Hopp til innhold

Norsk musikk solgte for tre milliarder i 2012

Til tross for at norsk musikkbransje omsatte for 3,086 milliarder kroner i 2012, blir vi fortsatt banket av svenskene når det gjelder eksport av musikken.

Sirkus Eliassen, Vinni og Odin fra Vamp

HADDE ET GODT 2012: Sirkus Eliassen (til venstre), Vinni og Odin Staveland fra Vamp er alle representert i rapporten «Musikk i tall 2012».

Foto: Terje Bendiksby/Ned Alley/Berit Roald / NTB Scanpix

Det viser tall fra den splitter nye rapporten «Musikk i tall 2012». Det er første gang at det foreligger et komplett regnestykke for omsetningen til aktører i norsk musikkbransje.

Ved å gå gjennom regnskapstall, har konsulentselskapet Rambøll funnet totaltallet for omsetningen av norsk musikk i 2012: 3.086.000.000 kroner.

Christin W. Krohn

POTENSIAL I EKSPORT: – Nå må bransjen se på tallene i rapporten og diskutere tiltak, sier Rambøll-konsulent Christin Krohn, som har laget rapporten «Musikk i tall 2012».

Foto: Pressebilde / Rambøll
Kathrine Synnes Finnskog

TING PÅ GANG ETTER STARGATE: – Vi har hengt etter på popmusikkfronten, men ting skjer i kjølvannet av Stargate med blant andre Cashmere Cat og Nico & Vinz i USA nå, sier direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

– Rapporten gir et kunnskapsgrunnlag som ikke har vært der før. Den vil gjøre det enklere for bransjen å planlegge målrettede tiltak, sier Christin W. Krohn, en av tre konsulenter som har laget rapporten for Kulturdepartementet og Kulturrådet.

Mye større eksport i Sverige

Rapporten viser også at Norge eksporterte musikk i 2012 for 247 millioner kroner. Dette tilsvarer åtte prosent av den totale omsetningen.

Dette er langt bak våre svenske naboer, som solgte musikk til utlandet for 993 millioner kroner – 16 prosent av alt svensk musikksalg.

– Vi ligger etter svenskene og danskene på eksport av musikk, og det kan se ut som om det er et uforløst potensial i Norge på det området. Nå er det opp til bransjen å diskutere funnene i rapporten og finne ut hva vi kan gjøre bedre, sier Krohn.

Direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway, kontoret for norsk musikkeksport, erkjenner at vi fortsatt har en lang vei å gå før vi er like suksessfulle som våre svenske naboer.

– Vi er store internasjonalt i nisjesjangre som jazz, opera og black metal, men den rosa elefanten i rommet er at vi ikke er like gode som svenskene til å lage kommersiell popmusikk, sier Finnskog.

– Ser arven etter Stargate

I rapporten kommer det fram at det er særlig på salg av musikk til utlandet og inntekter fra opphavsrett utenlands at svenskene slår oss ned i støvlene.

Norge eksporterte innspilt musikk for 78 millioner i 2012, mens tallet for Sverige er 196 millioner.

Og forskjellen i inntekter fra opphavsrett ute er enda større: 66 millioner i Norge versus 505 millioner i Sverige.

Artist Jarle Bernhoft, som lenge har satset på suksess i utlandet, tror forskjellen skyldes at svenskene har lengre tradisjoner enn oss for popmusikkeksport.

– De har en infrastruktur opparbeidet fra ABBAs dager og har klart å utnytte den effekten. Det ligger også i den svenske kulturen helt fra Bernadottes tid å være koblet til utlandet. De har stolte kulturtradisjoner, mens vi ennå er en ung nasjon, sier den albumaktuelle artisten.

Kathrine Synnes Finnskog er enig i Bernhofts vurdering, men hun mener denne ubalansen er i ferd med å rettes opp.

– Svenskene har lenge turt å reise ut og satse. Det må vi bli flinkere til, og ting ser bedre ut, sier hun, og utdyper:

– Vi har Stargate, mens svenskene har mange Stargate-er. Men vi ser arven etter Stargate med et blomstrende norsk artist- låtskrivermiljø i USA nå. Vi har Cashmere Cat, Lemâitre, Coucheron, Nasty Kutt og Nico & Vinz som alle bor i New York eller Los Angeles og satser på USA som marked.

Vi brukte 304 kroner hver på konsert

Totaltallet på i overkant av tre milliarder i omsetning tilsvarer 611 kroner per nordmann (se faktaboks over).

Til sammenlikning brukte hver svenske 665 kroner på musikk, mens danskene samme år omsatte musikk for 683 kroner per innbygger.

– Når vi ser på inntekten man har som privatperson, virker det som om at innbyggerne i Skandinavia setter av et omtrent like stort budsjett til musikk, sier Christin W. Krohn i Rambøll.

– Vi går imidlertid mye mer på konsert enn danskene, og mengden penger vi bruker på det er større enn mange trodde, legger hun til.

Gjennomsnittsnordmannen brukte nemlig 304 kroner på konserter i 2012, mens danskene brukte 252 kroner per hode. Svenskene brukte 351 kroner i snitt.

«Musikk i tall 2012» blir presentert under et seminar på Riksscenen i Oslo torsdag formiddag. Det er planer om å utarbeide tilsvarende rapporter årlig.

LES OGSÅ:

Norge selger musikk for tre milliarder. Se Dagsrevyens reportasje. Reporter Marianne Rustad Carlsen.

SVENSKE TRADISJONER: – ABBA brøt vei for svensk popmusikk på syttitallet, og de har klart å utnytte den effekten, sier albumaktuelle Jarle Bernhoft om hvorfor Norge ennå henger etter Sverige på musikkeksport.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter