 2010, da selskapet Big Hit Entertainment begynte å se etter medlemmer. Alle sju er valgt ut på grunn av sine ulike ferdigheter. For eksempel er noen ekstra flinke til å rappe eller synge, mens andre er mer begavet i dans. Gruppen øvde sammen i flere år, før de altså debuterte i 2013.

Ti år har gått siden debuten «2 Cool 4 Skool», et album fra et da ukjent band som solgte rundt 24.000 beskjedne eksemplarer av platen sin samme året.

Siden den gang har mye skjedd. De blir nå omtalt som verdens største band, og «alle» vil ha en bit – I tillegg til å ha holdt taler i FN, har de blitt kåret til spesial-ambassadører for Sør-Korea, og de har vært på besøk i Det Hvite Hus.

BTS

BTS var på besøk i Det hvite hus i mai i år. Der møtte de blant annet president Joe Biden og diskuterte temaer som hatkriminalitet og rasisme mot mennesker med asiatisk opphav.

Foto: Evan Vucci / AP

Irriterende fengende musikk

Har du klart å få megahiten «Dynamite» ut av hodet enda? Ikke vi heller.

EN GLOBAL HIT: «Dynamite» var bandets første låt utelukkende på engelsk, og er kanskje BTS sin mest populære utgivelse hittil.

BTS startet opprinnelig som en ren hiphop-gruppe. Men så begynte BTS å satse på velprodusert pop med elementer av rap og RnB, og da kom det store gjennombruddet.

Gruppen har satt en rekke rekorder, blant annet var de det første koreanske bandet som ble nominert til en Grammy. De har toppet albumlisten på Billboard, og i 2019 var de det første bandet fra Asia som passerte fem milliarder avspillinger på strømmetjenesten Spotify.

BTS har også etter hvert blitt kjent for sine mange flittige samarbeid med andre store musikknavn, blant annet Coldplay, Halsey – og vår egen Kygo, til stor suksess.

Bestemte seg for å bli best

BTS

TREKKPLASTER: BTS har en reell påvirkningskraft på den sørkoreanske økonomien.

Foto: AFP

En viktig grunn til at BTS og K-pop er blitt så stort, er fordi staten Sør-Korea aktivt jobber med å få den koreanske kulturen opp og frem i verden. Føler du at sørkoreanske filmer, musikk, kunst og kosmetikk er over alt for tiden? Det er ikke tilfeldig.

Etter en økonomisk krise på 90-tallet vedtok myndighetene i landet at de skulle bli store på kultureksport. Målet var å bygge en ny, nasjonal merkevare, å tjene penger og å styrke sin posisjon i verden. Dermed pøste staten inn penger til popkultur over mange år – noe som åpenbart har fungert.

BTS har blitt en stor inntektskilde for landet, og har gjort enorm suksess til tross for at de primært synger på morsmålet. For to år siden slo sentralbanken i Sør-Korea fast at gruppen bidro med svimlende 50 milliarder kroner i året (!) til landets økonomi, i følge NPR.

Rekordbrytende sceneshow og musikkvideoer

rHq1iGaeTT8
Foto: MARIO ANZUONI / Reuters

Har sett disse gutta danse, så skjønner du hva vi snakker om.

Å være verdens største boyband krever hardt arbeid, og BTS har tidligere uttalt at de i perioder har øvd på koreografi 12 timer om dagen for å holde koken. Konsertene til BTS består av et svært høyt energinivå, der dansingen er en like stor del av showet som selve musikken.

Bandet blir også ofte hyllet for sin sjarm på scenen, og gjør det alltid i trendy antrekk som ikke er redd for å utfordre tradisjonelle kjønnsnormer. Korsett, skjørt og bling? Ja takk.

YOUTUBE-REKORD: Musikkvideoen til låten «Butter» fikk 113 millioner visninger på de første 24 timene etter publisering – en ubestridt rekord på YouTube.

Musikkvideoene til BTS er kjent for å være glattpolerte, hyperestetiske – og for å knuse rekorder. Da musikkvideoen til «Dynamite» hadde premiere på Youtube sommeren 2020, benket 3 millioner seere seg foran skjermen for å se den. Året etter slo de sin egen rekord med musikkvideoen til «Butter» – der 3,9 millioner seere så premieren.

ARMY – den dedikerte fansen

eRJiGAKj7pw
Foto: Jordan Strauss / AP

Den massive fanskaren til BTS kaller seg selv for ARMY. De har etter hvert blitt kjent for en imponerende vilje til å mobilisere seg når det kommer til å fremme bandets interesser. Mer lojale fans skal du lete lenge etter.

Blant annet har de vist muskler ved å gjøre en Donald Trump–rally til en pinlig affære fordi han sto i opposisjon til Black Lives Matter-bevegelsen, som BTS har gitt støtte til. De har også spleist på Times Square-billboards i million-klassen til hyllest for bandet, og er et av de mest aktive og mest organiserte fanskarene på internett.

