Hopp til innhold

Bruker opp mot 150.000 på russelåter

Russen kaster titusenvis av kroner etter ferske produsenter som vil lage russelåter. Suksessbandet Lemaitre, som selv begynte med russemusikk, anbefaler sjangeren til unge musikere.

Senses og Lemaitre

Jentene i russebussen «Senses» har brukt nesten 150.000 kroner på å få laget russelåtene sine. Lemaitre, som nå gjør det stort med sin egen musikk, begynte som russemusikkmakere. Fra venstre: Therese Lauritzen, Amalie Lein, Silje Haglund, Amanda Larsen, Vilde Axelsen. Opp til høyre, fra venstre: Ulrik Denizou Lund og Ketil Jansen.

Foto: Christian Ingebrethsen/pressefoto / NRK

Det norske elektronikabandet Lemaitre hadde et eventyrlig 2013, som ble avsluttet med å signere profesjonell platekontrakt med plateselskapet som allerede huser Deadmau5, Empire of the Sun, Phoenix og Air.

For en drøy måned siden spilte de på South By Southwest, den viktigste musikkfestivalen i verden for band som er på vei opp og frem. Men musikken til Ulrik Denizou Lund og Ketil Jansen hadde kanskje aldri blitt til hvis det ikke hadde vært for russemusikken.

– Vi kjente hverandre fra ungdomsskolen, og i løpet av videregående hadde Ketil begynt å lage housemusikk og noen sanger for russ. Da han skulle lage en sang for russebussen jeg var på, så tenkte vi å skrive noe sammen til den.

– Det var første gang vi prøvde å lage noe sammen. Da vi var ferdig med russetiden, prøvde vi å lage egen musikk som var mer oss, en blanding av inspirasjonene våre. Som nå har blitt Lemaitre, sier Lund til NRK.no.

Bandet innrømmer at russesjangeren blir sett ned på av musikkmiljøet i Norge. Men det hindrer dem ikke i å anbefale den til unge lovende musikkhoder.

– Vi ville nok ikke gjort det under samme navn, nei. Men det er genialt for nye artister. Det er en måte de kan tjene penger på musikken sin fra starten av. Jeg gjorde det i tre år under navnet «Ketz», sier Jansen.

Hva synes du om pengebruken? Si din mening i kommentarfeltet.

Har brukt 150.000 på russemusikk

De 25 jentene i russebussen «Senses» har til sammen brukt over 1 million kroner på bussen, blant annet til hvitt skinninteriør, graffitifasade og et digert lydanlegg. Men det de har brukt mest penger på er bussens egen signaturmusikk.

– Den ene sangen betalte vi 80.000 kroner for. Den andre betalte vi 45.000 for. Den siste var hjemmesnekra, så den betalte vi bare 10.000 for. Det blir rundt 150.000 kroner til sammen, sier Vilde Axelsen.

«Senses»-jentene er alt annet enn alene om å punge ut for russelåtene sine.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Russebussen Senses

Jentene i russebussen «Senses» har brukt nesten 150.000 kroner på å få laget russelåtene sine. Fra venstre: Amalie Lein, Silje Haglund, Vilde Axelsen, Amanda Larsen, Therese Lauritzen.

Foto: Christian Ingebrethsen / NRK

NRK har foretatt en ringerunde blant russ som har kjøpt og satset på egne sanger til russebussen sin. Den viser at russen bruker mellom 50.000 og 100.000 kroner, kun på musikken.

Noen har også flere låter, som skal passe til ulike anledninger. Hele 149 russebusser og biler i Norge er registrert med egen russemusikk på nettet.

«Tix»: – Mer penger i markedet nå

Andreas Haukeland

Andreas Haukeland, bedre kjent under artistnavnet «Tix», drukner i tilbud om å lage russelåter.

Foto: Christian Ingebrethsen / NRK

En av dem som nyter godt av dette er låtskribenten Andreas Haukeland, bedre kjent som «Tix».

Etter at kjæresten hans spurte om Haukeland kunne lage russelåt til bussen hennes for noen år siden har «Tix» tjente gode penger på musikken sin.

– Jeg tror det er veldig mange nykommere som har lyst til å kjempe seg inn i dette miljøet. Og det er så mange busser at det ikke er noe problem å komme seg inn på markedet hvis man virkelig vil det, sier Haukeland til NRK.

«Tix» vil ikke ut med hvor mye han tjener, men innrømmer at det er mye mer penger i markedet nå enn før.

– Ja, det vil jeg si. Russen bruker mye mer penger på låter nå. I 2011 tok russelåtene seg veldig opp. Etter det har det blitt mye mer penger i markedet, sier unggutten.

Greve: – Det er absurd

Gunnar Greve

Musikkprodusent Gunnar Greve synes det er absurd å bruke så mye penger på russelåter.

Foto: Christian Ingebrethsen / NRK

Musikkprodusent, hiphop-gründer og tidligere artist Gunnar Greve er fascinert av pengebruken.

– Det er fryktelig mye penger. Det er det dobbelte av hva jeg anbefaler en gjennomsnittlig artist å bruke på singelen sin, sier Greve, som blant annet har jobbet med Tommy Tee, Kaveh, Lars Vaular og Vinni.

Greve sier han vet om flere produsenter av russelåter som holder høy klasse, men anbefaler likevel ikke å bruke disse summene på musikken.

– Det er jo absurd. Jeg anbefaler ingen å bruke så mye penger på russelåter. Det er med russemusikk som med all annen musikk. Penger er ikke synonymt med kvalitet, sier Greve.

Musikkprodusenten kan fortelle at han selv til og med har laget en russelåt en gang.

– Det begynner å bli noen år siden, heldigvis, sier bergenseren.

– Hva heter låten?

– Ingen kommentar, sier Greve og ler.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.