Før het det at noen var kommet i uløkka hvis de ble gravide uten at de var gift. Det var som regel moren man siktet til.
Hos Taran Bjørnstad er det Even som er den ulykkelige.
Han er atten år, bor hjemme hos mamma og pappa, er på landslaget i klatring og har tenkt seg inn i førstegangstjenesten etter russefeiringen.
Stormforelsket
Men det er før han forelsker seg vilt i den par år eldre Iben. De ligger sammen første kvelden, etterpå er hun umulig å bli klok på: Hun er både nær og fjern og snakker fort og mye om filosofene hun studerer for tiden, med eksistensialistene Sartre og Kierkegaard som favoritt-tenkere.
Så: Iben blir akutt psykotisk og legges inn på psykiatrisk avdeling. Ikke nok med det, hun er gravid, er allerede i tredje trimester, så abort er utelukket.
Iben oppgir Even som far til et barn hun ikke under noen omstendigheter kan ta seg av.
Hva gjør Even? Han er livredd for at kameratene skal få vite det:
Fra dude til dad
Eksistensielle valg er nærmest obligatorisk i ungdomslitteraturen. Hos Bjørnstad settes de på spissen og inkorporeres i fortellingen gjennom Ibens interesse nettopp for filosofi. Det er effektivt, om ikke akkurat oppfinnsomt gjort.
Forfatteren skaper en dramatisk bue gjennom romanen fra uke 1 til uke 40, den tiden et normalt svangerskap tar.
I løpet av de ukene har Even vært ellevilt forelsket, forvirret, vært døden nær av kjærlighetssorg, mistet fokus på treningen, stått i fare for å bli kastet ut av russebussen, og altså blitt konfrontert med at han skal bli far.
Han må bestemme seg for om han skal påta seg omsorgen eller om barnet skal plasseres i fosterhjem.
Dialog-drevet
Det er en risikosport å skrive bok for unge voksne og legge fortellerstemmen til en tenåring. Treffer man tonen eller blir det bare beklemmende forsøk på å ta i bruk en sjargong man ikke behersker?
I det store og hele kommer Taran Bjørnstad skikkelig godt ut av det. Fortellingen er dialogdrevet, med et utpreget muntlig språk som ikke føles utenpåklistret ungdomsaktig.
Engelsk er en naturlig del av norsk dagligtale i 2023. Hos Bjørnstad, som i virkeligheten, har ord som chill, insane, weird og kid sin helt naturlige plass.
KJENNER MÅLGRUPPA: Taran Bjørnstad har arbeidet som medieanalytiker og forsker med barn og ungdom som interessefelt. Hun har gitt ut flere bøker og vant Riksmålsprisen i 2009 for ungdomsromanen «DBY».
Foto: Heiko Junge / NTBGoogle-tips på veien
Gjennom Evens barndomsvenninne, nabojenta Helene, får vi tilgang til det norske trygdesystemets rutiner og støtteordninger rundt fødsel, barsel og omsorgsoppgaver.
Helene ivrer for at Even bør påta seg ansvaret som far og sender ham stadig gode tips hun har googlet seg frem til. Bare unntaksvis får jeg følelsen av at forfatteren bruker henne som et talerør for det norske velferdssamfunnet.
Det er lett å se at Bjørnstad har gjort et grundig researcharbeid. Likevel skjuler hun det godt i en fortelling som først og fremst handler om Evens tenåringsliv og hans avgjørende valg, som han til syvende og sist må ta alene.
Velkommen til voksenlivet!
Men han er ikke alene.
Evens situasjon blir en katalysator for mer åpenhet i familien. Alle har måttet ta sine valg, hva enten det gjelder faren som stakk da Even ble født, men kom hjem med halen mellom bena og har sørget for å skaffe seg noen friminutter iblant, eller søsteren, som selv har fjernet et foster.
Møtene med mormoren, som langt inne i demensen er fullt klar for å bli oldemor, er rørende.
Det er ikke enkelt, voksenlivet, men det er livet.
Ikke ny tematikk
«Peters baby» er en tittel mange av oss som vokste opp på 1970-tallet husker. Svenske Gun Jacobson skrev ungdomsklassikeren om Peter, 16 år, som blir far og må ta seg av barnet alene.
De siste årenes suksess-serie «Halve kongeriket» forteller også om en tenåring som brått får endret livssituasjonen sin. Her er det Lena på 17 som starter på ny skole og helst ikke vil røpe for noen at hun har en ettåring hjemme.
Så tematikken er ikke enestående, om enn den kan føles omkalfatrende, verken i litteraturen eller i det virkelige livet.
Bjørnstads styrke er at hun skildrer en helt gjennomsnittlig norsk attenåring med ordinære interesser og ditto fremtidsdrømmer, som altså opplever, og må takle, noe helt ekstraordinært.
Spenningen ligger i valget han må ta.
Skulle en tenåring som leser «Uke 40» også lære noe nytt om mulighetene som fins, hvis man nå skulle havne i uløkka i dagens Norge, så er det en bonus.
Vi gjør oppmerksom på at Taran L. Bjørnstad og Anne Cathrine Straume sitter i juryen for Riksmålsprisen sammen, men at de ikke kjenner hverandre utover det.
Heisann!
Jeg er litteraturkritiker i NRK, og skriver om bøker både for barn og voksne. Blant de virkelig gode barnebøkene jeg har lest i det siste, er «Familien Brattbakk» av Julia Kahrs, «Oppskrift mot ånder som knuser ting» av Tyra Teodora Tronstad og «Grisaldo» av Bjørn F. Rørvik og Per Dybvig.
Alle anbefalinger av barnebøker finner du her. Og vi oppdaterer våre andre bokanbefalinger i denne saken.