Farlig elegant Beethoven

Det ble en begivenhet av musikkhistoriske dimensjoner da Andsnes spilte Beethovenkonserter i Operaen søndag. Fantastisk velfundert, overjordisk presist og et eksplosivt temperament skapte en elegant og farlig Beethoven.

Leif Ove Andsnes

I helgen gikk startskuddet for Andsnes' nye store prosjekt: 'Beethoven - A journey.'

Foto: Det Norske Kammerorkester

Veire anmeldelse riktig størrelse

Hovedsalen var like forventningsfull som den var stappfull. Dette var starten på pianistens flerårige Beethovenprosjekt, hvor Andsnes kommer med flere Beethoven-CDer, og spiller Beethovens fem klaverkonserter med topporkestre over hele verden.

Allerede starten på reisen satte musikkhistoriske spor etter seg.

Les mer:-Det er mykje skittent i musikken.

Personlig og kantete

Andsnes spilte Beethovens Klaverkonsert nr. 1 (1798) med stor eleganse, og den rolige 2. satsen bød på vakker, litt innadvendt myk klang. Men det perlende møtte også massiv motstand fra mange trampende harde aksentueringer. Dette la en personlig tøff og kantete dimensjon til perfeksjonen. Og slikt er livsnødvendig i Beethovens musikk.

Det ligger nemlig noe dypt menneskelig i måten Beethoven er som en elefant i klassisismens pent balanserte glasshus. Han tråkker rundt og kommer med mange brå, temperamentsfulle utbrudd, både humoristiske og eksplosive. Det geniale er at Andsnes fikk dette frem uten å spille karikert og bajas-aktig.

Farlig energi

Det store høydepunktet kom etter pause, i Klaverkonsert nr. 3 (1803). Den har lengre linjer og større alvor, preget av Beethovens samtid med revolusjon og samfunnsmessige omveltninger som bakteppe. Igjen spilte Andsnes glassklart og presist, men ladet frasene med en energi som bygde seg opp til å bli farlig intens. Det var som å vente på en bombe som skulle detonere. Og forløsningen kom i siste sats, på en litt sorg-munter måte.

Leif Ove Andsnes

Leif Ove Andsnes ledet orkesteret fra klaverkrakken.

Foto: Det Norske Kammerorkester

Les mer: Andsnes imponerer med Rakhmaninoff.

Les mer: Ruset på klang

Orkesteret spilte seg til topps

Det Norske Kammerorkester

Det Norske Kammerorkester.

Foto: Det Norske Kammerorkester

Andsnes ledet Det Norske Kammerorkester fra klaverkrakken, og de spilte med trøkk og tæl. Den friske spillestilen passer på mange måter perfekt til Beethovens temperamentsfulle musikk. I den 1. klaverkonserten klarte de ikke alltid å matche solistens mange brå karaktersskift, og noen myke nyanser manglet i den innledende Idomeneo-overtyren. Men i den 3. klaverkonserten spilte de seg til topps, med et samspill med solisten som smeltet sammen til en intens helhet.

For de som ikke var tilstede, er den gode nyheten at det blir flere anledninger: Andsnes spiller Beethovenkonserter med Trondheim Symfoniorkester i mai, og han gjester Festspillene i Bergen med Mahler Chamber Orchestra neste år. Løp og kjøp!

Kulturstrøm

  • Ariana Grande setter album-rekord

    Albumet «Thank U, Next» gikk til topps på den amerikanske albumlisten Billboard i sin første uke. Med 307 millioner nedlastinger, skal det være de beste strømmetallene noensinne for en kvinnelig artists album i den første uken i salg. Det er fjerde gang Grande inntar topplasseringen på albumlisten i USA med et nytt album. Hun topper også albumlister i en rekke land nå, inklusive VG-lista i Norge. (NTB)

    Ariana Grande på minnekonsert i Manchester
    Foto: NRK
  • Bring Me The Horizon avlyser

    Årsaken er stemmeproblemer for vokalisten Oliver Sykes. Dermed avlyser rockebandet sine gjenværende konserter i USA. Bandet skal etter planen til Roskilde-festivalen i sommer. Bandet var tidligere i vinter for første gang nominert til Grammy-prisen, for årets rockelåt, med «MANTRA». (NTB)

    Bring Me the Horizon
    Foto: LUCY NICHOLSON / Reuters / NTB Tema
  • Datatreff samla 300 i lita bygd

    Tiril Sørdal (16) brukar mange timar i veka på dataspel. Det at ho bur på ein liten plass der det skjer lite er litt av grunnen. Blan-sjef Markus Bjørnereim vonar at folk no forstår at gamerar ikkje er gutar og jenter som sit på rommet og ikkje har vener.