Hopp til innhold
Anmeldelse

Lang dags ferd blir glatt

Oslo Nye Teater byr på familie­selskap i klassikeren «Lang dags ferd mot natt». Men særlig mørkt blir det ikke.

Familien Oftebro – Hoff samlet på scenen under forestillingen «Lang dags ferd mot natt».
Foto: Lars Opstad / Oslo Nye Teater
Terningkast 3 Teater

«Lang dags ferd mot natt»

Oslo Nye Teater

18. januar–9. oktober 2024

Teatersjef Runar Hodne må ha følt seg smått genial da han landet avtalen med familien Hoff/Oftebro om å gjøre Eugene O'Neills verdensberømte stykke «Lang dags ferd mot natt».

Det er egentlig overraskende at ingen har tenkt på det før.

Castingen har alt: Dyktige skuespillere, høy kjendisfaktor, full tabloid uttelling.

Kjente fjes gjennom årtier fra teater, film og såpeserie.

En storebror med betydelig filmkarriere, en lillebror som er ett av norsk teaters sjeldne stjerneskudd.

Jakob Oftebro i stykket "Lang dags ferd mot natt".

ALKOHOLISERT: Jakob Oftebro spiller James jr. i denne oversettelsen av Eugene O’Neills selvbiografiske drama.

Foto: Lars Opstad / Oslo Nye Teater

En lykkelig skuespillerfamilie som spiller en ulykkelig skuespillerfamilie på vei mot avgrunnen og inn i det dypeste mørke.

Jeg var sikker på at dette måtte bli topp eller flopp.

Men så klarer stykket, som det meste i norsk teater, å havne midt imellom likevel. Det er nesten utrolig.

Jakob Oftebro og Jonas Hoff Oftebro i stykket "Lang dags ferd mot natt".

BRØDRE: Jakob Oftebro og Jonas Hoff Oftebro spiller alkoholiserte og traumatiserte brødre i Eugene O'Neills «Lang dags ferd mot natt».

Foto: Lars Opstad / Oslo Nye Teater

Problematisk poetisk

For dem som så intervjuet med familien på «Lindmo» nylig: Flytt alle fire over på teaterscenen. Kle på dem grå og litt gammeldagse klær, men la dem beholde munterheten og gjøgleriet.

Prakk på dem en lite synlig rusavhengighet, og du har «Lang dags ferd mot natt» i et nøtteskall.

Slik jeg ser det, har ikke det kunstneriske teamet klart å lande hva «Lang dags ferd mot natt» egentlig skal være. Det er underlig at produksjonen legger opp til et poetisk mørke, mens skuespillerne utfordrer dette med alt de er og har.

Eksempler: Alt på scenen er sort. Kostymene er gammeldagse og grå. På bakveggen bølger tåken seg oppover, fint lyssatt, det er som tåkeskulpturer som sperrer karakterene inne.

Musikken er dvelende, stillestående, den har til tider en østlig klang – helt fine komposisjoner, men ikke særlig virkningsfulle som teatermusikk.

Denne produksjonen trenger noe annet enn mørk, poetisk stemningsskaping, og her har musikken en viktig funksjon i å skape driv. Men det gjør den ikke. Det er som om noen har glemt at disse virkemidlene også er viktige historiefortellere.

Dermed blir kontrasten stor til det som spiller seg ut på scenen.

Anette Hoff, Jakob Oftebro og Nils Ole Oftebro i stykket «Lang dags ferd mot natt».

FAMILIEDRAMA: Scenografien er preget av lyssatt røyk på bakvegg, sort interiør og grå kostymer. Fra venstre: Anette Hoff, Jakob Oftebro og Nils Ole Oftebro (foran).

Foto: Lars Opstad / Lars Opstad

Familiær egenart

For der gjøgles det. Der er det ganske god stemning. Det virker som om regissør Hodne har gitt skuespillerne relativt frie tøyler, i hvert fall latt dem få spille ut hver sin velkjente egenart.

Det er forståelig, og det er ikke sikkert det er dumt.

Det er jo dessuten det folk vil ha. Det er klart det er ekstra gøy når James Jr. (Jakob Oftebro) støtt og stadig parodierer faren. Det er ekstra mykt når scenene med nærhet spilles ut.

Det er så man kan høre en knappenål falle når de to brødrene en sen nattetime snakker ut om sjalusi.

Men det er likevel en stor kontrast mellom spillestilen og mørket estetikken legger opp til. Og denne kontrasten er bare i veien.

Fra stykket «Lang dags ferd mot natt» med Nils Ole Oftebro fremst på scenen og Anette Hoff i bakgrunnen.

