Oisann, innholdet som skulle vises her støttes ikke lenger. Vi beklager!

Kyllingtomatgryte med poteter - Kyllingtomatgryte med poteter lager seg nesten selv. - Foto: Jens Blom / NRK

Kyllingtomatgryte med poteter lager seg nesten selv.

Foto: Jens Blom / NRK

Ønsker du å gå to buksestørrelser ned uten å bruke særlig mye tid på matlaging? Da er hovedpoenget å kutte ut hverdagssnopet som kjeks, brus og godteri.

I tillegg kan du prøve deg på disse sunne middagsrettene.

- Erfaringsmessig klarer ikke folk å holde på vanene hvis de må legge om kostholdet drastisk, sier Puls-trener Yngvar Andersen.

Derfor har vi valgt å gi deg tips som gjør de vanlige rettene litt sunnere, i tillegg til at du får inspirasjon til nye retter som kan piffe opp hverdagen.

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh har, på oppdrag fra NRK Puls, laget fire sunne hverdagretter og fire sunne helgeretter du kan lage.

- Jeg håper at dette er mat som er lett å få til i hverdagen. Derfor har jeg brukt enkle råvarer og mat som er delvis ferdiglaget. Jeg vil ikke at folk skal få dårlig samvittighet fordi de lager ferdigmat noen ganger, sier Lise von Krogh.

Sjekk oppskriftene på enkel og sunn hverdagsmat.

Mer grønnsaker

Sunn hamburger - Lager du hamburger med mye grønnsaker og en sunnere karbonade, får du en sunn hverdagsmiddag - Foto: Jens Blom / NRK

Lager du hamburger med mye grønnsaker og en sunnere karbonade, får du en sunn hverdagsmiddag

Foto: Jens Blom / NRK

- Det første du bør gjøre hvis du skal ha et sunt måltid, er å spise mer grønt. Minst en tredjedel av tallerkenen bør være grønnsaker. Hvis du skal ned to buksestørrelser, bør halvparten av tallerkenen være grønn, sier von Krogh.

Vil du gå ned to buksestørrelser?

For lite grønnsaker er en vanlig middagsfelle, en annen er mye rødt kjøtt.

- De fleste spiser for mye rødt kjøtt. Det beste er å variere kjøttet med for eksempel kylling. Hvis du spiser kjøtt og fugl 3-4 ganger i uken, og fisk eller en eggerett de andre dagene, kan du leve veldig sunt, sier von Krogh. Hun påpeker at fisken gjerne kan være fet. Laks, ørret, sild, makrell og tunfisk er gode alternativer.

Sjekk ut disse oppskriftene med mye grønnsaker.

Rask mat

Fiskewok - I fiskewoken kan du bruke frossen fiskemix og frosne grønnsaker. - Foto: Jens Blom / NRK

I fiskewoken kan du bruke frossen fiskemix og frosne grønnsaker.

Foto: Jens Blom / NRK

Hvis du er opptatt av at maten skal være rask å lage, er fisk et bra alternativ.

- Mange kvier seg for å lage fiskeretter, men fisk er veldig enkelt. Du bare putter den i stekeovnen. Hvis du lager "boil-in-bag" natturris og hakker noen grønnsaker mens fisken er i ovnen, er det veldig raskt, sier von Krogh.

Gjør hverdagen sunnere med fisk