BTS har et tett forhold til fansen, og kommuniserer mye med dem via sosiale medier. Også her i Norge er det et stort antall engasjerte fans.

To BTS-fans som tar en selfie med merch fra bandet.
Foto: Lee Jin-man / AP

Skiller seg fra andre K-pop-band

Bandet BTS står på en stor, opplyst konsertscene, alle i gul outfit. De gjør gesturer.
Foto: AP

Det er mange k-pop-band der ute, men BTS skiller seg ut på flere måter. De er, ifølge mange, mer fri til å være seg selv. Tekstene deres er dessuten mer personlige enn mange andre innenfor K-pop-sjangeren.

– Innen k-pop er det mange kjærlighetssanger om knuste hjerter og savn, men BTS har valgt å snakke om en del andre ting i låtene sine. Det sier Thea Bakke. Hun har en master i kulturstudier og bodde i Sør-Korea da BTS debuterte.

– Blant annet synger BTS ofte om mental helse, og om å være glad i seg selv som man er, sier Bakke.

Dette har de også snakket om fra talerstolen i FN. For noen år siden lanserte BTS en internasjonal kampanje, sammen med UNICEF. «Love Myself»-kampanjen handler om at alle må akseptere seg selv som man er. Dermed når de et enda større publikum.

Boyband med personlighet

BTS i FN.
Foto: NTB

En annen grunn til at BTS er blitt så populære, er rett og slett at de har vært mye på TV.

Flere av de store amerikanske talkshowene har lagt sin elsk på BTS, noe som har gjort bandet veldig populært i USA. Jimmy Fallon har invitert dem på besøk flere ganger, og hadde til og med en BTS-uke for noen år siden.

BTS har også satset på YouTube, der de har sin egen kanal med flere enn 75 millioner abonnenter. De har satt flere rekorder, blant annet YouTube-rekorden for flest avspillinger på ett døgn. Videoen til «Dynamite» ble sett 98,3 millioner ganger i løpet av et døgn da den ble lansert i 2020.

Det er derimot ikke bare fryd og gammen å være verdens mest populære boyband. Mange K-pop-grupper har tradisjonelt sett hatt datingforbud – til tross for at dette aldri har vært bekreftet av BTS selv.

Sulten på flere saker om musikk? Sjekk ut disse :

Kulturstrøm

  • Voldsomme reaksjoner på dansk Eurovision-artist

    Danmarks Eurovision-håp, artisten Saba, forteller at hun har vurdert å trekke seg etter kraftige reaksjoner på at hun deltar i den europeiske finalen.

    Reaksjonene kommer i forbindelse med Israels omdiskuterte deltakelse i Eurovision samtidig med krigføring på Gazastripen.

    Anna Saba Lykke sier til Ekstra Bladet at hun har bearbeidet opplevelsen med psykolog, og at hun nå har valgt å stenge alle sine sosiale medier etter kraftige oppfordringer om at hun bør trekke seg.

    Saba mener det er viktig for mangfold og representasjon at hun deltar. Hun har vært åpen om at hun er skeiv, adoptert og har utfordringer med psykisk helse.

    Hun er også blant artistene som har underskrevet oppropet om fred og våpenhvile i Gaza.

    Den danske sangeren Saba, Anna Saba Lykke.
    Foto: Ida Marie Odgaard / AP
  • 3 mill. til første samiske animasjonsfilm

    Norsk filminstitutt (NFI) melder fredag at animasjonsfilmen «Kunnskapens skog / Daajroen boelte» har fått 3 millioner i produksjonstilskudd.

    Ifølge NFI handler filmen om søsknene Anta og Bräjta som følger nordlyset til den parallelle verdenen Saajve

    Totalbudsjettet på den svensk-norske samproduksjonen er på nær 23 millioner kroner.

    Oskar Östergren Njajta står for regi og manus og produksjonsselskapet Krystallplaneten i Tromsø er med fra norsk side.

    Ifølge NTB blir dette historiens første animerte samiske langfilm. Den har planlagt premiere i 2026.

    «Kunnskapens skog» / «Daajroen boelte»er tidenes første samiske animerte langfilm.
    Foto: Bautafilm
  • Israel skjerper reiserådet til Malmö

    Israelske myndigheter har skjerpet reiserådet til Malmö i forbindelse med Eurovision.

    Det skriver Israel National News.

    Reiserådet er oppgradert fra 2 til 3. Det tidligere nivået innebærer at det eksisterer en «mulig trussel», mens det nye nivået innebærer en moderat trussel. Det betyr også at israelere som har planlagt å reise til Malmö, bør revurdere om turen er nødvendig.

    Det forhøyede nivået gjelder i perioden når Eurovision arrangeres i byen.

    (NTB)