TANKEFULL: Nils Ole Oftebro som skuespilleren James Tyrone sr. og kona Mary Cavan Tyrone (i virkeligheten Anette Hoff – og Oftebros kone).

Foto: Lars Opstad / Oslo Nye Teater

Når en skuespillerfamilie spiller en skuespillerfamilie, er det selvsagt samspillet som er det sentrale.

Og i det gjenkjennelige, midt i gjøgleriet, er det Jonas Hoff Oftebro som står frem med variert og interessant spill.

Han tar rytmen ned når det trengs, senker stemmen og introduserer en intens ro, han lar replikkene bli nære, hverdagslige, nesten familiære. Han lykkes flere ganger i å åpne små rom i replikkene og utvide fortellingen.

Jonas Hoff Oftebro og Nils Ole Oftebro i stykket «Lang dags ferd mot natt».

FAR OG SØNN: Jonas Hoff Oftebro gjør den mest interessante karakteren i «Lang dags ferd mot natt» som Edmund, mener NRKs kritiker. Nils Ole Oftebro til høyre.

Foto: Lars Opstad

Utfordringen er at stykket ikke borer ordentlig ned i avgrunnen O'Neill har lagt åpen. Skuespillerne kommer til det punktet der de titter ned i mørket, ser på hverandre, tenker «næh» og blir værende.

Ser de rusavhengige ut, denne kvartetten? Nei. Tror vi på at de er det? Egentlig ikke. Til det er uttrykket for glatt.

Så selv om det er mørkt og de har det fælt, så blir sluttscenen med brudekjolen nærmest tam. Og det selv om Anette Hoff har noen virkelig fine øyeblikk der hun spiller ut mor Marys morfinrus.

Anette Hoff ser ut av vinduet i stykket «Lang dags ferd mot natt».

RUS OG ENSOMHET: Ensomheten har ødelagt mye for familien Tyrone. Hver av de fire familiemedlemmene har blitt drevet inn i rusmisbruk, og i løpet av teaterforestillingen kommer alle traumene frem. Det er hardt å være mor, lettere å flykte inn i rusen for Mary Tyrone (Anette Hoff).

Foto: Lars Opstad / Oslo Nye Teater

Samtidig er dette teaterhistorisk. For første gang spiller en hel skuespillerfamilie alle rollene i O'Neills stykke, skal vi tro Oslo Nye Teater.

«Lang dags ferd mot natt» er i så måte en sjelden mulighet.

Det kunne bare blitt så mye skarpere, vondere og mørkere.

Hei!

Eg melder teater, scenekunst og dans for NRK. Les også meldingane mine av «Miss Saigon» på Folketeateret, «Lang dags ferd mot natt» ved Oslo Nye Teater, eller «Frost» ved Det Norske Teatret. 

Natur, samliv, karriere – og sau. Bård Tufte Johansen, familien Oftebro, Hannah Storm og søstrene Rakel og Rebekka har mye på hjertet i ukas Lindmo.

OFTEBRO HOS LINDMO: Hele gjengen er samlet i tv-studio for å diskutere den nye teateroppsettingen og familiesamarbeidet. Sendt på NRK1 12. januar 2024.

Kulturstrøm

  • ABBA-Benny lagar jinglar til svensk P2

    ABBA-veteranen Benny Andersson har komponert lydlogoar til den svenske radiokanalen P2, melder Sveriges Radio.

    – Eg har laga 37 forskjellige forslag for å sjå om hansken passa, seier komponisten og musikaren til kanalen.

    Jinglane er spelt inn saman med Sveriges Radios Symfoniorkester, og Andersson er sjølv med på piano.

    Dei nye lydsnuttane blei tekne i bruk måndag.

    Benny Andersson
    Foto: Alberto Pezzali / AP
  • Nye rekordar for Swift

    Aldri før har eit album blitt strøyma så mykje på ei veke som Taylor Swifts «The Tortured Poets Department». Utgjevinga gjekk rett til topps på Billboard-lista.

    Musikkmagasinet sjølv omtaler det som «ein historisk debut på nummer 1».

    Albumet med 16 låtar blei gitt ut 19. april. To timar seinare overraska Swift fansen ved å sleppe 15 låtar til, og kunngjorde at det var eit dobbeltalbum.

    I veka fram til og med 25. april blei det selt 2,61 millionar såkalla albumekvivalentar. Av dette var 1,91 millionar tradisjonelt albumsal, inkludert digitale nedlastingar, CD-ar, kassettar og heile 859.000 vinylplater.

    Dette er det høgaste talet vinylkopiar av eit album som er selt på ei veke i moderne tid, opplyste Billboard.

    (NTB)

    Taylor Swift