Det viser tall fra den splitter nye rapporten «Musikk i tall 2012». Det er første gang at det foreligger et komplett regnestykke for omsetningen til aktører i norsk musikkbransje.
Ved å gå gjennom regnskapstall, har konsulentselskapet Rambøll funnet totaltallet for omsetningen av norsk musikk i 2012: 3.086.000.000 kroner.
– Rapporten gir et kunnskapsgrunnlag som ikke har vært der før. Den vil gjøre det enklere for bransjen å planlegge målrettede tiltak, sier Christin W. Krohn, en av tre konsulenter som har laget rapporten for Kulturdepartementet og Kulturrådet.
Mye større eksport i Sverige
Rapporten viser også at Norge eksporterte musikk i 2012 for 247 millioner kroner. Dette tilsvarer åtte prosent av den totale omsetningen.
Dette er langt bak våre svenske naboer, som solgte musikk til utlandet for 993 millioner kroner – 16 prosent av alt svensk musikksalg.
– Vi ligger etter svenskene og danskene på eksport av musikk, og det kan se ut som om det er et uforløst potensial i Norge på det området. Nå er det opp til bransjen å diskutere funnene i rapporten og finne ut hva vi kan gjøre bedre, sier Krohn.
Direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway, kontoret for norsk musikkeksport, erkjenner at vi fortsatt har en lang vei å gå før vi er like suksessfulle som våre svenske naboer.
– Vi er store internasjonalt i nisjesjangre som jazz, opera og black metal, men den rosa elefanten i rommet er at vi ikke er like gode som svenskene til å lage kommersiell popmusikk, sier Finnskog.
– Ser arven etter Stargate
I rapporten kommer det fram at det er særlig på salg av musikk til utlandet og inntekter fra opphavsrett utenlands at svenskene slår oss ned i støvlene.
Norge eksporterte innspilt musikk for 78 millioner i 2012, mens tallet for Sverige er 196 millioner.
Og forskjellen i inntekter fra opphavsrett ute er enda større: 66 millioner i Norge versus 505 millioner i Sverige.
Artist Jarle Bernhoft, som lenge har satset på suksess i utlandet, tror forskjellen skyldes at svenskene har lengre tradisjoner enn oss for popmusikkeksport.
– De har en infrastruktur opparbeidet fra ABBAs dager og har klart å utnytte den effekten. Det ligger også i den svenske kulturen helt fra Bernadottes tid å være koblet til utlandet. De har stolte kulturtradisjoner, mens vi ennå er en ung nasjon, sier den albumaktuelle artisten.
Kathrine Synnes Finnskog er enig i Bernhofts vurdering, men hun mener denne ubalansen er i ferd med å rettes opp.
– Svenskene har lenge turt å reise ut og satse. Det må vi bli flinkere til, og ting ser bedre ut, sier hun, og utdyper:
– Vi har Stargate, mens svenskene har mange Stargate-er. Men vi ser arven etter Stargate med et blomstrende norsk artist- låtskrivermiljø i USA nå. Vi har Cashmere Cat, Lemâitre, Coucheron, Nasty Kutt og Nico & Vinz som alle bor i New York eller Los Angeles og satser på USA som marked.
- LES OGSÅ: Nico & Vinz radiolistet i USA | Lemaitre startet med russemusikk | Produsentskryt til Cashmere Cat
Vi brukte 304 kroner hver på konsert
Totaltallet på i overkant av tre milliarder i omsetning tilsvarer 611 kroner per nordmann (se faktaboks over).
Til sammenlikning brukte hver svenske 665 kroner på musikk, mens danskene samme år omsatte musikk for 683 kroner per innbygger.
– Når vi ser på inntekten man har som privatperson, virker det som om at innbyggerne i Skandinavia setter av et omtrent like stort budsjett til musikk, sier Christin W. Krohn i Rambøll.
– Vi går imidlertid mye mer på konsert enn danskene, og mengden penger vi bruker på det er større enn mange trodde, legger hun til.
Gjennomsnittsnordmannen brukte nemlig 304 kroner på konserter i 2012, mens danskene brukte 252 kroner per hode. Svenskene brukte 351 kroner i snitt.
«Musikk i tall 2012» blir presentert under et seminar på Riksscenen i Oslo torsdag formiddag. Det er planer om å utarbeide tilsvarende rapporter årlig.
LES OGSÅ: