Hopp til innhold

Farlig elegant Beethoven

Det ble en begivenhet av musikkhistoriske dimensjoner da Andsnes spilte Beethovenkonserter i Operaen søndag. Fantastisk velfundert, overjordisk presist og et eksplosivt temperament skapte en elegant og farlig Beethoven.

Leif Ove Andsnes

I helgen gikk startskuddet for Andsnes' nye store prosjekt: 'Beethoven - A journey.'

Foto: Det Norske Kammerorkester

Veire anmeldelse riktig størrelse

Hovedsalen var like forventningsfull som den var stappfull. Dette var starten på pianistens flerårige Beethovenprosjekt, hvor Andsnes kommer med flere Beethoven-CDer, og spiller Beethovens fem klaverkonserter med topporkestre over hele verden.

Allerede starten på reisen satte musikkhistoriske spor etter seg.

Les mer:-Det er mykje skittent i musikken.

Personlig og kantete

Andsnes spilte Beethovens Klaverkonsert nr. 1 (1798) med stor eleganse, og den rolige 2. satsen bød på vakker, litt innadvendt myk klang. Men det perlende møtte også massiv motstand fra mange trampende harde aksentueringer. Dette la en personlig tøff og kantete dimensjon til perfeksjonen. Og slikt er livsnødvendig i Beethovens musikk.

Det ligger nemlig noe dypt menneskelig i måten Beethoven er som en elefant i klassisismens pent balanserte glasshus. Han tråkker rundt og kommer med mange brå, temperamentsfulle utbrudd, både humoristiske og eksplosive. Det geniale er at Andsnes fikk dette frem uten å spille karikert og bajas-aktig.

Farlig energi

Det store høydepunktet kom etter pause, i Klaverkonsert nr. 3 (1803). Den har lengre linjer og større alvor, preget av Beethovens samtid med revolusjon og samfunnsmessige omveltninger som bakteppe. Igjen spilte Andsnes glassklart og presist, men ladet frasene med en energi som bygde seg opp til å bli farlig intens. Det var som å vente på en bombe som skulle detonere. Og forløsningen kom i siste sats, på en litt sorg-munter måte.

Leif Ove Andsnes

Leif Ove Andsnes ledet orkesteret fra klaverkrakken.

Foto: Det Norske Kammerorkester

Les mer: Andsnes imponerer med Rakhmaninoff.

Les mer: Ruset på klang

Orkesteret spilte seg til topps

Det Norske Kammerorkester

Det Norske Kammerorkester.

Foto: Det Norske Kammerorkester

Andsnes ledet Det Norske Kammerorkester fra klaverkrakken, og de spilte med trøkk og tæl. Den friske spillestilen passer på mange måter perfekt til Beethovens temperamentsfulle musikk. I den 1. klaverkonserten klarte de ikke alltid å matche solistens mange brå karaktersskift, og noen myke nyanser manglet i den innledende Idomeneo-overtyren. Men i den 3. klaverkonserten spilte de seg til topps, med et samspill med solisten som smeltet sammen til en intens helhet.

For de som ikke var tilstede, er den gode nyheten at det blir flere anledninger: Andsnes spiller Beethovenkonserter med Trondheim Symfoniorkester i mai, og han gjester Festspillene i Bergen med Mahler Chamber Orchestra neste år. Løp og kjøp!

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.