Hopp til innhold

Slik blir NRKs dramaserie om 22. juli

Serien skal handle om mennesker som gjennom sin jobb ble berørt av terroren. – Vi kan ikke late som 22. juli ikke har hendt, sier regissøren Pål Sletaune.

22. juli dramatikk

DRAMATISK: Politi og ambulansepersonell i regjeringskvartalet 22. juli 2011. Folkene på bildet har ingen direkte tilknytning til tv-serien om 22. juli.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Det har lenge vært snakk om det. Nå er avgjørelsen tatt. NRK skal lage en omfattende dramaserie om 22. juli.

Med over 70 millioner kroner i budsjett starter opptakene i april 2018. Planlagt sendedato er høsten 2019.

Seks timelange episoder er planlagt. Serieskaperne er ekteparet Sara Johnsen og Pål Sletaune.

pål sletaune og sara johnsen

SERIESKAPERNE: Sara Johnsen og Pål Sletaune har jobbet på og av i flere år med tv-serien om 22. juli. Nå er det bekreftet at det kommer en serie høsten 2019.

Foto: Hans-Olav Rise / NRK

Førstnevnte har skrevet manuset. Sistnevnte har regi.

– Vi gjør et forsøk på å fortelle om hendelsen gjennom ringvirkningene av terroren. Ikke om de direkte berørte, sier Sletaune til NRK.

Han har tidligere laget filmer som «Naboer» og «Babycall». Sara Johnsen står bak filmer som «Upperdog» og «Vinterkyss».

Menneskene som ble berørt

Dramaserien skal hete «22. juli» og vil handle om mennesker som gjennom sitt arbeid ble berørt av terroren.

Hovedkarakterene i serien vil være dem som ble nødt til å takle konsekvensene av terroren. Som å ta ansvar for å begrave de døde, redde de skadete, trøste de sørgende og dømme den skyldige.

– Vi opplever at dette er en veldig god måte å si noe om landet vårt på. Hvem vi er som folk og hvordan landet fungerer når det oppstår en slik ekstrem katastrofe, sier Johnsen.

Serieskaperne ønsker ikke å fortelle den direkte historien om det som skjedde.

– Den tilhører de som var der, slår Johnsen fast.

Anders Behring Breivik blir derfor heller ikke en del av historien.

– Han har ikke noen naturlig plass i vår serie. Og han fortjener heller ikke en plass, sier hun.

Omfattende research

Karakterene i serien er kun basert på ekte mennesker og er ikke reelle personer fra det virkelige liv. De er resultatet av en omfattende researchprosess og flere intervjuer med berørte.

Aftenposten-journalistene Kjetil Østli og Ola Henmo

RESEARCH: Arbeidet med serien har krevd flere timer med intervjuer og research. Her har Aftenposten-journalistene Kjetil Østli og Ola Henmo bidratt med arbeidet.

Foto: Hans-Olav Rise / NRK

Her har serieskaperne fått god hjelp fra de tidligere Aftenposten-journalistene Kjetil Østli og Ola Henmo.

– Serien vil også handle mye om menneskers styrke. Det har vært berikende i researchen å møte så mange sterke mennesker, sier Sletaune.

– Hva har dere å si til de som måtte mene at det er for tidlig å lage en tv-serie om 22. juli?

– Vi kan ikke late som 22. juli ikke har hendt. Det er den største forbrytelsen å glemme den dagen. Derfor er det viktig å fortelle de historiene, sier han.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters