Hopp til innhold

– Uhyrlig av statsministeren

Regissøren bak det omstridte teaterstykket «Ways of Seeing» gikk til frontalangrep på statsministeren.

Dette vises av Tor Mikkel Waras bolig i «Ways of Seeing»

OMSTRIDT STYKKE SATT OPP IGJEN: I teaterstykket «Ways of Seeing» blir boligene til flere politikere vist fram. På dette bildet vises fasaden på huset til tidligere justisminister Tor Mikkel Wara, her fra en tidligere forestilling.

Foto: Privat

– Uhyrlig. Det var så uhyrlig at statsministeren gikk ut mot oss i en pågående straffesak. Det var en komplett misforståelse av sin rolle, sa Pia Maria Roll, regissør av «Ways of Seeing» i en paneldebatt i dag.

Det omstridte teaterstykket «Ways of Seeing» var igjen å se på scenen i dag på Rådstua under scenekunstfestivalen «Vårscenefest» i Tromsø.

To utsolgte forestillinger ble etterfulgt av paneldebatt i kommunestyresalen på rådhuset i byen, der temaet var mistillitens pris.

Der ble blant annet spørsmålet om samtalene i etterkant av «Ways of Seeing» har handlet om mistillit til så vel kunsten som politiet og politikken stilt.

Pia Maria Roll, regissør "Ways of seeing"

Regissør Pia Maria Roll i salen da «Ways of Seeing» ble satt opp i Tromsø i dag på Rådstua.

Foto: Rune N. Andreassen / NRK

– Statsministeren misforsto sin rolle

– Uhyrlig. Det var så uhyrlig at statsministeren gikk ut mot oss i en pågående straffesak var en komplett misforståelse av sin rolle, sa Pia Maria Roll, regissør av «Ways of Seeing».

– Vi var mistenkte i en straffesak, vi forsvarte oss. Vi jobbet utrolig disiplinert med å akseptere at vi ble holdt ansvarlig for det som skjedde med Waras hus, selv om vi skjønte i januar hvem som trolig sto bak det, fortsatte hun.

Høyrepolitiker Erlend Svardal Bøe kjente igjen noe av samfunnsbeskrivelsen i stykket, men han mente at det ble brukt ubehagelige virkemidler.

– Der står en og overvåker personers hus der hele familien trekkes inn, det reagerer jeg veldig på, sa Bøe. Han argumenterte også Erna Solbergs rett til ytringsfrihet.

Statssekretær Rune Alstadsæter ved Statsministerens kontor henviser til statsministerens svar i Stortinget 27., som svar på uttalelsen fra Pia Maria Roll i dag.

Var siktet for krenking av privatlivets fred

I «Ways of Seeing» vises boligene til flere kjente personer, blant annet justisminister Tor Mikkel Wara. Det førte til at samboeren til Wara anmeldte kunstnerne for å gå for tett inn på privatlivet deres og viste til at familien hadde vært utsatt for sjikane og boligen og bilen deres for hærverk. Kunstnerne ble også siktet for krenking av privatlivets fred, men siktelsen mot dem ble frafalt.

Senere fikk historien en helt ny vending da samboeren ble siktet for hendelsene selv, og Tor Mikkel Wara gikk av som justisminister.

Statsministeren ville ikke beklage

Statsminister Erna Solberg engasjerte seg i saken, og uttalte at kunstnere måtte tenke seg godt om fordi de kunne gjøre det tøffere å være politiker ved å zoome så tett inn på privatlivet til politikerne. Aps Annette Trettebergstuen mente at Solberg burde be om unnskyldning for uttalelsen. Statsministeren viste til også hun har ytringsfrihet, og så ingen grunn til å si beklage.

LES OGSÅ:

Frp-paret reagerte på snikfilming av hjemmet – men teateret viste bilder av feil hus

Solberg vil framleis ikkje beklage overfor teater

PST: Samboeren til Wara mistenkt for alle trusselhendelsene

– Mediene tjener på å gjøre samfunnet mer rasistisk

Roll langet også ut mot norske medier i debatten.

– Jeg har lest ganske mange rapporter i forhold til norske medier. Graden av beskrivelse av islam, innvandring, muslimer med negativt fortegn, prosentvis i forhold til hvor stor innvirkning dette har på folks liv, er jo proporsjonalt helt absurd, sa hun.

Roll fikk så spørsmål om hun mener at mediene har til interesse å gjøre Norge til et mer rasistisk land.

– Ja, det selger aviser, svarte hun.

Paneldebatt Tromsø Ways of seeing

I panelet i dag satt seniorrådgiver ved Nansen Fredssenter, Steinar Bryn, regissør Pia Maria Roll, høyrepolitiker Erlend Svardal Bøe, skuespiller i «Ways of Seeing» Hanan Benammar og journalist og teateranmelder i Aftenposten, Per Christian Selmer Andersen. Journalist og kunstkritiker Anki Gerhardsen ledet debatten, arrangører bak debatten var Nordlys i samarbeid med «Vårscenefest».

Fikk Statens kunstnerstipend

I slutten av mars tildelte Kulturrådet kunstnerne bak stykket, Statens kunstnerstipend. Totalt er det snakk om 2,7 millioner kroner fordelt på tre kunstnere, og utbetales over flere år.

Ways of seeing på Black Box teater

VILLE HA DEBATT: Kunstnerne bak «Ways of Seeing» ønsket å skape diskusjon rundt ytringsfrihet. Det ble det, blant annet i spørretimen i Stortinget.

Foto: Leif Gabrielsen

Stykket ble opprinnelig satt opp på Black Box i Oslo i november i fjor. «Ways of Seeing» blir også satt opp på Festspillene i Bergen i slutten av mai, og på Det Norske Teatret under årlige teatermønstringen Heddadagene.

Kunstnere bak «Ways of Seeing» får 2,7 millioner i stipend

«Ways of seeing» til Festspillene i Bergen

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.