Loga árvvoštallama sámegillii.
Et gammelt, samisk visdomsord sier at det ikke er folket som eier jorden, men jorden som eier folket.
Samiske barn får lære å respektere dyrene og naturen.
«Vi skriker ikke i skogen», er noe man får høre fra ung alder, forteller Anders Sunna meg, der vi står på Nitja.
Nettopp denne formaningen har han valgt som tittel for sin mektige totalinstallasjon, som nå fyller den store utstillingssalen på Lillestrøm. Hele det kunstneriske prosjektet er som et vilt, fortvilet skrik fra skogene.
Et skrik som uansett ikke blir hørt.
SKOGALTER: I utstillingen får vi føle på den groteske kontrasten mellom samenes livsform som bygger på en mangetusenårig tradisjon, og den kommersielle gruvedriften, som ødelegger samenes livsgrunnlag, og raserer deres gamle offerplasser.
Anders Sunna er en kunstner med vind i seilene.
Han var blant annet en av tre samiske kunstnere som representerte Norden på Veneziabiennalen i 2022. Sunna kommer fra Jokkmokk i Norbotten i Sverige, og har utdannelse både fra Umeå konstskola og Konstfack i Stockholm.
I tillegg har han med seg en bred kunnskap om, og erfaring med, de eldgamle samiske kunsthåndverkstradisjonene duodji.
Det er en sterk opplevelse å tre inn i utstillingen.
Her har Sunna med slanke granstammer og tørrfurustubber skapt det han kaller en skogsrettsal.
Hele installasjonen er en refleksjon over myndighetenes maktovergrep mot samene.
I Sunnas rettsal kan du velge å sette deg på en slags tiltalebenk, eller rett og slett rigge deg til i det høye dommersetet, og kanskje gruble litt på hva en domstol egentlig er for noe.
Historisk opplevelse av urettferdighet
Med jusen forvandles konflikter mellom mennesker til noe distansert og administrativt.
For Sunnas del handler dette om å sette på agendaen hvordan myndighetene i Norden systematisk har tilpasset, og iblant endret, lovene for å tjene og verne om egne økonomiske interesser på bekostning av samefolket.
TRADISJONELL GRAFFITI: Også her ser vi eksempel på Sunnas fragmentariske stil, der han syr sammen ulike formspråk og stiler. Her ser vi at graffitipreget kommer veldig tydelig frem, men med den ovale sjamantrommens form som en klar referanse til den spirituelle samiske arven.
Foto: Anders SunnaI skogsrettens kjerne ligger tykke bøker på hver sin pidestall. Dette er de finske, de norske og de svenske lovene.
Hver av lovsamlingene er gjennomboret av en samekniv.
Det er noe opprørsk og aggressivt ved dette. Som uttrykk for en historisk opplevelse av urettferdighet.
Ulike formspråk og stiler
Det første som møter oss på vei inn i rettsalen, er et monumentalt bilde skapt som en kombinasjon av maleri og collage.
Her skaper han en mektig collage av ulike stiler og formspråk.
Graffitiestetikken preger det hele. Men her finner vi også tradisjonelle samiske motiver som sjamantrommen, og stiliserte helleristningsaktige reinsdyr.
Disse stilles opp mot elementer fra den vestlige akademitradisjonen: klassisk portrettkunst, romantisk landskapmaleri, jugendinspirerte planteornamenter og utsnitt fungerer som små abstrakte malerier.
Et mektig landskap danner bakteppet. Vi ser et bredt elveløp som vakkert reflekterer det blå skumringslyset.
DETALJERTE MOTIV: Ved første øyekast kan dette se ut som et litt kitchete, postkortaktig vinterlandskap. Et frossent elveløp og spredte grantrær, mot en blek vinterhimmel. Men når jeg kommer nærmere ser jeg et vell av ulike motiver som liksom stiger frem fra snølandskapet, som ut av en tykk tåke. Vi ser blant annet en politimann som kommer ut av en politibil og interiøret i en rettsal.
Foto: Nitja senter for samtidskunstPå et høydedrag i bakgrunnen tegner det seg bygninger mot den skimrende kveldshimmelen: Det er Stockholms historiske parlamentsbygning, det rasebiologiske institutt i Uppsala og den gamle, vakre Pajalakirken.
Dette er ulike maktinstanser som på forskjellige måter har bidratt til undertrykkelse og marginalisering av samene.
Undertrykkelsens ansikt
Sentralt i bildet har han malt ulike mektige menn fra forskjellige tidsepoker. Fremstillingen av disse er også preget av den klassisiske, vestlige portrettradisjonen.
Her finner vi den svenske kongen Gustav Vasa, som står bredbent i sitt praktfulle renessanseantrekk. Han var den som innførte den såkalte «lappeskatten».
Vi finner også 1700-tallsbotanikeren Carl von Linné med sin hvite rokokkoparykk. Han er mest kjent for å ha kategorisert planter og dyr, og gitt dem deres latinske navn. Men, han var også den første som lagde formelle klassifiseringer av menneskeraser.
MENNENE BAK: Bildet viser til ulike myndighetspersoner som gjennom Sveriges historie har påvirket og begrenset samenes frihet og mulighet til å utfolde seg. Det er særlig gruvedriften som er utgangspunktet for mye av Sunnas kunstneriske raseri. De lukrative jerngruvevirksomhetene, som har spist av reinens beitemark og fordrevet samene fra det som gjennom århundrer har vært deres land.
Foto: Tor Simen Ulstein / KunstdokEn mer moderne maktskikkelse sitter i en lenestol. Det er Hjalmar Lundbom, som var direktør for det statseide gruveselskapet LKAB. Han representerer kapitalinteressene som gjennom historien alltid har vunnet frem på samenes bekostning.
På den andre siden av maleriet ser vi høyreiste skikkelser i samekofter, en av dem bærer en sjamantromme.
De har dødninghoder og fremstår kun som en hær av skygger, som er i ferd med å forsvinne inn i bakgrunnen.
Selv om Sunnas kunst er svært politisk og fortellende, utlegger han ikke teksten fullstendig for oss.
Det er mye igjen å gruble på i møte med de fascinerende motivene.
STERKE KREFTER: Dette bildet viser levningene av en gammel samisk sjaman som visstnok ble gravd opp i forskningsøyemed, men der det ble så mye kraftfulle spøkerier at man bare måtte begrave ham igjen. Her er sjamanens levninger malt hvilende i en kjørepulk.
Foto: Anders SunnaPersonlig og historisk raseri
Mens jeg går rundt i denne gåtefulle installasjonen, kjenner jeg på det sterke personlige og historiske raseriet som finnes i Sunnas kunst. Hans egen familie har kjempet siden 70-tallet for å få fortsette med reindrift.
En endeløs og fåfengt kamp mot staten.
Men det handler også om det evige ved denne kampen. Det at det bestandig har vært slik, og at det fortvilende nok fortsetter den dag i dag. Bare tenk på Fosen-saken.
Når selv ikke en høyesterettsdom blir respektert, hva skal det samiske folk da gjøre for å vinne frem?
Hvor høyt og skingrende må det skriket fra skogene eller vidda egentlig være?
Jeg elsker Sunnas uttrykkskraft og hans nesten uhyggelige vrede. Denne utstillingen er simpelthen pensum!
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Kunstsilo, Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «Sylkvasse sting» av Britta Marakatt-Labba. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.