Én kilometer med stoff danner utgangspunkt for tekstilinstallasjonen «Flom», som nå fyller Tårnsalen på Kode.
Gjennom over tjue år har Hanne Friis markert seg med sine sanselige verk i grenseland mellom tekstil og skulptur. Hun har jobbet med alt fra nylon og syntetisk gummi, til dongeri og silke.
Hun har utviklet en helt egenartet teknikk der hun bretter stoffene i små, fine legg som hun syr sammen med fisketråd, slik at det oppstår en vaflet eller rillet overflate.
På denne måten formgir hun mektige tekstilskulpturer som noen ganger minner om draperier og klær, og andre ganger har en nesten kroppslig eller undersjøisk kvalitet, som indre organer, eller koraller og konkylier.
Ved første øyekast ser tekstilene ut som et florlett fossefall av steinvasket silke som faller fra taket mot gulvet.
Foto: Thor BrødreskiftDe ulike tekstilene i «Flom» spiller i ulike fargesjatteringer og skinner vakkert igjennom hverandre.
Foto: Thor BrødreskiftLyset fra takvinduet endrer stemningen. Noen ganger vil tekstilene være fulle av solskinn, mens installasjonen andre ganger vil ligge i tussmørket, kun opplyst av blekt, grått regnværslys.
Foto: Thor BrødreskiftMektig sorgarbeid
Mitt første møte med Hanne Friis sin kunst var på Høvikodden i 2012, da hun presenterte sitt mektige sorgarbeid «Nyanser i blått» på minneutstillingen for 22. juli-terroren.
Her hadde hun laget en monumental tekstilskulptur, som ved første øyekast så ut som florlett fossefall av steinvasket silke som falt fra taket mot gulvet.
I virkeligheten var skulpturen ganske blytung og sydd av gamle olabukser.
Ved å bruke jeansen, som er selve det tidløse ungdomssymbolet, skapte hun en poetisk og brutal refleksjon omkring alle de mange ungdommene vi mistet den vonde fredagen i 2011.
Verket gjorde et uutslettelig inntrykk på meg, og siden har jeg fulgt dette kunstnerskapet med stor interesse.
22. JULI-SORGARBEID: Hanne Friis sitt «Nyanser i blått og svart» fra 2012. En skulptur sydd sammen av tettpakkede lag med dongeristoff. Olabukser i hele blåtonespekteret.
Foto: Øystein Thorvaldsen / HOKEn romlig opplevelse
På Kode har Hanne Friis skapt en romlig og nærmest arkitektonisk installasjon med tre store tekstilelementer som er montert under lyskuppelen i tårnsalen.
«Flom» kalles utstillingen, og det er nettopp en flom av stofflighet og lys i ulike farger hun har laget.
Hun viser sin kompetanse når hun stemmer den gylne beigebrune skulpturen opp mot den svarte og den bleke turkise. Her oppstår det et fint fargespill.
FASCINERENDE INSTALLASJON: Jeg elsker hvordan installasjonen fanger lyset. Hanne Friis etterstreber bevegelse i uttrykket. «Flom» er en god tittel. Særlig i den grønne får man følelsen av et fossefall.
Foto: Thor BrødreskiftJeg liker hvordan de forskjellige stoffene skinner gjennom hverandre, hvordan det beige har noe intimt serk- og silkestrømpeaktig ved seg – mens det svarte slettes ikke er svart når jeg kommer tett innpå, men har i seg vakre blå- og lillasjatteringer.
Jeg liker også hvordan den turkisgrønne veksler mellom å fremstå som kostbar silke og tynnslitt grønn plast.
Det får meg til å tenke på slik utvasket plast som man gjerne finner som forsøpling i fjæresteinene.
Dette er styrken i Friis sitt prosjekt: brytningene mellom noe naturlig og noe kunstig. Det som fremstår som skapt og bearbeidet, og det som bare er.
Verket som går i gylne beigetoner har noe intimt ved seg, kanskje fordi fargen minner om noe nattkjole- eller silkestrømpeaktig.
Foto: Thor BrødreskiftHanne Friis er på sitt beste når hun lager tette skulpturer, der mye av materialet er forvandlet. Men brytningen mellom det bearbeidede og det ubearbeide tekstilet er også en viktig del av uttrykket.
Foto: Thor BrødreskiftHer spiller det rike innfallet av dagslys en viktig rolle i uttrykket, noe som gjør at installasjonen hele tiden er i endring gjennom døgnet, og fra dag til dag.
Foto: Thor BrødreskiftNoe som ikke faller helt på plass
Jeg har alltid likt spillet i Friis' skulpturer mellom de tette, vaflede sydde overflatene og de delene av stoffet som danner frie, ubearbeidede folder.
Jeg blir stående en lang stund i denne kaskaden av stoffer og lys og gruble på hva som lugger litt for meg denne gangen, for det er noe som ikke faller helt på plass.
Kanskje er det fordi disse skulpturene er så enormt store at det blir litt mye av det ubearbeidede materialet?
ANERKJENT TEKSTILKUNSTNER: Hanne Friis (f. 1972) er utdannet innen maleri og skulptur ved Kunstakademiet i Trondheim. De siste tiårene har hun beveget seg i en stadig mer tekstil- og håndverksbasert retning og markert seg med sine sanselige verk i grenseland mellom tekstil og skulptur.
Foto: Jannik AbelJeg tror også installasjonen som helhet kunne vunnet på en variasjon i monteringen. Som fargekomposisjon ville det skapt en større spenning hvis ikke var akkurat like mye av hver farge, og hvis kanskje elementene var montert enda litt høyere.
Slik ville betrakteren ikke blitt så bevisst selve opphengningen, men fått en følelse av at stoffene flommet fritt ut av lyset der oppe.
Men alt dette er i grunnen bare småpirk, en perfeksjonisme i møte med en kunstner som bestandig har imponert meg, og som jeg derfor antakeligvis møter med nærmest urimelige forventninger.
Alt i alt var uansett «Flom» en kraftfull og herlig opplevelse som jeg unner alle å få med seg.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Kunstsilo, Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «Sylkvasse sting» av Britta Marakatt-Labba. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.