Hopp til innhold

«Snømannen»-ansatte sier de gikk sultne

Mat og vann frøs til is og folk sier de gikk sultne. Ansatte på «Snømannen»-produksjonen forteller om stor misnøye med serveringen på filmsettet.

Maten på «Snømannen»-settet
Foto: Anonym

– Noen av måltidene var det verste jeg har sett på en filminnspilling i Norge, men det ble heldigvis bedre etter hvert. Flere dager hadde maten og vannet frosset, så enkelte dager jobbet vi opp mot femten timer uten mat, forteller en norsk filmarbeider.

NRK har snakket med en rekke ansatte på Snømannen-produksjonen. De aller fleste uttaler seg anonymt, av frykt for fremtidige jobbmuligheter i bransjen.

Kulinariske kulturforskjeller

Da «Snømannen» ble spilt inn i Oslo, Bergen og Rjukan-området i fjor vinter, var det den største filmproduksjonen på norsk jord. Det var også en ildprøve for den nye insentivordninga som skal lokke internasjonale storproduksjoner til Norge.

Det skulle bli en førstereis med flere skjær i sjøen, ifølge en rekke norske ansatte på produksjonen NRK har snakket med.

Ikke minst bød matservering på store problemer, spesielt etter at produksjonen forflyttet seg ut av Oslo.

Flere av de engelske produksjonsmedarbeiderne skal på et tidspunkt ha vært svært misfornøyde med maten. Flere som var involvert i matserveringen forteller til NRK at engelskmennene stilte med høye forventninger.

En av dem som jobbet med å forberede maten, forteller at det utenlandske crewet forventet tradisjonelle engelske retter som fish and chips og shepherd's pie, også når produksjonen befant seg langt utenfor allfarvei.

I tillegg kom det forespørsler fra deler av produksjonsstaben om ting som mandelmelk og veganske retter.

– De krevde litt større utvalg enn man er vant med, flere valgmuligheter og full engelsk frokost, mens det på norske produksjoner ofte kan være bare brød og ost og skinke, bekrefter Espen Gryt.

Han er daglig leder i Elvebredden Catering, som leverte maten til filmsettet. Han mener bildene av maten i denne saken ikke er representative for den maten som selskapet leverte.

– Vi kan ikke noe for at noen har forsynt seg av sopp til fiskekaker i stede for det tilbehøret som hørte til. De bildene av matkasser på bakken må være tatt før bordene til buffet ble levert, og før noen hadde gjort det hele klart til servering. Vi hadde blant annet seks ulike varmretter til frokost og tre varme retter til lunsj hver dag.

Han bekrefter at kaldmat som pålegg frøys, men sier at det skjedde nok kun en gang under ekstreme forhold.

Vanskelige vinterforhold

Flere dager forløp innspillingen uten oppsatte pauser, og de ansatte måtte selv få i seg mat når de kunne. Men ofte var matstasjonen plassert så langt unna filmsettet at det ble nesten umulig å ta seg matpause, forteller flere av dem som jobbet på produksjonen.

Mange innspillingsdager fant sted utenfor allfarvei, med begrensa tilgang til forsyninger for dem som skulle lage og servere maten.

Flere forteller om svært knappe matbudsjetter. Utenfor Oslo måtte råvarene som regel skaffes fra lokale dagligvarebutikker til vanlig utsalgspris.

De barske norske vinterforholdene hjalp ikke. Ansatte sier at lave temperaturer på innspillingsstedet førte til at både mat og vann frøs.

– Her er det nok et team som ikke er vant med å jobbe i slik kulde. De har ikke tatt høyde for å ha varme, mer å holde ting kjølig, som man er vant til. Så kulden de ble møtt med her, var nok et sjokk, sier Espen Gryt.

– Oppbevaring av maten var ikke deres ansvar?

– Jo, men ikke under servering. Vi hadde ansvar for å tilberede og få den levert, men det var ikke alltid at stedet den skulle serveres, var oppvarma.

Tor Arne Øvrebø, som er norsk linjeprodusent for filmen, ønsker ikke å kommentere detaljer rundt produksjonen, men sier at de ansatte etter overenskomsten ikke har krav på servering.

Det har ikke lyktes NRK å få en kommentar fra Working Title Films eller Universal Films.

Kulturstrøm

  • Voldsomme reaksjoner på dansk Eurovision-artist

    Danmarks Eurovision-håp, artisten Saba, forteller at hun har vurdert å trekke seg etter kraftige reaksjoner på at hun deltar i den europeiske finalen.

    Reaksjonene kommer i forbindelse med Israels omdiskuterte deltakelse i Eurovision samtidig med krigføring på Gazastripen.

    Anna Saba Lykke sier til Ekstra Bladet at hun har bearbeidet opplevelsen med psykolog, og at hun nå har valgt å stenge alle sine sosiale medier etter kraftige oppfordringer om at hun bør trekke seg.

    Saba mener det er viktig for mangfold og representasjon at hun deltar. Hun har vært åpen om at hun er skeiv, adoptert og har utfordringer med psykisk helse.

    Hun er også blant artistene som har underskrevet oppropet om fred og våpenhvile i Gaza.

    Den danske sangeren Saba, Anna Saba Lykke.
    Foto: Ida Marie Odgaard / AP
  • 3 mill. til første samiske animasjonsfilm

    Norsk filminstitutt (NFI) melder fredag at animasjonsfilmen «Kunnskapens skog / Daajroen boelte» har fått 3 millioner i produksjonstilskudd.

    Ifølge NFI handler filmen om søsknene Anta og Bräjta som følger nordlyset til den parallelle verdenen Saajve

    Totalbudsjettet på den svensk-norske samproduksjonen er på nær 23 millioner kroner.

    Oskar Östergren Njajta står for regi og manus og produksjonsselskapet Krystallplaneten i Tromsø er med fra norsk side.

    Ifølge NTB blir dette historiens første animerte samiske langfilm. Den har planlagt premiere i 2026.

    «Kunnskapens skog» / «Daajroen boelte»er tidenes første samiske animerte langfilm.
    Foto: Bautafilm
  • Israel skjerper reiserådet til Malmö

    Israelske myndigheter har skjerpet reiserådet til Malmö i forbindelse med Eurovision.

    Det skriver Israel National News.

    Reiserådet er oppgradert fra 2 til 3. Det tidligere nivået innebærer at det eksisterer en «mulig trussel», mens det nye nivået innebærer en moderat trussel. Det betyr også at israelere som har planlagt å reise til Malmö, bør revurdere om turen er nødvendig.

    Det forhøyede nivået gjelder i perioden når Eurovision arrangeres i byen.

    (NTB)